Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Til ladeoperatørene: TO p-plasser per multilader, please!

Startet av geear, lørdag 13. februar 2021, klokken 14:10

« forrige - neste »

geear

De to siste helgene har vi hatt ønske om å benytte noe annet enn Tesla superchargere to ganger, og begge gangene har det vært ladekø, selv om multiladerne ikke er fullt utnyttet, rett og slett pga manglende oppstillingsplasser. Det gjelder både lynladere som kan ta CCS/chademo samtidig og 50kW som kan ta CCS/type 2 samtidig eller chademo/type 2 samtidig. Vil vel tro at laderne er dyrere enn asfalten? Frustrerende å stå i kø når en hel CCS/chademo/type 2 blokkeres i timer (!) av en Zoe som AC-lader. Vi kunne fått 40KW+ i tillegg. Og selv når CCS er opptatt kunne jeg fått 16,5kW på AC...

Eksempel er Fortum på døgnet (Tønsberg) og Bilkraft sine ladere både på Tonstad og Sinnes. Det finnes langt flere med dette problemet.

diax

Ladeoperatørene eier normalt sett ikke grunnen selv. Dermed får ikke de disponere mer plass enn det grunneier er villig til å avse. Ønsket kan derfor med fordel også rettes mot grunneier.

Asbjornel

Det som kan hjelpe i fremtiden er dersom man kan ha type2 laderen i utkant, eller helst litt unna hurtigladerene slik at de som lader med dette har grei tilkomst med en noenlunde passende medbragt kabel.
Lite å gjøre med dette på eksisterende stasjoner dessverre, mange er vel Enovastøttet og må følge kravene derfra en periode frem i tid til den kontrakten går ut.
Målet må snart være at minst 50% av parkeringsplasser skal ha lademulighet, slik at trykket på hurtigladere reduseres.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA