Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler slått ut av sprengkulda.

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 11. februar 2021, klokken 21:53

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Ikke alle bilbergere som er like godt oppdaterte på elbiler tror jeg.
I utgangspunktet skal jo 12 V-batteriet lades av DC/DC-omformeren fra fremdriftsbatteriet. Når det ikke skjer i tilstrekelig grad så er det nok helst to mulige årsaker:

  • Feil i bilens ladealgoritme - typisk for ferske elbilprodusenter
  • Strømtyv som lader ut batteriet
Å anbefale en lang kjøretur for å lade batteriet er neppe et råd som vil fungere generelt for elbiler. Det er selvfølgelig mulig å lade med en ekstern 12 V-lader unntaksvis, men det monner vel lite å gjøre dette forebyggende fire ganger i året?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Thomas Parsli

Elbiler med flatt 12V batteri har enten en feil i programvaren (ladingen av 12V), eller et gammelt batteri.

Belastningen på batteriet i en elbil er minimal i forhold til en fossilbil som skal dra rundt starter, glødeplugger (diesel), varmetråder i vinduer, varme i sete og varme i bilen (de fleste skrur jo på alt før de starter bilen....).
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 11. februar 2021, klokken 22:36
Det er selvfølgelig mulig å lade med en ekstern 12 V-lader unntaksvis, men det monner vel lite å gjøre dette forebyggende fire ganger i året?

Det hjelper nok på bilder som ikke overlader 12V riktig (det er åpenbart en del av de).
Nissan brukte jo et par år på å få dette riktig på Leaf ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)


TB

Mye er hentet fra fosilbil verden, men så er elbiler også blandet inn. Journalisten burde nok delt klarere mellom de to typene.

Setningen her blir feil uansett elbil eller fosilbil:
SitatÅrsaken til at startbatteriet tømmes for strøm er mye småkjøring og bruk av varmeapparat. Da nytter det ofte ikke å sette bilen på lading i en kald garasje.

Om en setter elbilen på lading så skal 12V bli ladet (så lenge det ikke er noe annet feil.)
Om en setter en fosilbil på "lading" - så er det 12 V batteriet som lades, og det står som anbefalt i artikkelen.

Artikkelen var mer forvirrende enn oppklarende...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Electric cars in Norway

#6
Ja kansje "Elbiler blir slått ut av sprengkulda" men strømforbruket er også en greie. Og det er Ingen fare for at elbilene gir strømkrise med det første.

Forbruket fra elbiler var dermed 0,43 prosent av kraftproduksjonen. Andelen av forbruket er noe høyere.

En halv prosent av strømforbruket

Herlig!

Les under fra i går på TU.

https://www.tu.no/artikler/sa-mye-strom-brukte-elbilene-i-fjor/507227

ELBILENES STRØMFORBRUK

Så mye strøm brukte elbilene i fjor
Ingen fare for at elbilene gir strømkrise med det første.

Nissan Leaf.
Nissan Leaf. (Foto: Per Erlien Dalløkken)

MARIUS VALLE ELBIL 25. FEB. 2021 - 19:00


Electric cars in Norway

Amoss :+1: takker for linken.

I tilfelle noen lurer på hva batteriet og elbil. Kopi fra Amoss sin link til Motor.

Kopi:

"På sine hjemmesider minner NAF om at siden elbiler ikke har dynamo slik fossile biler har, er det det store hovedbatteriet som forsyner startbatteriet (12-voltbatteriet), med strøm. Det skjer via en omformer når 12-voltbatteriet har behov for lading.

I tillegg blir batteriets tilstand overvåket av en sensor, som kan koble inn hovedbatteriet i korte perioder, for eksempel når bilen står parkert over flere dager.

Også parkert
Bilen trenger også strøm når den står parkert, bilen er skrudd av og hovedbatteriet dermed frakoblet. Elementer som sentrallås, startsperre, og bremsesystem og også elektrisk håndbrekk og stereoanlegg, er avhengig av 12-voltsbatteriet.

Dessuten får både kupélys, dashbord, knapper og nødblinklys strøm fra samme kilde.

I tillegg skal det starte styreenheter, som igjen kobler på det høyspente systemet og kontrollerer alle sikkerhetsfunksjoner før innkobling av høyvoltbatteriet"

hanche

Ja, men som det fremgår av diverse andre diskusjoner i forumet, så er det mest de nyere elbilmodellene som kobler på hovedbatteriet for å lade 12V-batteriet ved behov selv når bilen er parkert. Så problemstillingen er høyst aktuell for mange elbilister. Hvilke, avhenger av merke og årsmodell.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Egil Fonn

De elbilene jeg har eid har klart seg meget bra i sprengkulde. Aldri behov for ekstra lading av
12v batteri. De har også alle stått langtids parkert i ca 4 uker om sommeren uten at det har medført problemer.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

hanche

Samme her, men vi vet at mange har hatt problemer på grunn av strømtyver – gjerne dørlåser og lignende som ikke fungerer som de skal. Selv har jeg, ironisk nok, bare opplevd flatt 12V-batteri på min nyeste bil, som i prinsippet skal lade det etter behov. Det var ikke sprengkulde en gang, bilen sto i en parkeringskjeller med over +10 °C. Men jeg hadde forlatt bilen med taklyset på, og neste morgen var det ikke liv i kjerra. Fikk starthjelp av en vennlig fossilbilist.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: hanche på lørdag 27. februar 2021, klokken 00:10
Ja, men som det fremgår av diverse andre diskusjoner i forumet, så er det mest de nyere elbilmodellene som kobler på hovedbatteriet for å lade 12V-batteriet ved behov selv når bilen er parkert. Så problemstillingen er høyst aktuell for mange elbilister. Hvilke, avhenger av merke og årsmodell.

hanche  :+1: Ja du er ved kjernen nå av problemstillingen. Dette vil også løse seg enda mer med ny teknologi... som sikkert er rett rundt hjørnet...Det går så fort på teknologisiden nå at dette løser seg. Noe annet på fosilbilene der 12V batteri er gift med starteren som skal "gnages" igang når det er kaldt.

Ingeniøren

Sitat fra: hanche på lørdag 27. februar 2021, klokken 10:46
Samme her, men vi vet at mange har hatt problemer på grunn av strømtyver – gjerne dørlåser og lignende som ikke fungerer som de skal. Selv har jeg, ironisk nok, bare opplevd flatt 12V-batteri på min nyeste bil, som i prinsippet skal lade det etter behov. Det var ikke sprengkulde en gang, bilen sto i en parkeringskjeller med over +10 °C. Men jeg hadde forlatt bilen med taklyset på, og neste morgen var det ikke liv i kjerra. Fikk starthjelp av en vennlig fossilbilist.

Fortsatt lurt å ha med startkabel i elbil med andre ord :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

hanche

Ja, jeg måtte ut og kjøpe en. Det var litt utfordring på julaften, men en bensinstasjon i nærheten hadde startkabler, så hendelsen fikk en lykkelig slutt. Jeg skal innrømme at pulsen var ganske høy en stund.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA