Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død Audi etron 55

Startet av Roy Aasen, torsdag 11. februar 2021, klokken 18:20

« forrige - neste »

Roy Aasen

Noen her som kjenner til denne?  Det kan da virkelig ikke står på software..eller?

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2021/02/09/195738395/drommebilen-stoppet-etter-to-dager-siden-har-den-statt


elektro

#1
Nei, her er det nok opptil flere ting som er feil gjengitt. :)

Hvis det er feil på batteri eller ombordlader, ledningsnett el, kan det ta noe tid å først få fastslått feilen, få tak i deler og å få utført arbeidet. Det er fem uker mellom da feilen skal ha inntruffet og saken først ble publisert. Nå vet vi ikke helt når den er sendt inn, men hen har fått lånebil, så det er vel egentlig ikke så mye å skrive om. Det kan jo være løst i dag for alt vi vet.

På generelt grunnlag må man ta disse sakene som daglig rammer forskjellige elbilmerker med en klype salt. I går var det en sak om luftdemperne på Model X, forrige uke var det VG som kom med overskriften "Fraråder å kjøpe ID.3". Jøss, hvilke myndigheter eller eksperter er det som gjør det, tenkte jeg? Men det viste seg å være en random person på Facebook som de hadde intervjuet. Alle disse bilene er blant Norge mest solgte de siste årene, og man vil følgelig finne mange feil på alle sammen. Dessverre er det lite som gir flere klikk og mer liv å røre i kommentarfeltene, så vi har nok bare sett starten.

EDIT: Fjernet krenkende etterligning av bygdedyret som lever i beste velgående i kommentarfetet.. :laugh:

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Roy Aasen

Klikk er jo tingen idag  :).
(Kommentarfelt leser jeg meget sjelden, ansett hva temaet er.)

Får håpe at han får igjen ferdig bil snart, på den annen side, med lånebil så spares det jo x antal kilometer på egen bil. Se det positive.


elektro

Jeg klarer ikke å la være å se på kommentarfeltene. ::) Høres ut som dette løser seg bra enn så lenge i alle fall. Kan ikke si at feilen som det er beskrevet har vært noen gjenganger i dette forumet i alle fall. Broom skriver også:

"Sist jeg testet Audi e-tron, slet jeg også med å få ladet denne. Det kommer mange henvendelser til oss rundt akkurat dette."

Benny skriver ikke nøyaktig hva han, eller de som har henvendt seg til dem har sliter med, om det er hurtiglading eller med reiseladeren. Om det varr med app eller brikke, osv. Det er jo mange ting som kan være feil. Ionity appen har det med i time ut om man gjør ting i feil rekkefølge eller ikke har kortdetaljer klart.

Sist en kompis ringte meg med sin nye e-tron og ikke fikk ladet på hverken Kople eller Fortum, viste det seg at han ikke hadde skrudd av bilen før han koblet til laderen. Det er kanskje litt dumt at det er sånn, me det bør jo være ganske naturlig for en som har kjørt fossilbil hele livet.. ;) Og man kan vise instrumentene, og ha varmen og radioen på likevel. Selv om noen hevdet det motsatte på dette forumet for ikke lenge siden.

Reiseladeren er også ganske kresen på strømnett, og man må ofte slå av jordfeilsjekk eller hva det kalles, ved å trykke en spesiell sekvens (som står beskrevet i brukermanualen). Typisik på IT nett, som er utbredt på hytter og i eldre boligområder.

Det kan også være vanskelig å få startet hurtiglading hvis ikke kabelen har en mm. glippe i overkant, som følge av strekk i kabelen, eller vekten av denne. Da kan man trykke kontakten godt inn i ca. 30 sek. inntil ladingen starter.

Kanskje sliter det med å få avgangstider til å fungere, eller Tibber.

Noen ganger er ting også vanskelig rett og slett fordi en person vil at det skal være vanskelig. Eller tror at det er det.  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kåre Knatten

Meget bra konklusjon. Noe av problemene er henger ofte samme dårlig opplæring eller mangel på trening. Hjalp en for en stund tilbake, som ikke fikk ut ladekabelen. Dro og dro, så var det bare å trykke en gang til og ta kabelen ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA