Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Brukt Nissan Leaf kjøp

Startet av Elbilmann1, fredag 12. februar 2021, klokken 12:24

« forrige - neste »

Elbilmann1

Hei folkens!

Driver og titter litt på å kjøpe en brukt Nissan Leaf, noe feks i denne gaten her:

Altså relativt billig og eldre modell, men som bør klare sånn småkjøring i Oslo uten altfor store problemer?

Skal i hovedsak bruke den her til å kjøre turer på 20-30 km en vei. Tror dere denne vil til nød klare strekningen Oslo - Fredrikstad?

Og hvordan fungerer ladingen langs veien med disse? La oss si man skal kjøre 150 km på sommer på motorvei, holder det med en liten stopp på 15-20 min eller hva?

Jeg er helt grønn når det kommer til å kjøpe bil og da også el bil. Er det noen kjente feil med disse eller noe spesielt jeg bør se etter? Noen modeller som eventuelt lønner seg å kjøpe?


Takker for alle svar!

Trekkoppbil

#1
Ja, en gammel Leaf kan gi bra kjøreopplevelse til småkjøring i byen.

En ting man må være obs på, er at det er dårlig sikt i bilen, grunnet breie a-stolper. Så man må ofte jobbe litt for å klare å se trafikanter til venstre. Skal man ofte parkere på trange plasser, eller steder det kan være små barn, så kan man vurdere en bil med Arroundview, som kom på enkelte modeller fra 2013.

Vær oppmerksom på at batterikapasiteten kan variere mye fra bil til bil, avhengig av hvordan den er holdt. Det er gjerne kombinasjon av høy temperatur og høy SOC som sliter. Enkelte bilister har vært flinke til å holde bilen svalt og begrense ladinga til 80% om sommeren, mens andre har ikke vært så flinke. Det første man bør legge merke til, er antallet kapasitetsbarer. Det beste er å fullade batteriet og deretter lese av hvor mange kwt det har.

Med en 2012 Leaf med 11 barer, kan jeg nesten tømme batteriet på 2*25 km om vinteren, hvis jeg kjør ganske uøkonomisk med en del motorveikjøring mm, mens jeg bør klare 8 mil om vinteren på langkjøring med litt økonomisk kjørestil.

Hvillke framkostmiddel du vil trives med på strekningen Oslo-Fredrkstad, avhenger mye av innstillingen. Jeg har opplevd fine turer på strekningen med tråsykkel. Man kan sikkert ha en fin tur med en gammel Leaf også, hvis man synes det er gøy å kjøre økonomisk, og man er fernøyd med å ta 1-2 ladestopp.

Jeg unngår helst ladestopp på 15-20 minutter, og jeg liker heller å ta flere små ladinger på 10 minutter eller mindre. Det kan være greit å følge med på ladehastigheten, og kjøre videre når ladehastigheten begynner å gå nedover, og hurtiglade mest på låg SOC.
På langtur synes jeg det er viktig å fullade på forhånd. På vinteren kan man da rekke å kjøre inn en liten lunk på batteriet, før man trenger å hurtiglade, og på sommeren kan det være greit å begrense hurtiglading for å ikke kjøre batteriet unødig varmt.



Thomas Parsli

I tillegg til vanlige slitedeler som f.eks bremser, må det ofte byttes deler på forstilling rundt 120.000km  og det er overraskende dyrt å bytte håndbrekk-kabel (rundt 10.000,-)

Hvis du finner en brukt 2012-2013 modell som har byttet bremser, forestillingsdeler og har en håndbrekk-kabel uten rust kan du gjøre et røverkjøp til rundt 50.000,-).

Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(

Jeg ville kjøpt en bil med bruktgaranti fra en forhandler, eller privat hvis du får sjekket disse delene.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. februar 2021, klokken 12:16
Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(
Det var nytt for meg. Hva skyldes det?  Det kunne være flott å konkretisere problemene litt, og vise til ulike erfaringer.

Sjølv så har jeg hatt 2012- og 2013-modeller siden 2014, og har siden den gang hatt ca 2-4 Leafer som er kjørt anslagsvis 40 000-50000km/år, så jeg har noe erfaring og jeg kjenner andre som har Leafer.

Bremser:
Bremser ruster dersom de ikke brukes.
På en bil måtte skiver og klosser byttes, etter at bilen stod nedsnødd en sesong.
Det sies at håndbrekket bør brukes av og til. Jeg må innrømme at jeg ofte har glømt meg bort, og latt det gå lange perioder mellom hver gang jeg bruker håndbrekket, men jeg har aldri opplevd at det ruster fast.

Forstilling:
Det som er et irritasjonsmoment på 2012, er en gummiforing til ca 100 kr, som kan begynne å knirke i fartsdumper.  Det er litt væravhengig. Jeg kjørte med knirking i flere år,før jeg  spurte en mekaniker om å bytte den. Han bytta den ikke med begrunnelse i at den gamle var like fin som den nye. Da fikk jeg råd om å ha på noe fett.  Det er mulig det hjalp en kort periode. Så jeg har ikke funnet noen god løsning. Jeg anser dette som et akustisk problem.
Ellers har jeg bytta ett bikkjebein til ca 200-300 kr. Jeg husker ikke om det er gjort en eller 2 ganger, og om det kanskje var en liten del til som blei bytta en gang.

Til daglig er det noe hard kjøring på hølete vei med noen vaskebrett, og jeg har hatt intrykk av at Leafen tåler det meste.

Andre ting:
Dessuten var det et hjullager som blei bytta en gang.

Og på en bil løsna  det ei mutter til en krankbolt til vindusviserene, og de stoppa opp i regnværet, men den klarte jeg å skru på igjen sjølv.

Biler blir holdt så forskjellig:
En mekaniker fortalte jeg at det er ikke så ofte komponenter ryker på Leaf, men det kan oppstå irr i kontakter, hvis det er fuktighet i bilen, og det er viktig å holde bilen tørr, og problemet er at enkelte bruker AC for lite.

Nå har jeg fått høre at det er observert antydninger til rust på de eldste Leafene som er kjørt her i landet siden starten.

Jeg har inntrykk av at Leaf har vært en populær bil i urbane kyststrøk her i landet, med mye salting. Det kan være tryggere med en bruktimportert bil, men de kan ha dårlige batterier, eller veldig bra.

Arthur Morgan

Hva var km stand på bilen når du bytta hjullager, ikke uvanlig at slikt byttes når bilen runder 200.000 km mye før det vil jeg si er mindre vanlig

Thomas Parsli

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 17. februar 2021, klokken 21:41
Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 14. februar 2021, klokken 12:16
Samtidig risikerer du reparasjoner for 20-30.000,- i løpet av kort tid på en nyere modell til 100.000,- :(
Det var nytt for meg. Hva skyldes det?  Det kunne være flott å konkretisere problemene litt, og vise til ulike erfaringer.

Bærekuler, bærebru og noen ganger lenkearmer er det vanligste og kan koste 10-20.000,-
Vi har byttet på vår 2012-modell, naboen rakk å bytte på sin (før han solgte den) og jeg hører titt og ofte om andre på forumet som må ut med rundt 15.000,-

Kabel til håndbrekket er heller ikke uvanlig og koster gjerne fra 7.500 til 9.500,-

Hvis man bruker noen minutter på «Mekanisk» delforumet finner man flere eksempler på tingene jeg snakker om: https://elbilforum.no/index.php?board=154.0
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

"Kabel til håndbrekket er heller ikke uvanlig og koster gjerne fra 7.500 til 9.500,-"


Er kabelen gullforgylt? Denne burde kostet en hundrelapp eller to, men så snart delene er til bil, så koster de plutselig mange ganger prisen man får tilsvarende deler for i andre land. Dette er jo ran på høylys dag.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Det finnes både dyre og billige måter å fikse feil på. Jeg leste på en tråd, om en som smørte kabelen under baksete, men en kabelsmører til noen få dollar, og han mente at kabelen blei god som ny.
Som gammel syklist er jeg litt skeptisk til å smøre kabler, da  de kan trekke til seg masse skitt, men det er kanskje ikke noe problem her.

kaiat

thansen har park.bremskabel til 1900 kr pr.stk.

Kan du skru selv, er Leafen enkel å jobbe med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA