Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EasyPark samler parkering og lading i en app

Startet av BadaBing, fredag 12. februar 2021, klokken 08:58

« forrige - neste »

BadaBing

"Parkeringsappen EasyPark går sammen med ladeoperatøren Recharge om forenklet betaling for elbillading i Norge."

"– Ja. Vi har en ambisjon om å fungere på tvers av alle ladeoperatører på sikt, slik som vi allerede gjør for parkering i dag, sier Ludvik Eide."

Hvis dette fungerer fint og de andre lade-aktørene henger seg på er det en lykkens dag...

https://dinside.dagbladet.no/motor/na-blir-dette-enklere/72428422

1000kwh


hanche

Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ThomasEL


Jeg er nok litt tvilende til om dette helt er veien å gå... Da har jeg nok mer tro på ei brikke som fungerer alle steder. Ikke minst fordi denne også vil kunne fungere om ladestolpen av en eller annen grunn har blitt "off line"

Elbilforeningens ladebrikke er vel i dag det nærmeste man kommer en universalløsning. Men heller ikke denne kan registreres hos alle operatører.
- Men brikke er i alle fall utrolig rask i bruk sammenlignet med en app. De stedene brikken kan brukes, bruker jeg knapt fem sekunder mer enn om bilen hadde hatt den optimale løsningen, automatisk identifisering.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Thomas Parsli

Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

turfsurf

Automatisk > Kontaktløs kort/klokke/tlf > brikke > app > SMS.

Problemet med easypark/plugsurfing m.fl. er at de skal ha sin del av kaka.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

chargedup

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 12. februar 2021, klokken 10:12
Nå må bare Parklink og Apcoa finne seg ladepartnere de kan samarbeide med...
Hahaha, første jeg tenkte på også. Dette blir rett og slett en ny app som kommer for å legge på sine påslag før det kommer nye apper fra konkurrerende virksomheter som får avtale med andre ladenettverk og sånn fortsetter det...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Vollis47

Easy Park har virket fint for betaling i Danmark hos eon og det virker i Egersund. Til alle dere brikke-fans. EasyPark appen erstatter ikke brikke. Men den kan komme i tillegg og om de får flere samarbeidspartnere, så blir det lettere å kjøre i andre land også for andre enn Tesla-eiere. Tåler vel et lite påslag for å sikre fleksibilitet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Ellemelle

Det finnes allerede mange operatører som tilbyr slikt. Både med brikke og gjennom app.

automat

#9
Sitat fra: Ellemelle på fredag 12. februar 2021, klokken 12:27
Det finnes allerede mange operatører som tilbyr slikt. Både med brikke og gjennom app.
Jeg vil slippe å installere 14 app'er og etablere kundeforhold hos 14 forskjellige ladeoperatører. Jeg ønsker å ha kundeforhold til de 2-3 som er mest relevante for meg, og der ønsker jeg å bruke brikke. For ladeoperatører jeg kun bruker svært sporadisk ønsker jeg en felles portal, som f.eks Easypark. Der jeg aksepterer at de tar et lite påslag.

Plugsurfing (EDIT ikke plugshare) er vel eid av Fortum og er jo et forsøk på dette. Men tror ikke man kan lade hos så mange andre norske ladeoperatører der.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Marius Kotsbak

Hmm ja, for parkering er det ofte ganske mye dyrere enn å bruke den lokale kommunens parkeringsapp. Men antagelig noe jeg kan akseptere ved sporadisk bruk.

Enda verre var det i Ålesund med betalingen av både lading og parkering samlet med påslag gjennom Easypark. Det ble dyrt, og eneste måte siden det ble kombinert i en operasjon og kommunens app ikke støttet lading+parkering, og Easypark kunne ikke brukes for kun lading.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

hanche

Der fikk jeg faktisk en pushvarsel fra EasyPark-appen om dette.

Jeg har ikke hørt om Recharge før, men pushvarselet var illustrert med et bilde av en Fortum-lader. Har Fortum byttet navn, de også?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

Fortum er splittet. Det som fortsetter under Forum-navnet er en ladetilbyder, uten egne ladere. Laderne er overført til nye Recharge, hvor Plugsurfing og Easypark også er tilbydere av ladetjenester.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Asbjornel

Dersom EasyPark blir like enkel på lading som de er på parkering tror jeg de kan få til noe.
Jeg var selv skeptisk i gamle dager pga påslaget de tar, men fordelene ved å ikke stå i kø og lete etter automater i alskens byer, samt fleksibel parkeringstid er sterke sider ved deres løsning.
Men om det blir som xkcd ovenfor eller om de klarer å samle noen løsninger gjenstår å se. 😊👍

I hvert fall, har dere ikke prøvd appen til parkering, så anbefales det å prøve en gang muligheten byr seg.



geear

Om det er veien å gå på lang sikt eller ikke, så kan jeg iallfall konstantere at det fungerte veldig bra til AC-lading i går. I stedet for to apper, en for parkering og en for lading, var det bare starte easypark, snurre på hjulet og trykke start. Helt kanon. Enkelt å forlenge og stoppe også. Vet ikke om de tar gebyrer heller, men 31 kroner for to timer inkl parkering er helt fint. Satte veldig pris på at Easypark kunne brukes til e-On lading i Danmark også.

Med Easypark, brikke registrert hos CK, Bilkraft, GK og Fortum, pluss fri tilgang hos Tesla for Teslaen sin del, så har vi vært dekket på alle langturer de fem årene vi har hatt elbiler. Det fine med Easypark har vært at de har dekket bruken litt utover normalen vår, på litt mer tilfeldig lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA