Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rivian R1S

Startet av MartinSan, torsdag 11. februar 2021, klokken 15:34

« forrige - neste »

MartinSan

Launch Edition pålydende $77,500 skal etter planen hit the roads for amerikanske kunder i august i år.
Adventure edition til $77,500 skal være klar til levering i januar 22. Det samme for Explore edition til $70,000.

Vi snakker stor suv: 5,13 meter lang, 1,83 høy og 2 meter bred.
Noen specs: 105kWh, 135kWh og 180kWh batteripakker, fra 402 til 753 hk, ladeeffekt opptil 160 kW, bagasjerom på 499 liter med alle tre seteradene oppe, legger man ned tredje rad blir det 1323 liter. Nesten 2500 liter med andre og tredje seterad nede. Samt ca 311 liter i frunken. (uten reservedekk får du også 141,5 liter ekstra).

Den skal kunne trekke 3500 kg og ha rekkevidde opptil 640 km (EPA)

Ingen forhandlernettverk i Norge foreløpig som jeg vet om, men lov å håpe at det endrer seg.

Hva synes dere om bilen? Personlig synes jeg den er tøff, romslig og har herlige specs. Man kan si hva man vil om frontlyktene (kalt stadium lights) men jeg synes de er unike og har karakter.

Lov å håpe at det finnes noen slike på norske skilter før sommeren 2022?


 





https://rivian.com/r1s

RJK

For min del ville jeg mye heller hatt R1T, altså pickupen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

R1S frister veldig, men er mye større bil enn jeg trenger.

Den er både barsk og teknologisk interresant.

Tank turn er utrolig kult, og den virker meget kompetent i terrenget.

oivindg

Fikk veldig sansen for Rivian da jeg så Long Way Up. Virker som de gjør mye riktig teknisk. Nå har de fått solid finansiering i tillegg. Tror begge bilene blir veldig bra.

Amerikansk pickup/kombi blir aldri feil hvis man har plass til bilen.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

MartinSan


Guljfesk

Tror både suv og pickup blir konge!  Legger inn bestilling tvert, om en leverandør i Norge tilbyr.

ToWalkOrDrive

Det virker som det i stor grad har stoppet opp med Rivian etter at de har fått investorer fra Amazon og Ford osv. Disse har ført til at varebiler til Amazon har tatt fokuset vekk fra Rivian-bilene, og at Rivian må ta hensyn til Ford F-150 osv. Uansett virker det som at det er laaangt vekke fra å selges noen av disse til Norge. Det er utrolig mange i USA som kunne tenke seg å kjøpe, og de har ikke akkurat oppgitt en plan for å selge til Norge...hadde jo vært kult å importert fra USA, men når den ikke er typegodkjent i Europa så blir jo ikke det mulig. Føler det er mange år siden de sa: "nå ruller vi snart på veiene"...men er jo bare testbiler....men nå er det jo ikke lenge til de faktisk skal ut på amerikanske veier...
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. mars 2021, klokken 14:17
hadde jo vært kult å importert fra USA, men når den ikke er typegodkjent i Europa så blir jo ikke det mulig.
Jeg har hovedsaklig lest meg opp på import av personbil fra USA, ikke pickup eller lette lastebiler. Ikke ta innlegget for god fisk da jeg ikke vet vekten på Rivian R1S og om den feks må registreres som lastebil som helt sikkert har andre regler enn personbiler.
Er det ikke slik reglene på import fra USA ble forenklet i 2017? At så lenge bilen er typegodkjent i USA (i original stand) og man kjøper en bil som har hatt skilt i minst 6mnd, trenger den ikke være typegodkjent for europa for å få skilt i Norge? Under unntak på https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Kjop+og+salg/import/Privat+import/Godkjenn+kjoretoyet/Slik+blir+et+kjoretoy+godkjent
Jeg kunne i teorien kjøpt en brukt model Y før den blir typegodkjent i europa (hvis den ikke allerede er det) og fått den registrert i Norge, selvfølgelig med alle bakdelene som feil ladeport og manglende hurtiglading/app/garanti osv.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

Ser ut til at det går å importere, ja. Du har rett i det. Ser de måtte ofre litt de som importerte Tesla Model 3, blant annet superlading. Vil Rivian USA ha CCS som kan brukes i Norge?
https://dinside.dagbladet.no/motor/anette-greide-ikke-vente-lenger-pa-folke-teslaen/70446624
Tesla Model Y                         2021-

chargedup

Den vil iaf ha CCS, https://rivian.com/support/article/what-charging-networks-are-rivian-vehicles-compatible-with , men sannsynligvis CCS type 1, ikke CCS type 2 som blir brukt i Europa. Bilde som viser forskjellen fra Nissan: https://cdn.motor1.com/images/mgl/X9br2/s1/combined-charging-system-ccs.jpg
Om den så skulle få CCS type 2 i USA er det uansett ingen garanti for at det vil virke selv om CCS protokollen er fulgt (sist sett på Maxus https://motor.no/elbil/problemer-i-fleng-pa-ny-kinesisk-elbil/192620 , men også mange andre nye elbiler har slitt med noen ladere i starten, feks I-pace/efatec/fortum i 2018(?) bmw i3 i 2015 (?) osv) og man kan ikke forvente hjelp fra Rivian med softwareoppdatering eller til å kommunisere med hurtigladeleverandør/produsent.

Hvis man er villig til å ta risikoen får man en unik bil, sannsynligvis mange år før de lanseres i Europa. For ordens skyld så heier jeg på privatpersoner som tør importere annerledesbiler til Norge, men man skal sette seg godt inn i regler og forskjeller før man faktisk gjør det. Skal man importere en Rivian kan man ikke regne med å få hurtigladet, ha fungerende app/radio/softwareoppdateringer/navigasjon eller garanti. Det kan hende det dukker opp løsninger på noen av problemene (som feks kinaovergangen den amerikanske model 3 (ble solgt med sist den lå på finn) bruker for å lade på CCS, som sikkert ikke er godkjent), men man kan ikke importere bilen og forvente at den er like "feilfri" som en hvilken som helst ny europeisk modell, feks id3 :P
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

ToWalkOrDrive

#10
Hmm, uten hurtiglading blir ikke jeg den som importerer Rivian på egen hånd i hvert fall. Er jo en helt latterlig praktisk bil den SUV-versjonen...selv bak alle 7 setene er det god plass, og bak de 5 er det et hav... Er jo og digg at det er helt flatt.

https://insideevs.com/news/493530/see-rivian-r1s-with-folded-seats/?fbclid=IwAR0fWgZyK6vaEWgP7iRUoTZ2qJ7BKaTNn0mTouBQ2dxZh1tJu-bXAU2ZT1E
Tesla Model Y                         2021-

bmw2002

Tøff bil og god plass. Men bygges nok ikke en utgave for Europa med matrix lys, bedre seter og skinn som Europeiske biler har.

Counterpointer

Er det noen grunn til at «stadion lights» som Rivian har ikke kan ha matrix funksjon?

Har ikke studert dette nøye da jeg tror det tar en stund før Rivian kommer til Norge, og da kan mange ting være revidert.

En generell betraktning er at de har stort fokus på offroad og villmarkskjøring, der trengs gode lys, så håper de fokuserer på dette.

Nå finnes det forøvrig LEDbar med matrix funksjon så det eksisterer allerede alternativer for dette.

bmw2002

Matrix lys er ikke lovlig i USA. Lite fokus på bra lys der og gamle regler. Derfor har alt av amerikanske biler stort sett dårlige lys fordi de ikke gidder å lage en bedre versjon for EU.

https://www.caranddriver.com/features/columns/a33447381/why-is-america-stuck-with-bad-headlights/

MartinSan

Spekulasjoner om mulige norske fasiliteter for Rivian

https://www.tv2.no/broom/13983233/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA