Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Redusert effekt ved kald bil

Startet av BH, lørdag 13. februar 2021, klokken 10:21

« forrige - neste »

BH

Hei,
Vår nye e-Up oppfører seg litt rart når vi kjører til og fra jobb, den klarar maks 70 km/t ved kjøring oppover. vi har ikke eco modus på!
Er slik at den ikke gir full effekt ved kaldt batteri?

aageaasved

da må d hvere noe anne har hatt min siden 2013 ikke opplevd men kjøre aldri i eco eller eco pluss.og jeg her brukt bilen opptil  26 minus

Martinschei

Det er flere ting som kan føre til at man ikke får ut full effekt til drivhjulene.
Antar at det er snakk om kaldt batteri her, men kan ikke si at jeg har oppdaget det på min selv om den står ute i kulden. Skal sies at det er sjeldent jeg skal opp bratte bakker der fartsgrensen er 80km/t eller høyere før litt senere på turene mine.

Andre ting som vil gi lavere topphastighet og/eller lavere tilgjengelig effekt er:
Glatt vei og begrenset veigrep.
Lav batteristatus
Ikke klemme hardt nok på gasspedalen over lang nok tid.

Ladehastighet på hurtigladere blir imidlertid mye fortere påvirket enn tilgjengelig effekt til drivhjul når det er batteriet er kaldt.

Daruu

Sjekk i displayet hvor mye tilgjengelig "power" du har når det skjer.
Den struper helt klart effekten når det er kaldt, merker det tydelig på vår
2020 VW Eup range

Elmo

Er du sikker på at ikke årsaken er at du spinner ??
Traction kontrollen på eUp er helt talentløs.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Om jeg spinner så går speedometeret fort oppover, ikke nedover. Kjørte i 87km/t på parkeringsplassen her ved siste større snøfall, selv om jeg egentlig stod bom fast.

Elmo

Sitat fra: Martinschei på mandag 15. februar 2021, klokken 22:33
Om jeg spinner så går speedometeret fort oppover, ikke nedover. Kjørte i 87km/t på parkeringsplassen her ved siste større snøfall, selv om jeg egentlig stod bom fast.
Det har jeg aldri opplevd.
Når min eUp spinner så begrenser den kraften mere og mere inntil det stopper.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Martinschei

Sitat fra: Elmo på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:30
Sitat fra: Martinschei på mandag 15. februar 2021, klokken 22:33
Om jeg spinner så går speedometeret fort oppover, ikke nedover. Kjørte i 87km/t på parkeringsplassen her ved siste større snøfall, selv om jeg egentlig stod bom fast.
Det har jeg aldri opplevd.
Når min eUp spinner så begrenser den kraften mere og mere inntil det stopper.

Jeg vet forsovidt ikke hva som skjer om jeg fortsetter å "gi gass" slipper jo alltid opp ganske mye i det jeg merker at drivhjul spinner. Skal sies at jeg hadde et fryst brekk også i nevnt tilfelle, så abs og antispinn kan ha vært påvirket av det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA