Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det grønne skiftet og kjøp av elbil: Spørreundersøkelse til elbilister

Startet av elbil_studentene, mandag 08. mars 2021, klokken 18:21

« forrige - neste »

elbil_studentene

Hei, vi er tre studenter fra NTNU Handelshøyskolen i Trondheim som skriver en bacheloroppgave om det grønne skiftet og kjøpsintensjonen ved kjøp av elbil. I den forbindelse har vi laget et spørreskjema som vi ønsker flere respondenter til. Vi hadde satt pris på om du tok deg 2-5 minutter på å svare.
Alle svar er anonyme og vil bli slettet etter innleveringsdatoen i slutten av april.
Tusen takk på forhånd.

Vennligst klikk på linken for å komme til spørreskjemaet:
https://nettskjema.no/a/190508

Svein_H

Hvorfor bare fire påstander, og hvorfor akkurat disse? Jeg føler at det begrenser mine svarmuligheter og vinkler undersøkelsen i en retning jeg ikke liker, så derfor kan jeg heller ikke svare på den.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Burger

Bedre enn tidligere undersøkelser jeg har sett, så svarte på denne jeg. GO NTNU! :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

elektrolux

Interresant spørsmål dere stiller angående prisen på fossilt drivstoff vs strøm.

De som selger ladestrøm regner gjerne prisen i kr/km, mens den bør regnes i kr/kWt

I dag er det skremmende dyrt med ladestrøm for mange elbileiere. Hjemme koster den gjerne 1kr/kWt eller tilsvarende 10kr/l fossilt drivstoff. For beboere i borettslag koster gjerne ladestrømmen fra kr 1,5/kWt eller tilsvarende 15 kr/l

På hurtigladere kan prisen komme opp i over 8 kr/kWt eller tilsvarende 80 kr/l for fossilt drivstoff. Slike priser ødelegger for det grønne skiftet. Enten må prisen på ladestrømmen ned, eller prisen på fossilt drivstoff opp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ryback

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. mars 2021, klokken 06:52
I dag er det skremmende dyrt med ladestrøm for mange elbileiere. Hjemme koster den gjerne 1kr/kWt eller tilsvarende 10kr/l fossilt drivstoff. For beboere i borettslag koster gjerne ladestrømmen fra kr 1,5/kWt eller tilsvarende 15 kr/l

På hurtigladere kan prisen komme opp i over 8 kr/kWt eller tilsvarende 80 kr/l for fossilt drivstoff. Slike priser ødelegger for det grønne skiftet. Enten må prisen på ladestrømmen ned, eller prisen på fossilt drivstoff opp.

Hvis bilen din bruker 1kwt per kilometer er det noe galt med den eller så står du fast i kø og kjører varmeapparatet på fullt med vinduene åpne. Typisk forbruk ligger på 0.15-0.3kwt per km, ikke 1. Med andre ord 1.5-3kr per mil på hjemmestrøm.

Slik feilinformasjon du kommer med ødelegger for det grønne skiftet!

hELgenen

Det enkleste er å ta et forbruk på ca 1.5 -> 2.5 khw/mil.
Og så ser en på regningen når en hurtiglader og regner ut hvor mange kroner det koster pr/mil.
Og på vanlige,, om en kan bruke det ordet, hurtigladere så koster det ca 5 kr/kwh uten spesiell avtale. Mao. grovt sett 10 kroner pr. mil. Har man avtale kan det koste ned mot 1.6 kroner pr. kwh. Hurtiglademarkedet fungerer mao. ikke. Så enkelt er det.  At man må være avhengig av rabatter og/eller avtaler for i det hele tatt for en pris det er å leve med er tragisk. Jeg har selv hurtigladet til 18 kroner/kwh på vinteren da bilen var iskald,ladingen gikk sakte og det var en priselement pr tidsenhet i bildet - uansett jeg endte opp med 18 kr/kwh. Selvfølgelig ladet jeg ikke mer en akkurat det jeg trengte - men den jungelen av ladetilbydere og ulike rabatter minner meg mye om hvor rotete det var i starten på mobilmarkedet. Heldigvis lader jeg 99% av alt jeg trenger hjemme - og da kommer jeg jo godt ut av det. Og det gjelder nok for de fleste som har lademulighet hjemme. Men for de som ikke har dette og synes alle rabatter og knytninger mellom bilmerke og ladere (Tesla/Ionity osv) er noe herk - så vil en diesel bil fortsatt være å foretrekke.

z4rd

Det er riktig som ryback påpeker. Det normale ligger faktisk i området 1,5 til 2 kr "pr. liter" for en normal elbil - noe høyere for de som er mer tørste, men definitivt ikke tilsvarende 10 kr pr. liter.

Som en liten referanse: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/pA6XnX/disse-elbilene-er-billigst-og-dyrest-aa-kjoere
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

ToWalkOrDrive

Ser at undersøkelsen er stengt / ferdig? nå... trådstarter / admin bør gjerne legge inn det i overskriften / første innlegg, så folk slipper å trykke på linken.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ryback på tirsdag 16. mars 2021, klokken 07:59
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. mars 2021, klokken 06:52
I dag er det skremmende dyrt med ladestrøm for mange elbileiere. Hjemme koster den gjerne 1kr/kWt eller tilsvarende 10kr/l fossilt drivstoff. For beboere i borettslag koster gjerne ladestrømmen fra kr 1,5/kWt eller tilsvarende 15 kr/l

På hurtigladere kan prisen komme opp i over 8 kr/kWt eller tilsvarende 80 kr/l for fossilt drivstoff. Slike priser ødelegger for det grønne skiftet. Enten må prisen på ladestrømmen ned, eller prisen på fossilt drivstoff opp.


Hvis bilen din bruker 1kwt per kilometer er det noe galt med den eller så står du fast i kø og kjører varmeapparatet på fullt med vinduene åpne. Typisk forbruk ligger på 0.15-0.3kwt per km, ikke 1. Med andre ord 1.5-3kr per mil på hjemmestrøm.

Slik feilinformasjon du kommer med ødelegger for det grønne skiftet!

Electrolux sammenligner pris per kWh i fra strømnettet og fra hurtig/lynlader med pris per kWt når den leveres som "autodiesel" eller diesel som vi snakker om til vanlig, og bensin.

En liter diesel inneholder ca 10 kWh, og koster ca 15 kr (eller 1,50 kr per kWh), og holder til ca 2 mils kjøring (0,5 l/mil).

Bensin ligger tilsvarende rundt 8,8 kWh per liter, og man kan gjerne regne ut fra 0,7 liter per mil, slik at dette holder til 1,4-1,5 mil kjøring. Bensinen koster rundt 17 kr per liter., som tilsvarer ca 1,93 kr/kWh.

Det er når man da sammenligner med Ionity-pris på 8,4 kr/kWh at man kan stille spørsmålet om hvor dyr strømmen skal få lov å være. Hadde bensinbilistene betalt samme pris per kWh, hadde altså bensinen kostet 73,92 per liter, og dieselen kostet 84 kr per liter.

Dette er faktisk ikke feilinformasjon, selv om tallene blir store. Det er den skremmende realiteten som mange sliter med å ta innover seg. Energi i form av pris per kWh på hurtiglader og lynlader er priset skremmende høyt.

Ionity er svindyrt, men de flest ligger gjerne på rundt regnet 3,5-5 kr per kWh, litt avhengig av om man lader på et sted der tiden også betyr noe, og da hvor raskt bilen lader. Regnet om i literspris for diesel og bensin, hadde vi kommet ut for priser som ville skapt ramaskrik blant bilister.

Vi reddes dog av at bilene våre er sparsommelige på energibruken, og noen går relativt langt i å forsvare den høye prisen. Tro om de egentlig har regnet på den samme måten, og sett på hvor edle de "dråpene" er.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

1000kwh

Synes sammenligningene er veldig rare.

Man må skille mellom hurtiglading og saktelading uansett hvordan man ser på det. Saktelading til 1,5kr/kwt er fortsatt mye billigere enn diesel. 3-4,-/10km vs 9-10,-/10km (el vs diesel).

Om man har saktelading hjemme eller på en offentlig parkeringsplass spiller ingen rolle. Ingen kan basere hele sitt elbilhold på hurtiglading.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:01
Synes sammenligningene er veldig rare.

Man må skille mellom hurtiglading og saktelading uansett hvordan man ser på det. Saktelading til 1,5kr/kwt er fortsatt mye billigere enn diesel. 3-4,-/10km vs 9-10,-/10km (el vs diesel).

Om man har saktelading hjemme eller på en offentlig parkeringsplass spiller ingen rolle. Ingen kan basere hele sitt elbilhold på hurtiglading.

I Oslo er prisen 5 kr per time for fortausladestolper og effekten er 7,8 kW. Det vil si 64 øre per kWh (før var det gratis). På dagen er timeprisen 15 kr. Får håpe det fortsetter slik. I Oslo by betaler en også ca 3.500 per år for å parkere.

RJK

Sitat fra: Ketill Jacobsen på tirsdag 16. mars 2021, klokken 20:22
Sitat fra: 1000kwh på tirsdag 16. mars 2021, klokken 15:01
Synes sammenligningene er veldig rare.

Man må skille mellom hurtiglading og saktelading uansett hvordan man ser på det. Saktelading til 1,5kr/kwt er fortsatt mye billigere enn diesel. 3-4,-/10km vs 9-10,-/10km (el vs diesel).

Om man har saktelading hjemme eller på en offentlig parkeringsplass spiller ingen rolle. Ingen kan basere hele sitt elbilhold på hurtiglading.

I Oslo er prisen 5 kr per time for fortausladestolper og effekten er 7,8 kW. Det vil si 64 øre per kWh (før var det gratis). På dagen er timeprisen 15 kr. Får håpe det fortsetter slik. I Oslo by betaler en også ca 3.500 per år for å parkere.

3600,- for andre enn elbiler, 600,- for elbiler, men prisene går/gikk opp til 5400,- og 900,-. Dette behøver du selvsagt ikke betale for å benytte gateladerne, kun for parkering i gata på fast basis. De som har egen parkeringsplass, men ikke lademulighet på plassen sin, kan sånn sett få veldig billig lading på kveld/natt om man har en slik lader i nærheten. Det kan faktisk bli billigere enn lading på egen parkeringsplass.

Når det gjelder pris på 1,5 kWh, som 1000kWh skriver, så er det altså samme prisen per kWh om man fyller diesel. Det er altså like dyrt å fylle samme mengden energi.

Man tjener riktignok på at elbilen "svir unna" 1,3-3,8 kWh per mil, litt avhengig av bil, føre, temperatur etc, siden dieselbilen svir av fra 4-8 kWh per mil. Men det påvirker jo ikke at pris per kWh fort blir heftig mye mere på elbilen, og da er kanskje all besparelse, spesielt på ferietur der kanskje det meste av ladingen skjer på dyre ladere, da også mange AC-ladere blir dyre per kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA