Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq - Størrelse

Startet av Radial, lørdag 13. februar 2021, klokken 18:23

« forrige - neste »

Radial

Hei!
Var å tittet og prøvesatt Enyaq nå fredag.
Fin forran, lett å finne god posisjon for føreren.
Ble dog veldig forbauset når jeg satte meg "bak meg selv", bena på min 185cm lange kropp kræsjer i seteryggen!?

Bilen er jo betydelig trangere enn feks Octavia som stod rett ved siden, er det bare jeg som er litt overrasket? :o
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

sjokomelk

Enyaq er en "liten bil" i Golf-klassen. Octavia er også i Golf-klassen, men typisk er de høyreiste modellene trangere innvendig enn en vanlig stasjonsvogn.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Electric cars in Norway

Hmm jeg trodde faktisk at Enyaq var litt større enn golf klassen. Ja ja, uansett så er det en tøff bil.

Kopi:

'ŠKODA ENYAQ iV er som kjent bygget på Volkswagenkonsernets MEB-plattform. Det gjør at selv om bilens utvendige mål; 4,649 mm lang, 1,879 mm bred og 1,616 mm høy, gjør den noe mindre enn eksempelvis ŠKODA KODIAQ, kan den likevel måle seg opp mot våre største modeller hva innvendig plass angår. Med en akselavstand på 2,765 mm og batteriet plassert under gulvet mellom akslene, får ENYAQ en imponerende romslig kabin og et bagasjerom på hele 585 liter"

https://albjerk.no/skoda/enyaq/?gclid=CjwKCAiAjp6BBhAIEiwAkO9WuqK7-U_I8iFZRtgWqIGzlP53M4dJg1z5bGyJtc2T0h8LWypJDyj3YBoC8OIQAvD_BwE

Radial

Setter jeg meg opp i Kodiaq, har jeg nesten 10-15cm plass fra kne til førerstolen. Forventet egentlig samme plass i Enyaq, siden akselavstand er såpass stor og det skrytes av innvendig plass, men må si jeg ble litt skuffa.

Octavia opplevdes mye romsligere - og det er med ett svært batteri i bagasjerommet 😄

Jaja, ikke bare meg som syns dette var mindre enn forventet da.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Rusalka

VG-kollega Hanne Hattrem kjørte en preproduksjonsversjon av bilen i Irland tidligere i år (VG+), og hun mente det var «kjempeplass» i baksetet. I tillegg har taket ekstra «fordypninger» i taket over hodet på baksetepassasjerene, så det skal nok godt gjøres å stange i taket. At gulvet er helt flatt er naturligvis også kjekt.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/oARAPg/her-er-skodas-enyaq-i-norge-vi-fikk-ta-en-kikk

Electric cars in Norway

Kan ikke helt se for meg at dette er en liten bil, snarere mellomklassen dette her. Men men, jeg har enda ikke sett den "live".

https://ev-database.org/car/1280/Skoda-Enyaq-iV-80

esost

Jeg er 185cm, og når jeg prøvde samme test i Enyaq hadde jeg god plass i baksetet frem til førersetet.
Jeg kjører dog ikke med strake bein og armer.

Rusalka

Plassen i kupéen er meget bra, spesielt bredden i baksetet. Dørsidene er formet slik at man har usedvanlig mye rom til lår og underarm. Beinplassen bak er ikke like raus som i en Superb, det er det da heller ikke behov for.
https://motor.no/bilnytt-elbil-front/skodas-nye-el-suv-imponerer/121852

Electric cars in Norway

#8
Jeg står på mitt her. Jeg nekter å kalle dette en bil i Golf-klassen. Mellomklassen er mer korrekt. Men men jeg bare gjetter jeg....

sjokomelk, så jeg tror på deg hvis du vet dette. Men nå ble jeg overasket....

steffone

Istemmer de siste innleggene. En er forskjellige med ulike preferanser for det meste, også seteinnstillinger. Det oppleves dog svært merkelig å omtale denne bilen som Golf-klasse. Har prøvesittet Enyaq, og det er for meg hevet over all tvil en romslig bil, både kupé og bagasjerom.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

sjokomelk

Sitat fra: zycer på lørdag 13. februar 2021, klokken 21:24
Det oppleves dog svært merkelig å omtale denne bilen som Golf-klasse.
Den selges av VAG som en CUV i C-segmentet. Det er Golf-klassen.
Kodiaq (Tiguan med lang akselavstand) er større og er i D-segmentet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Randeboy

Bilen er vel i størrelse mer lik en Karoq enn Kodiaq.

Electric cars in Norway

Ja, jeg gir meg. Men det er en liten kamel å svelge for min del. Jeg var sikker på at den var større en golf klassen. Uansett, det er en flott bil. Men som alt annet nå om dagen, så er det pris som avgjør om det blir an kassa suksess. Det er jo så mye å velge i om dagen og nesten ikke ventelister lengre :+1:


steffone

Det kommer vel an på definisjonene, men med sine 465 cm er den på samme lengde med andre biler i det såkalte B-segmentet.

Nomenklaturen er jeg ikke stø på, men dette er uansett ikke en liten bil.
Kjører:
Kona Sutra LTD 2019
Kona Dew Plus 2022 (vinterpendlemaskinen)
Škoda Enyaq iV80 Sportline 2021

Solgt:
VW e-Golf 2019

Radial

Ser flere nevner Enyaq som en romslig bil, så det er sikkert riktig det. Var derfor jeg testet, for jeg forelska meg veldig i plassen til Kodiaq fra før(men ikke i prisen, DSG og vedlikeholdskostnadene), og i Skoda stil er både superb og Octavia svært romslige biler til prisen.

Jeg er såkalt "langbent", så for å ikke sitte med over snittet bøyde ben når jeg kjører, må setet langt bakover (har ZS EV i dag btw, samme kræsj i kneet der også + må sitte med bøyde ben pga for lite lengdejustering).

Fikk følelsen av at det ville bli litt trangt bak når jeg så høyden på pedalene, de var trukket ett stykke fra torpedoveggen som gjør at jeg må skyve setet bakover (for å unngå ZS EV sittestillingen jeg vil unngå på langtur).

Men ,men, fin bil - passe stort bagasjerom

Får håpe TMY er romsligere, kids i barnestoler tar sykt mye plass😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA