Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vinterforbruk

Startet av moonbuggy, lørdag 13. februar 2021, klokken 21:55

« forrige - neste »

moonbuggy

Vi har sjelden skikkelig med minusgrader uker i strekk på sørvestlandet. Testet litt sist uke på småkjøringen jeg driver med i og rundt Stavanger.
Bilen fulladet, ikke tilkoblet før kjøring og ingen klimatisering før start, i kald garasje før start. Batteritemp fra -3 til -7. Utetemperatur fra -4 til -11.
Kabin temperatur satt til 18 grader.  Kjøring over 4 dager, start med kald bil, mye rundkjøringer, noen trafikklys og en del stopp underveis. Stort sett bare og tørre veier. Det gir snittfarten.

Jeg får nesten hageslepp over hvor effektivt 120ah batteriet er med disse temperaturene.
Det er nesten samme tallene jeg får med langt høyere temperaturer og langt bedre enn jeg noengang oppnådde med "gamle" 60ah i3 vinterstid med høyere temperaturer.

Samco

#1
I minus 31 brukte min 60ah 15.4kwh til jobb pendling syntes det var stas.. i virkelig kulde. ;) I 10 minus ligger jeg på 14 tallet på lande vei kjøring i 80/70kmh Det virker som i3 liker best i litt mild kulde rundt 10minus med lavere forbruk. Varme pumpa på i3 blir helt muse stille over 20 blå ,var fler ganger jeg måtte gå helt opp i bila å høre varmer du ?

Som en billig elbil er jeg veldig fornøyd med i3 ,er null tull null feil ,synd bmw ikke har opdatert 94/120ah med hurtigere lading gjennom årene er det som holder meg litt tilbake med å bytte bil nå når 150kw/200kw ladere som er blitt en standard flere plasser selv hær i Trøndelag.

Vw e up

Hei. Har kjøpt ie 120ah. Veldig fornøyd på alle måter. Men har ikke testet den på langtur enda. Har en leilighet på 900 moh 15 mil unna. Har sjekket Abetterroute planner og navigasjon i bilen at det går helt med god margin i minus 14.🚘👍

moonbuggy

Sitat fra: Samco på søndag 14. februar 2021, klokken 06:32
I minus 31 brukte min 60ah 15.4kwh til jobb pendling syntes det var stas.. i virkelig kulde. ;) I 10 minus ligger jeg på 14 tallet på lande vei kjøring i 80/70kmh Det virker som i3 liker best i litt mild kulde rundt 10minus med lavere forbruk. Varme pumpa på i3 blir helt muse stille over 20 blå ,var fler ganger jeg måtte gå helt opp i bila å høre varmer du ?

Som en billig elbil er jeg veldig fornøyd med i3 ,er null tull null feil ,synd bmw ikke har opdatert 94/120ah med hurtigere lading gjennom årene er det som holder meg litt tilbake med å bytte bil nå når 150kw/200kw ladere som er blitt en standard flere plasser selv hær i Trøndelag.
Varmepumpa på i3 er koblet fra ved lavere temperatur enn -10. Raskere lading tror jeg bare vil komme om BMW bestemmer seg for å oppdatere i3 med f.eks. 150ah eller 180ah batteri. Men, tviler, fordi batterier er flaskehals og de prioriterer sikkert de nye modellene som er på trappene.
Ellers er det smått utrolig at teamet bak, på første forsøk, nærmest laget en feilfri i3.

Samco

Er ivertfall muse stille men gir varme ... får se har en soft spot for i3 siden dem er mere eller mindre bullet proof om det blir en opgradering engang. Come n bmw 160ah en siste   ??? Med litt mere lade fart på toppen.

eisa01

Leier ofte en i3 94Ah modell. Den ser ut til å klare 120-140 km nå på vinterstid med -10 til -15C til mitt bruk:
~60 km t/r for å gå på ski, fra delvis oppvarmet garasje ved henting og kjøring på motorvei ut av Oslo

SveinJ

Typisk forbruk ved -10 til -17 og 22 i kupeen er ca 18kWh i min 120Ah
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

hELgenen

Sitat fra: SveinJ på søndag 14. februar 2021, klokken 19:00
Typisk forbruk ved -10 til -17 og 22 i kupeen er ca 18kWh i min 120Ah

Med forvarming er mitt på 15 kwh - uten forvarming ca 20 kwh pr 100 km

SveinJ

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. februar 2021, klokken 19:38
Sitat fra: SveinJ på søndag 14. februar 2021, klokken 19:00
Typisk forbruk ved -10 til -17 og 22 i kupeen er ca 18kWh i min 120Ah

Med forvarming er mitt på 15 kwh - uten forvarming ca 20 kwh pr 100 km

Forvarmer alltid, men dette dreier seg om 250km/dag
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

#9
Vår i3 fra 2014 er ikke særlig happy med mange minus. Ligger et sted mellom 25 og 30kWh/100km på jobbpendlingen min om jeg husker riktig. Kjører 26km en vei, og 7-8 timer senere samme strekning hjem, og da er batteri tilnærmet tomt. Er kaldstart på returen (men oppvarmet kupé i 5min før avreise).
Samtidig blir kupeen ganske kald iløpet av turen. Setevarme kutter også etter 3-4min, og vil ikke slås på før du har restartet bilen.

Det er ved rundt -25C til -30C° dette. Men likevel godt fornøyd med bilen på sitt syvende år. Trofast og sykt billig!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA