Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestille X nå?

Startet av tut, fredag 12. februar 2021, klokken 14:31

« forrige - neste »

ELTesla

Nå steg prisen på LR igjen med 50.000,- til 1,05 mill og Plaid står fortsatt på 1,2 mill.

geear

Vinterdekk og litt utstyr, feks EAP/6/7-seter, så kommer den nærmere 1,2 millioner, pluss at det ikke er usannsynlig med 25% moms på halve summen, altså vil den kunne komme på 1,35 mill. De kan umulig selge særlig mange biler med denne prisingen? Min erfaring etter snart fire år med X er iallfall at det er helt uaktuelt å betale så mye for en bil med så laber kvalitet.

HolyDiver

Velger å tro at Tesla forbereder seg på mva og har alt tatt hele påslaget allerede. Har vært i markedet for ny X i snart 4 år. Når prisene var nede i 850k så skulle jeg «bare» vente på ny oppdatering før jeg kjøpte. Sitter her ennå med lang nese og priser på over 1.1 mill. Mye rart du får tak i for den prisklassen. For min del har Tesla nå priset seg helt ut.

ELTesla

Prisene ble ikke justert bare i Norge, så jeg har lite tro på at dette har noe med MVA å gjøre i det hele tatt.

np

Tja, blir kanskje ikke så enkelt dette:
Min bestilling slik den ligger nå: 1.040 + mva på 440 blir totalt 1.150.
Pris per nå: 1140 + mva på 540 blir totalt 1.275.
Er glad i min X, men geez, begge prisene er over min smertegrense, uten at kona har fått vite/uttale seg...
En Berlin Y til 570K ser mer og mer fristende ut. Så kanskje enkelt likevel? :o Om jeg kjøper en "vanlig" Y til kona OG en performance Y til meg, blir det rundt beløpene over! :o 8)
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

cstromme

Drev og vurderte å legge inn en bestilling på ny X i juni, men droppet det da vi ville se Y først. Den var akkurat over smertegrensen når det gjaldt pris. Nå med ny pris angrer jeg på at jeg ikke la inn bestilling. 🤔
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

tut

#36
La inn bestilling i februar 21 med estimert levering september 21. Nå er det ukjent leveringstid.

Ingen kommunikasjon fra Tesla eller info til en kunde som er villig til å betale over en million for deres produkt.
Jeg kjenner ikke til andre selskaper som forholder seg så dårlig til kundene sine.

Jeg tolker det slik at levering blir langt ute i 2022 (tidligst) for alle.

Må derfor finne andre alternativer innen elbil eller fossil. Heldigvis ser det ut til at det kommer flere interessante biler fremover
(Og for meg er yoke-ratt og manglende gir/blinker spak ikke akkurat fordel Tesla, for å si det mildt)

Det er vel dette man kan kalle et i-lands problem :)
:)

Charlie

Skjønner deg godt. Jeg bestilte MX i februar, sto lenge levering i november 21. Når det ble klart at november bare var en drøm, og at drømmen ble utsatt til 1. kvartal 2022, så kjøpte jeg meg heller en ny BMW X5 D40. Ikke like sprek som MX, men sprek nok, og alt funker, og nydelig kvalitet og komfort. Det er forskjell på tysk og amerikansk bilkvalitet. Jeg angrer nok heller ikke den dagen i 2022 Tesla sender meg mld om at MX kan hentes.

geear

Gratulerer, men eehhh, ganske ironisk at du sier det er forskjell på amerikansk og tysk, og henviser til X5 vs X, for X5 er altså også amerikansk, og bærer preg av det. Hadde X5 før X selv, og det var knirk og knak der også, og elendig håndtverk. Masse problemer med ledningsbrudd rundt forbi. Made in the USA er bare ikke kvalitetsstempel på en bil.

Electric cars in Norway

#39
Sitat fra: geear på torsdag 09. september 2021, klokken 20:56
Gratulerer, men eehhh, ganske ironisk at du sier det er forskjell på amerikansk og tysk, og henviser til X5 vs X, for X5 er altså også amerikansk, og bærer preg av det. Hadde X5 før X selv, og det var knirk og knak der også, og elendig håndtverk. Masse problemer med ledningsbrudd rundt forbi. Made in the USA er bare ikke kvalitetsstempel på en bil.

Helt off topic... Apropo problemas bil,, hva med  X3 rundt 2010 med N47 motoren? Da snakker vi om rimelig slarkete registerkjede og strammere i dårlig plastikk. Har sett alle tre kjedene ligge mange cm for slakt mot tannhjula... Not good shit!

Men de ble kansje lagd i Mexico?

Charlie

X5 er nok produsert i US, men bilen er nok mer et tyskt ingeniørarbeid enn amerikanskt. Tro meg, jeg har hatt tre nye Tesla, jeg kunne godt ha hatt min 4. nå hvis de kunne ha levert. Men, kvaliteten er utvilsomt mye bedre på BMW, all the way....

MiDi

Bestilte ny X i mars, sto levering i oktober. Nå ser jeg ikke estimert leveringstid lenger. Sykt lang leveringstid uansett. Noen som vet hvorfor? Disse produseres vel på etablerte fabrikker?
Hva er egentlig de største forskjellene på 2017 mod og ny?


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjokomelk

Sitat fra: MiDi på fredag 10. september 2021, klokken 16:29
Hva er egentlig de største forskjellene på 2017 mod og ny?
Mener du bortsett fra drivverk, chassis, batteri, interiør, kjølesystem og hele det elektriske anlegget?
Egentlig hele bilen, minus karosseriet, er annerledes.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

MiDi

Sitat fra: MiDi på fredag 10. september 2021, klokken 16:29
Bestilte ny X i mars, sto levering i oktober. Nå ser jeg ikke estimert leveringstid lenger. Sykt lang leveringstid uansett. Noen som vet hvorfor? Disse produseres vel på etablerte fabrikker?
Hva er egentlig de største forskjellene på 2017 mod og ny?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Noen som vet svaret på de to første spørsmålene her?


Sent from my iPhone using Tapatalk

sjokomelk

Tesla har ikke begynt å produsere Refresh Model X enda. Det kan være pga. tekniske utfordringer eller leveringsproblematikk på bl.a. halvlederkomponenter som igjen gjør at man ikke får lagd datachipper som trengs. Tesla har ikke sagt noe offisielt på hva som gjør at det har tatt lang tid å komme i gang.
Model S og X produseres kun i fabrikken i Fremont utenfor San Francisco.
Og som nevnt i forrige innlegg - hele bilen, bortsett fra karosseriet, er ny.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA