Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Måling av batteri

Startet av Bente74, fredag 12. februar 2021, klokken 12:53

« forrige - neste »

Bente74

Jeg har en Kia Soul EV 2017 mod som har gått ca 75 000 km. Den første vinteren jeg hadde den greide den fint 130 km rekkevidde ved godt med minusgrader men nå gir den 86 km ved omtrent samme kjøremønster. Den har blitt tregere å lade ved hurtiglading og det virker ikke til å være noen vits å prøve å fullade batteriet ved hurtiglading (noe som var mulig før). I tillegg har jeg opplevd flere ganger at den kutter ut lading på elbilladeren hjemme før batteriet er fulladet.

Jeg er klar over at det er mange parametre som virker inn på et bilbatteri men fordi jeg ikke egentlig har noen interesse av å måtte sette meg inn i alle disse detaljene (ja jeg er en slik bileier som bare vil at bilen skal virke som forventet og lar merkeverkstedet ta seg av resten :D) så fikk jeg utført en state of health test av batteriet hos Mekonomen. De leste ut at det var bl.a var 4 døde celler i batteriet. Så tok jeg med denne testen til Kia Forhandler men de ville selvfølgelig teste med eget utstyr og deres test viste at alt var i skjønneste orden og at batteriet hadde 95% kapasitet. Jeg spurte om det fantes noen klageinstans hos Kia Norge som jeg kunne ta kontakt med direkte men fikk beskjed om at selv om jeg tok kontakt med Kia Norge direkte ville høyst sannsynlig saken havne tilbake til merkeverksted som igjen ville benytte samme utstyr for å måle batteriet og da også få samme måling.

Så hva gjør jeg nå? Batteriet er definitivt ikke 95% kapasitet av hva den var ny og kan "døde celler" i et batteri plutselig fungere igjen?
Er den noen som har vært innom den samme "runddansen" og kommet frem til en fornuftig løsning?

elektrolux

Har du "4 døde celler" burde bilens bms nekte bilen å lade og kjøre.

Mer sannsynlig at du har 4 svake celler med underspenning ved utlading/kjøring. Da kan du kjøre bilen til den stopper og så måle tilført energi for full opplading.

Det bør være minst like mye som batteriets kapasitet grunnet tap i ladeprosessen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fakur

Har en litt annen opplevelse med min soul 2015, men kanskje med relevans til det Bente lurer på.  Høsten 2019 hadde min bil gått 105000 km, og siden jeg hadde opplevd redusert rekkevidde ba jeg om en batterisjekk hos Kia.  SOH var da ifølge Kia 92%.  I forhold til da bilen var ny tenker jeg at rekkevidden da var ca 75%. I september 2020 opplevde jeg i løpet av en lengre kjøretur at bilens evne til å ta imot hurtiglading endret seg drastisk.  Tidligere var det bra fart på hurtiglading opp til 80%, men nå stoppet hurtiglading plutselig på 60%.  Etter dette sank også rekkevidden såpass at jeg var sikker på at batterikapasiteten var under 70% i forhold til da bilen var ny, og jeg bad om en ny batterisjekk hos Kia.  Da jeg hentet bilen etter sjekken fikk jeg beskjed om at verkstedet dessverre hadde gjort en tabbe.  Før de sjekket batteriet hadde de foretatt en fabrikkoppdatering som gjør at parkeringsbrems nå går på automatisk når man slår bilen av.  Etter oppdateringen var bilens historikk slettet, slik at SOH nå ble målt til 100%.  For å få historikk som skulle det gjøre det mulig å sjekke SOH skulle jeg kjøre bilen i 2 uker, og helst komme under 10% batteri et par ganger.  Jeg syntes dette var noe underlig, at Kia må ha bilens historikk for å finne batterikapasiteten, hvorfor kan de ikke bare fylle batteriet til 100%, og så måle hvor mange kwh som er tilgjengelig ved tapping av batteriet? Eventuelt måle hvor mye som går inn ved lading?          Jeg gjorde som de sa, kjørte bilen i 2 uker, og så inn til ny batterisjekk.  SOH ble igjen avlest til 100%, og heldigvis skjønte de på verkstedet at dette ikke kunne stemme.  Det lokale verkstedet tok kontakt med Kia Norge, og fikk da beskjed om at bilen måtte kjøres en viss periode etter en viss prosedyre, og at bilen skulle stå i garasje ved en temperatur på +20 grader celsius hver natt mens dette pågikk.  Dette var i desember, og jeg fikk en Opel corsa elektrisk lånebil.  Etter 4 dager ringte jeg verkstedet for å høre hvordan det gikk etter den foreskrevne prosedyren.  Jo, SOH var fremdeles 100%, men de hadde jo kjørt bilen, og skjønte heldigvis at SOH ikke sier noe om tilgjengelige kwh i batteriet.  Vi har nå kjørt snart 4000 km med den elektriske opelen, og er fornøyd med den.  Har ikke hørt noe fra Kiaforhandleren vår siden desember, men regner med at de har bestilt nytt batteri på garantien.  Jeg synes fremdeles det er underlig at Kia Norge ikke har en bedre metode for måle batteriets kapasitet.

Electric cars in Norway

Bente74 :+1: dette med batterier har vært behandlet i norske tvistesaker, mener jeg å huske. Du har kansje en forsikring som dekker en juridisk vurdering? Har du en god sak vil jo det komme frem da. Deretter kontakter du igjen Kia for en konstruktiv dialog.

Har du Googlet her inne på andre samme saker? Det er flere her. Mener minst en Leaf eller VW sak. Mulig også en Kia sak.... husker ikke detaljene...

Electric cars in Norway

#4
Bente :+1: Her er den Leaf saken jeg nevnte i forrige post. Har du sett denne?

https://dinside.dagbladet.no/mobil/slik-avslorte-jeg-elbil-batteriet/72732775

Fakur

Er det noen som har prøvd NAF sin garantiutløpstest?  Og i så fall, hvis NAF finner et annet resultat enn merkeverkstedet for batteriets restkapasitet, vil det ha noe å si for om Kia går med å å bytte batteri?

elektrolux

Man kan ikke få mer ut av batteriet enn man putter inn i det.

Ut fra den logikken, er det bare å kjøre bilen tom, og så måle hvor mye strøm som går ombord.

Tap i lader gir noe optimistisk tall på kapasiteten, men så er det tilsvarende marginer som ikke brukes, så lader en inn 50 kWt er batteriets kapasitet ikke langt unna
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Fakur

Helt enig, batteriet kapasitet skal måles i kwh, så hvorfor bruker Kia-verkstedet det mystiske State of health?  Min bil ble målt til 92% SOH høsten 2019, men etter softwareoppdatering høsten 2020, - da rekkevidde og evne til å ta imot hurtiglading var drastisk redusert, fikk bilen en softwareoppdatering, visstnok påbudt fra fabrikken -, ble SOH målt til 100%.  Mitt Kia-verksted forstår at dette ikke stemmer, men de kan ikke gjøre annet enn å bruke verktøyet de har fått fra fabrikken for måle batterikapasiteten.  Å måle kwh som går inni eller kommer ut av batteriet bør ikke være hokuspokus for Kias ingeniører. Kwh måles jo i alle sikringsskap.  Jeg synes det virker som Kia har en sterk uvilje mot å prøve å måle batterikapasiteten på en skikkelig måte.  Jeg har fått høre at bilen trenger å opparbeide ny historikk, uvisst over hvor mange km eller hvor mange uker.  Bilen avleser jo hele tiden kwh/100 km, og dette kommer fram som historikk på displayet. Da bilen var ny kom regenerering fram som negativt forbruk av kwh, f.eks hvis en tur gikk kun i nedoverbakke.  Etter en fabrikkoppdatering endret dette seg, slik at også nedoverbakker nå kommer i historikken som positivt forbruk, ca 20 kwh/100 km. Hvis dette inngår i det mystiske SOH vil det jo se ut som batteriet gir mye mer energi enn det som er reelt, så hvis dette er bevisst lagt inn i softwareoppdateringen er det forsøk på lureri. Finnes det uavhengige verksteder som måler batterikapasiteten i kwh? 

Stig-Arne

Om dere ser på kampanjen de kjørte med parkbremsen, så stod det også noe om nullstilling av BMS

Det vil si, de sletter all historikk til BMS, og det er BMS som er kongen over batteriet. Om den mener batteriet kun tåler 15 kWh, så er det det du maks får ladet inn.

Så når de da nullstiller BMS, så settes SOH til 100%, så er da BMS nødt å lære seg på nytt hvor mange kWh batteriet kan ta i mot. Dette avgjøres av cellespenninger, og målt antall Ampere som er ladet inn, og hvor mange Ampere som hentes ut før cellespenningen kommer ned mot laveste grense som BMS tillater. Hvor lavt avhenger av fabrikantens spesifikasjoner. Men ofte er maks 4,2 og laveste 2,7 Volt.

Min bil fikk nullstilt BMS ved oppdateringen, og da stod den på 100%, mens den nå er kommet ned i 86 % sist jeg sjekket med OBD leser.

Så det vil si at BMS er nødt å lære seg batteriet på nytt når den er nullstilt. Man kan godt kjøre bilen langt ned i %, men om BMS er ukalibrert så kan BMS stenge av før batteriet er tomt, og kan samtidig stenge av før batteriet er fullt når man lader.

Usikker

Hadde min 30kwh på 60000 service i dag og ba om å få en print av batteri testen for å kunne sjekke hovedbatteriet.
I forkant, dvs. når jeg kjørte til verkstedet kjørte jeg en Torque logg for å kunne sammenligen verksted resultat mot hva jeg selv ser og det var helt likt.
Alle 100 celler er innafor det de leste og i min log ser jeg også at de 3 som de ikke viser ligger på samme verdi
0% tap så langt
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Fakur

Nå har jeg målt mitt batteri, ved å avlese kwh i sikringsskapet før og etter lading 0% - 100%.  Alle andre kurser i huset var avslått.  17 kwh gikk inn, og dette stemmer bra med opplevd redusert kjørelengde.  Batteriet skulle ha kapasitet på 27 kwh da det var nytt, og 70% av 27kwh er 18,9 kwh.  Bilen har gått 1000 km siden sist oppdatering som slettet historikken, så den bør vel ha kalibrert seg igjen.  Er spent på hva Kia nå finner som SOH, ut fra tidligere erfaring tipper jeg at de finner ca 94%.

Øyvind.h

Da nærmer du deg halvering av batterikapasitet når det korrigeres for tap i ladeprosessen og eventuelt forbruk under lading
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Stig-Arne

Sitat fra: Fakur på lørdag 10. april 2021, klokken 17:49
Nå har jeg målt mitt batteri, ved å avlese kwh i sikringsskapet før og etter lading 0% - 100%.  Alle andre kurser i huset var avslått.  17 kwh gikk inn, og dette stemmer bra med opplevd redusert kjørelengde.  Batteriet skulle ha kapasitet på 27 kwh da det var nytt, og 70% av 27kwh er 18,9 kwh.  Bilen har gått 1000 km siden sist oppdatering som slettet historikken, så den bør vel ha kalibrert seg igjen.  Er spent på hva Kia nå finner som SOH, ut fra tidligere erfaring tipper jeg at de finner ca 94%.

Var batteriet på 0 % i display ?
Er nok noen kWh gjemt under 0% som er en såkalt "brick protection", noe som sørger for at batteriet aldri kan tømmes 100%

Men er ganske ille med en slik reduksjon på en bil med allerede lav rekkevidde.

Når man ser hvordan KIA håndterer batterihelsen, så forundrer det meg ikke.
Nå som valget er borte for å lade til 80%, så ender det jo opp med å lade til 100 % i display, 95 % BMS, noe som gjør at batteriet degraderes raskere.
Når det er sagt, så er det jo såpass lav rekkevidde på bilen uansett, at man ofte er nødt å lade 100% uansett.

Fakur

Ja, 0% i diplay.  Var nær 0 etter en kjøretur, og tok ut det siste ved å kjøre rundt på tunet til bilen var kraftløs på flatmark og måtte dyttes inn i garasjen.  Ladet med 16 ampere, antar at varmetapet ville blitt mindre og at enda litt færre kwh ville gått inn ved 10 ampere.  Som du sier Stig-Arne, det blir som regel til at vi lader til 100%.  Nå er jeg spent på om Kia vil godta min måling og bestille nytt batteri, eventuelt skifte ut svake celler eller elementer.  Det store fallet i kapasitet skjedde etter en hurtigladingsopplevelse, hvor " feil ved hurtiglading" også kom fram i displayet.  Hurtiglading til 0-80% har etter det ikke vært mulig / ville brukt minst 2 timer.  Håper Kia finner en bedre metode for å måle batterikapasitet og batterihelse!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA