Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må i følge Viking kjøre elbilen for å lade 12V-batteri

Startet av Traktor, fredag 12. februar 2021, klokken 09:42

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Elon sa jo til Munro i den en til en videoen at det ville bli "48 volt systems" så da blir det slik :+1:

De smarte bestemmer utviklingen.

Det står litt om 48V på Wikipedia også: https://en.m.wikipedia.org/wiki/42-volt_electrical_system

Kopi:
"48 volt systems are being deployed in mild hybrid vehicles, which add electric assistance to the propulsion and regeneration during braking for fuel savings"

oivindg

#61
Sitat fra: KjellG på onsdag 17. februar 2021, klokken 00:21
Sitat fra: jlan på tirsdag 16. februar 2021, klokken 13:53
Tesla bruker en såkalt IBS sensor fra Hella på minuspolen, som monitorerer både strøm og spenning. Men likevel har de slitt med levetiden for batteriene.

Må være mer. En kan ikke måle spenning fra én pol. I tillegg bør en måle batteritemperaturen. På kalde dager kan ladespenningen måtte opp i ca 15V.
Jeg kjenner til IBS på BMW. Den sitter godt skrudd på minuspolen, så den har god termisk kobling til batteriet. Det sitter en temperatursensor i modulen. I tillegg har er den tilkoblet plusspolen med en liten ledning, slik at den måler både strøm, spenning og temperatur. Jeg vil tro det samme gjelder andre IBS-systemer også. I BMW logger systemet data over tid og lagrer et estimat på batteriets tilstand. Ladeforløp under kjøring tilpasset hva bilen tror tilstanden på batteriet er. Derfor skal også loggen slettes når batteriet byttes, så ikke bilen tror den har et gammelt batteri.

IBS har eksistert i mange år, så jeg blir litt overrasket hvis ikke de fleste elbiler har dette på 12V-batteriet.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

hanche

Greit å vite for oss som ikke er så bevandret uti trebokstavsforkortelsenes mysterier, at IBS står for Intelligent Battery Sensor. Her er Hella sin:

https://www.hella.com/construction/en/Intelligent-battery-sensor-IBS-24V-731.html

Alt skal jo være så smart og intelligent om dagen. Den bruker intelligent interface management for å kommunisere med bilen, må vite.  ;)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

arthur

IBS forbindes normalt med en plage som på norsk heter irritabel tarm, eller irritable bowel syndrome på engelsk, greit å ikke blande det inn i ladeproblematikk på batterier!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

RJK

Sitat fra: arthur på onsdag 17. februar 2021, klokken 09:35
IBS forbindes normalt med en plage som på norsk heter irritabel tarm, eller irritable bowel syndrome på engelsk, greit å ikke blande det inn i ladeproblematikk på batterier!

Vel, er vel forskjellig årsak, men ved problemer kan det fort ende opp i samme symptomer...!

;D
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway


jlan

#66
Huffda, sympati med de som lider av det der.  Beklager unødvendig TLA bruk. Jeg gjorde meg vel også skylding i å skrive IBS sensor, som da blir sensor-sensor. Takk for oppklaringene. Nå vet vi ihvertfall at "the IBS is suitable for batteries with DIN or JIS polarity, and for use in starter (standard or EFB), gel and AGM (fleece) batteries. Using intelligent interface management (LIN protocol)."
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Cougar

Jeg har sjekket på min bil (Ioniq 28kWh) og der lades 12v-batteriet når bilen er aktiv, og ved både AC og DC-lading.
Dessuten slår den på lading fra hovedbatteri en kort periode (ca 15 minutter) om spenningen på 12V-batteri faller under ca 12,5 V når bilen ikke er aktiv.
(Hadde en bluetooth batterimonitor koblet til 12V-batteriet en periode for å sjekke dette)
2019 Ioniq El + mange andre biler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA