Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bakkeklaring / godkjent hevesett?

Startet av elektro, torsdag 11. februar 2021, klokken 15:11

« forrige - neste »

elektro

Har noen familiemedlemmer som er bekymret for avkjøringen- og de siste 100 meterne til hytta. Finnes det godkjente hevesett til Model 3 og noen som installerer det for deg, uten at det påvirker garanti? Vi snakker om 12 eller max 25 mm. her..

Og hvordan er bakkeklaringen egentlig? I cm. med litt last, og sånn rent erfaringsmessig i praksis? De potensielle kjøperne kommer fra en BMW 225xe som vel har en 16-17 cm, som er rikelig. Jeg har kjørt samme vei med en Model S med stålfjærer og subbet litt, men ikke noe problem hvis man tar avkjøringen fra hovedvei diagonalt. Den har jo også lengre akselavstand, som nok var problemet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Farbil

Har i teorien normal bakkeklaring, 14cm, men oppleves som en lav bil. Har hatt min i to år nå og har skrapet nedi mye.. men, venter på en Y..
Når det er sagt, fantastisk vinterbil mtp fremkommelighet, dog begrenset mtp snødybde.

elektro

Takk for avar. Dog, skal jeg tolke det dithen at lovlig, fagmessig utført heving ikke er mulig?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

#5
Sjekk denne tråden: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/increase-ground-clearance-in-model-3.136401/

Er visst noe som heter MountainPass Performance. De har lift-kits. Ingen erfaring med dette selv.

https://www.mountainpassperformance.com/product/mpp-1-75-suspension-lift-kit/
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

1,75 inch er 4,5 cm. Må ikke finne på å heve så mye.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

z4rd

#7
Alternativ løsning: Tesla Model Y  ;)

Ifølge internett har TMY 1.1" høyere bakkeklaring enn TM3. Henholdsvis 14cm og 16.7cm.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Wisd0m

Sitat fra: z4rd på fredag 12. februar 2021, klokken 21:24
Alternativ løsning: Tesla Model Y  ;)

Ifølge internett har TMY 1.1" høyere bakkeklaring enn TM3. Henholdsvis 14cm og 16.7cm.
Støttes. Er nok billigere enn å koste på seg hevesett + ekstra verditap på en Model 3. Usikkert hvordan andrehåndsmarkedet tar imot en hevet bil

z4rd

Kan også anbefale de å låne en Model 3 fra Tesla, fra lørdag ettermiddag til mandag morgen, så kan de kjøre dit og teste selv. Kanskje det går fint med originalt understell? Kan være greit å prøve bilen med litt bagasje osv.

Vet ikke hvor mye mer man kan hente på å velge annen dim på felger/dekk mht høyde. Det er i så fall marginalt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Håvar

Hjuldim må være innen ±5% av original (i vognkort) så det er lite å hente der ja.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Øyvind.h

Kan sikkert hente en cm eller to, men det er helt avhengig av hvor god plass det er mellom dekk/innterskjerm og dekk/fjærbein med originale dimensjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MooCow

Sitat fra: Wisd0m på lørdag 13. februar 2021, klokken 07:39
Sitat fra: z4rd på fredag 12. februar 2021, klokken 21:24
Alternativ løsning: Tesla Model Y  ;)

Ifølge internett har TMY 1.1" høyere bakkeklaring enn TM3. Henholdsvis 14cm og 16.7cm.
Støttes. Er nok billigere enn å koste på seg hevesett + ekstra verditap på en Model 3. Usikkert hvordan andrehåndsmarkedet tar imot en hevet bil

Er jo mindre marked for ein heva bil vil eg tru, men finn ein rette kjøparen får ein nok meir igjen. Kunne tenkt meg ein heva model 3 sjølv. Model Y er dyrare (antageleg ikkje så mykje om ein må installera hevesett på Model 3), styggare og treigare. Personleg har eg ikkje bruk for den auka plassen innvendig heller.

DeepFu

Det aller billigste er kanskje å gå 100 meter?
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Electric cars in Norway

elektro :+1: alt finnes stort sett. Men husk at dersom bileier vurderer innbytte hos Tesla så tipper jeg det må ha en tilbakeføring før innlevering  eller redusert innbytte pris. Dette bør sjekkes opp. Litt som folierte biler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA