Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbiler slått ut av sprengkulda.

Startet av Bmw_Tryne, torsdag 11. februar 2021, klokken 21:53

« forrige - neste »

KjellG

Men siden det ikke er en kuldeseig fossilmotor som skal svives i gang, så holder det kanskje med «klesklyper» og lampettledning?

hanche

Tja, det er jo en del spenningsforskjell på et flatt batteri og et fullt et, og jeg tipper det vil flyte en betydelig mengde strøm så snart du kobler de to i parallell, før du en gang har startet opp. (Men jeg aner ikke hvor mye, eller hvor lenge.) Så jeg ville ikke spare for mye på ledningstverrsnittet, men ellers har du nok et poeng der.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

#17
Korte ledninger og kort tid, så går nok det fint... :) Skal jo bare få trykket på startknappen så DC-DC kicker inn og leverer ~14V.

Denne er på tilbud til 499,- med jevne mellomrom, ikke det dummeste man kan ha, funker både på el og fossil:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Eneste jeg savner er mulighet til å lade den i bilen, men den har 12V inngang, så det kan ordnes.

Ingeniøren

Sitat fra: geear på søndag 28. februar 2021, klokken 18:45
Korte ledninger og kort tid, så går nok det fint... :) Skal jo bare få trykket på startknappen så DC-DC kicker inn og leverer ~14V.

Denne er på tilbud til 499,- med jevne mellomrom, ikke det dummeste man kan ha, funker både på el og fossil:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Eneste jeg savner er mulighet til å lade den i bilen, men den har 12V inngang, så det kan ordnes.

Vet om flere som har noe slikt liggende i el-bilen. Har vurdert det men ikke kommer så langt enda...

Ellers er det ikke bare å låne bort eller få strøm. Med all eletronikken på dagens biler kan et lite uhell med kablene  forvolde dyr skade på egen aller andres bil. Da er det bedre å kontakte redningsbil som har utstyr for sikker kobling av slikt, om man ikke står i en parkeringskjeller der de ikke kommer inn....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Det er også kommet superkondensatorbaserte hjelpestartere, som bør være ideelle til elbiler. Starteren lades på noen minutter fra en donorbil eller annen strømkilde, men en kan også lade den fra eget "dødt" batteri så lenge dette er over ~5V (dvs hjelp til selvhjelp!).

Etter opplading, kan den levere 300-800A (litt avhengig av modell) i ~10 sekunder på 13-14V. Det er normalt nok til å starte en forbrenningsmotor, og på en elbil er det mer enn nok til å få igang bilens egen lading fra fremdriftsbatteriet (spesielt siden startstrømmen er mye mindre på elbil, men det trengs litt strøm for å få opp spenningen på 12V-batteriet så lenge dette også er koblet til).

Eksempler (holder en knapp på den første, uten å ha prøvd noen av dem):
https://www.gadgetplus.com/products/autowit-supercap2-jump-starter
https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/starthjelp-premium-2000037609
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 28. februar 2021, klokken 19:11
Sitat fra: geear på søndag 28. februar 2021, klokken 18:45
Korte ledninger og kort tid, så går nok det fint... :) Skal jo bare få trykket på startknappen så DC-DC kicker inn og leverer ~14V.

Denne er på tilbud til 499,- med jevne mellomrom, ikke det dummeste man kan ha, funker både på el og fossil:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Eneste jeg savner er mulighet til å lade den i bilen, men den har 12V inngang, så det kan ordnes.

Vet om flere som har noe slikt liggende i el-bilen. Har vurdert det men ikke kommer så langt enda...

Ellers er det ikke bare å låne bort eller få strøm. Med all eletronikken på dagens biler kan et lite uhell med kablene  forvolde dyr skade på egen aller andres bil. Da er det bedre å kontakte redningsbil som har utstyr for sikker kobling av slikt, om man ikke står i en parkeringskjeller der de ikke kommer inn....

Har en sånn, er ofte på tilbud til halv pris. Jaguaren (før MY21) trenger den vel egentlig ikke da den har to batterier, en lednings stump bør holde.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

KjellG

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Er jo ikke så store greiene, 40.000 mWh = 0,04 kWh.

For noen år siden var det mye snakk om en norsk forløper: Startloop https://www.anders-hansen.com/startloop-car-jumpstarter Fikk designpris, men floppet etter noen mnd. Etter en stund valgte NAF å fortsette salget, trolig for å tømme lageret.

Ingeniøren

Sitat fra: KjellG på onsdag 03. mars 2021, klokken 00:33
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Er jo ikke så store greiene, 40.000 mWh = 0,04 kWh.

For noen år siden var det mye snakk om en norsk forløper: Startloop https://www.anders-hansen.com/startloop-car-jumpstarter Fikk designpris, men floppet etter noen mnd. Etter en stund valgte NAF å fortsette salget, trolig for å tømme lageret.

Angående hva man trenger av tverrsnitt på kabelen sier vel bilder av denne hva man trenger, men flere hundre amp på 4 kvadrat mm eller hva det kan være - Hm, vet ikke helt jeg  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 03. mars 2021, klokken 08:25
Sitat fra: KjellG på onsdag 03. mars 2021, klokken 00:33
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/starthjelp/starthjelp-3-i-1-005332/

Er jo ikke så store greiene, 40.000 mWh = 0,04 kWh.

For noen år siden var det mye snakk om en norsk forløper: Startloop https://www.anders-hansen.com/startloop-car-jumpstarter Fikk designpris, men floppet etter noen mnd. Etter en stund valgte NAF å fortsette salget, trolig for å tømme lageret.

Angående hva man trenger av tverrsnitt på kabelen sier vel bilder av denne hva man trenger, men flere hundre amp på 4 kvadrat mm eller hva det kan være - Hm, vet ikke helt jeg  :)

Går helt fint, det er ikke nok energi i boosteren til å smelte kabelen og for en bil som ikke har stor start strøm så er den god. Du trenger nok til å få i gang systemet og DCDC konverteren.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

hanche

Den fra Jula er utsolgt, men Biltema har noe lignende:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586

Samme pris, også. De kikker vel hverandre over skuldrene.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

#25
Korte ledninger hjelper mye på å få lavt spenningsfall. Samlet spenningsfall over 2x 30 cm 4 mm2 med 200 A er 1 V. Skulle du hatt like lavt spenningsfall på vanlige startkabler på ca 2x 3 m, måtte disse vært 40 mm2. Vanlige startkabler er 16mm2, og har mer enn det doble spenningsfallet ved samme strøm som disse korte og "tynne".

Det er riktignok ~200 W varme som avsettes i relativt korte kabler. Men dette bare varer noen få sekunder, er det ikke nok til å bli skikkelig varmt.

(Men liker mindre at den Jula-boksen kan stilles til å gi ut 19V. Det kan være nok til å sende mye elektronikk til blårøykens evige jaktmarker)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

hanche

Sitat fra: Orbit på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:03
blårøykens evige jaktmarker
Herlig uttykk! Det må jeg legge til vokabularet.  ;D
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Orbit

Ref kabeltverrsnitt: Jeg kjøpte den Autowit-boksen, og den har 10 mm2 på kablene som kobles på batteriet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

engolf

Jag köpte en sån här för ett par år sen, liten och smidig att ha liggande i elbilen.
https://www.ebay.com/itm/185182737877?hash=item2b1dc055d5:g:whcAAOSwUOphnmNv
Den håller på spänningen bra, kan ligga ett par-tre månader utan att spänningen sjunker.
Använde den faktiskt två gånger för att få liv i min förra elbil (gammalt batteri + webasto), och det klarade den med glans. Tror inte den duger till att hjälpstarta en fossilbil, men en elbil som inte har allt för urladdat batteri får den igång utan problem.

geear

Sitat fra: Orbit på onsdag 03. mars 2021, klokken 09:03
(Men liker mindre at den Jula-boksen kan stilles til å gi ut 19V. Det kan være nok til å sende mye elektronikk til blårøykens evige jaktmarker)
Steingammelt innlegg, men hadde ikke sett dette før. Lenge siden jeg har brukt boksen nå, men jeg husker ingen knapp for å justere spenning. Tror dette er avhengig av hvilken utgang man bruker. 19V på den runde utgangen, som sannsynligvis er ment til PCer eller noe, 5V på USB, 12V på utgangen som kun klypene til bilbatteri passer i.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA