Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av elbil til utlandet?

Startet av Nitrius, fredag 19. februar 2021, klokken 22:41

« forrige - neste »

Nitrius

Lagt ut bilen for slag på Finn og ble kontaktet av noen fra utlandet som ønsker å kjøpe bilen, en fra Sverige.
Hvordan gjør man det med salg til utlandet? For min del tenker jeg at det er helt greit så lenge jeg får penger på konto, eller i dette tilfellet blir det vel banken, da det lån på bilen.
Men noe må vel sikkert gjøres med skiltet? Er sikkert andre ting jeg ikke er klar over også, så er det noen her som har erfaringer å dele?

Electric cars in Norway

#1
Sitat fra: Nitrius på fredag 19. februar 2021, klokken 22:41
Lagt ut bilen for slag på Finn og ble kontaktet av noen fra utlandet som ønsker å kjøpe bilen, en fra Sverige.


Mitt råd er ikke gjør det.. det lukter problemer.....

.. når noe er for godt til å være sant......

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det! Ikke la deg lure til å gi fra deg betalingsopplysninger.

trykkertor

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 19. februar 2021, klokken 22:52
Mitt råd er ikke gjør det.. det lukter problemer.....

.. når noe er for godt til å være sant......

Hvis noe virker for godt til å være sant, så er det ofte det! Ikke la deg lure til å gi fra deg betalingsopplysninger.
Han har jo ikke skrevet at det er for godt til å være sant.

Be om betaling av bilen.
Overfør pengene som kom inn til en annen konto du eier. (Just in case.)
Avregistrer bilen og be kjøper hente bilen på prøveskilt.

automat

Hvis jeg skulle bruktimportert en bil, så ville jeg sørget for å ha en plan på hvordan kjøpsprosessen skal foregå. Det må man jo forvente at en utlending som vil kjøpe en bil i Norge også har.

Be kjøper presentere en plan på hvordan salget skal gjennomføres. Så kan du ta stilling til om dette er noe du vil gå videre med.

Det er tre ting jeg ville passet på. At jeg hadde fått pengene mine. At eierskfiftet foregår formelt korrekt. (Man kan vel ikke foreta digitalt eierskifte med en utenlandsk kjøper?) Og at  bilen blir avregstrert/skilter levert.

Eksport/import er kjøpers problem.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

TB

Det kan gjerne være en i Sverige som faktisk ønsker å kjøpe elbil. Det er lite salg i Sverige, og dermed lite utvalg i brukte biler.

Men, ville også undersøkt det ikke var forsøk på svindel. Les her:
https://www.finn.no/motor/artikler/bil/svindel-med-falsk-kvittering-fra-finn-spid-betalingsgaranti

En måte vil være å undersøke hvem kjøper er, gjerne et telefonnummer. Sjekke mot www.eniro.se at telefonnummeret stemmer, og gjerne snakke med kjøper pr. telefon.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Nitrius

Takker for svar så langt.

Grunnen til at jeg spør om erfaringer er jo fordi jeg har null aning på hvordan dette skal foregå, samt at jeg er en smule skeptisk ja. Har heller aldri solgt bil med lån før.

Uansett, det er jo som nevnt et lån på bilen. Men si at jeg får penger på konto, avregistrer bilen og får funnet ut hvordan bilen overføres til ny eier i utland, så kan jeg vel bare sende avgårde bilen på prøveskilter? Nedbetaling av lånet kan jeg fikse i etterkant? Eller må pengene fra kjøper rett inn på bankens konto før bilen kan omregistreres?

Og forøvrig enig at eksport/import er kjøperens problem. Titta litt på priser i sverige på disse bilene, og ser jo at bilene koster 50-100k mer i Sverige enn her, skjønner hvorfor det da kan være interessant å handle elbil i Norge selv om de eventuelt må betale moms/toll.

turfsurf

Kjøper må betale ut lånet direkte til banken før du avregistrerer. Resten (om noe) på din konto.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

trykkertor

Kanskje "Marcus bil" kunne ordnet alt det formelle for deg mot et vederlag. Så får du en viss trygghet i transaksjonen og en profesjonell er inne i prosessen.

https://marcusbil.no

hELgenen

Utfordringen med salg av biler på tvers av landegrenser er jo at det er så mange ukjente og usikre faktorer.
Jeg ville uansett ikke ordnet alt dette selv i en slik prosess - så da ville jeg heller vurdert å gå litt ned i pris og fått den omsatt i Norge - eventuelt som det foreslås her ta kontakt med en profesjonell aktør og hørt med hva de eventuelt kan tilby. På den måten får du også et mer realistisk bilde på hva du kan forvente å sitte igjen med. Det bør alltid ringe noen alarmklokker om f.eks din bil er priset noe høyere enn de andre og du kun blir kontaktet av en utenlandsk kjøper - hva som er tilfelle her aner jeg ikke, men ville bare nevne det.  Er bilen rett priset så bør du kunne få seriøse henvendelser fra flere.

JorgenM

Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. februar 2021, klokken 11:03
Kjøper må betale ut lånet direkte til banken før du avregistrerer. Resten (om noe) på din konto.
Nei kjøper MÅ ikke betale direkte inn på lånet.
Selger bestemmer selvsagt selv hvor han vil ha pengene, men bør garantere ovenfor kjøper at alle heftelser blir slettet ved salg.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. februar 2021, klokken 14:07
Nei kjøper MÅ ikke betale direkte inn på lånet.
Selger bestemmer selvsagt selv hvor han vil ha pengene, men bør garantere ovenfor kjøper at alle heftelser blir slettet ved salg.

Helt klart, men som kjøper ville jeg vært skeptisk til noe annet.

Normal prosedyre ved kjøp/salg av bil med lån:
Selger tar kontakt med långiver (som opplyst på Brønnøysundregisteret), og ber de om å oversende informasjon til kjøper om hvor mye som må innbetales på kjøps-datoen¹ for å fullt ut dekke lånet inkl. renter/gebyrer.

Når långiver bekrefter at lånet er innfridd (og evnt. restbeløp er inne på selger konto) så er alt klart for å fortsette omregistrering/overtagelse.

Videre prosess med å eksportere bilen har jeg ingen kjennskap til.

¹ Dette er normalt samme dag,  men med betaling fra utlandet kan det kanskje gå en ekstra dag eller to?
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. februar 2021, klokken 14:07
Nei kjøper MÅ ikke betale direkte inn på lånet.
Selger bestemmer selvsagt selv hvor han vil ha pengene, men bør garantere ovenfor kjøper at alle heftelser blir slettet ved salg.
Som kjøper hadde jeg aldri godtatt noe annet enn å innfri lånet som en del av betalingen. Kontrakt eller ikke. Innfrir ikke selger lånet i etterkant vil du da ha betalt for en bil med heftelser, og du kan risikere at bilen blir tvangssolgt.

Skal du selv ha lån med pant i bilen vil du ikke få det uten at eksisterende heftelser blir innfridd som en del av betalingen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: JorgenM på lørdag 20. februar 2021, klokken 14:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 20. februar 2021, klokken 11:03
Kjøper må betale ut lånet direkte til banken før du avregistrerer. Resten (om noe) på din konto.
Nei kjøper MÅ ikke betale direkte inn på lånet.
Selger bestemmer selvsagt selv hvor han vil ha pengene, men bør garantere ovenfor kjøper at alle heftelser blir slettet ved salg.

Helt enig! Vet litt om utenlands salg... det er både og,,, kan være litt "Olsen Auto" eller hva han het, han useriøse.... han også var glad i utlandet... kjørte bilene sine til utlandet han, for å unngå de i konkursboet... just saying... vær forsiktig... Det er hva jeg prøver å si. Ikke senk aktsomheten selv om kjøper tilbyr deg en god sum for din bruktbil...  vær forsiktig....

Trekkoppbil

I utgangspunktet er er vel el-biler billigere i Sverige enn i Norge.
I Sverige kan man søke om subsidier på 60 000SEK innen et halvt år, og i andre Eu-land som f.eks Tyskland og Frankrike er det støtteordninger. I USA har det vært vanlig med føderale skatteintensiver på 7500usd,  i tillegg til at enkelte stater har visse støtteordninger også.
Så man skal være littt skeptisk til hvorfor noen vil kjøpe bil i Norge hvor vi ikke har støtteordninger, bortsett fra på noen varebiler for firmaer. Men det kan være modeller som er gunstig å kjøpe i Norge, eller som er lette å finne her.
Hvis det f.eks er et svenske foretak som vil kjøpe en ganske gammel bil uten moms, så kan Norge være stedet å kjøpe.

Electric cars in Norway

#14
Trekkoppbil :+1: Ja, jeg hørte en fortelle en gang at de gml Tesla Roadster de var ettertraktede i utlandet og at det var interessant å spekulere i for norske eiere. Men det er vel et mindretall som gjør dette. Norske elbiler tror jeg blir i Norge.

Kopi:
"Hvis det f.eks er et svenske foretak som vil kjøpe en ganske gammel bil uten moms, så kan Norge være stedet å kjøpe"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA