Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prøvekjøring av BMW IX3 - Erfaringer, tanker og meninger.

Startet av anorway, torsdag 11. februar 2021, klokken 11:11

« forrige - neste »

lawe

Apropos dugg - nei - bilen var ikke på auto resirk - men det kom endel snø inn i bilen hver gang vi stoppet. Så det påvirker at det blir dugg i perioder.

Ja, det var nye dekk på iX3'en. Men jeg tror mest det er som du sier [daktari] at S-Max'en er tung på forhjulene og ikke får grep, og heller ikke klarer å dosere kreftene på samme måte som en elbil. Men iX3'en føltes desto bedre.

Det var piggfrie dekk...

Trond.m

Vi får håpe dette med dugg ikke er noe problem. Det er jo mulig at de struper luftgjennomgangen (for) mye for å redusere energiforbruket. Skal selv teste den i morgen og det er meldt relativt mildt og snøvær. Det kan gi en god indikasjon. Kupetemperatur betyr også mye. Kjører man den ned under 20-21 grader, så har det lett for å dugge i de fleste biler.

anorway

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 16. februar 2021, klokken 10:24
Vi får håpe dette med dugg ikke er noe problem. Det er jo mulig at de struper luftgjennomgangen (for) mye for å redusere energiforbruket. Skal selv teste den i morgen og det er meldt relativt mildt og snøvær. Det kan gi en god indikasjon. Kupetemperatur betyr også mye. Kjører man den ned under 20-21 grader, så har det lett for å dugge i de fleste biler.

Du får teste i morgen da hvordan det går, prøv å fremprovosere det du kan for å se om det blir "dugg". Skriv gjerne en kort review her når du har fått testet den  :+1:

Trond.m


Vollis47

Fikk tatt en liten prøvetur fra Sørlandsparken til Lillesand og tilbake i dag. Til alle som har bestilt, vil jeg si at dere har noe å glede dere til. Bilen gir et godt førsteinntrykk. Dekkstøyen var vel litt høyere enn vi opplever i vår Tesla MS, men mindre vindsus. Bilen virker større enn forventet. Men den virker solid og sikker.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

StormFurby

#20
Fikk kjørt demobil på grisete Romeriksveier i dag og jeg er imponert. Har en bakke der dagens forhjulsdrevne bil på ingen måte hadde sjans til å komme seg opp, underlag av hard snø og is med florlett nysnø på toppen, knapt nok mulig å gå på til fots.

ix3 brydde seg ikke det spøtt, dro i gang og kjørte opp uten problem. Stoppa bilen totalt fire ganger for å gi den noe å bryne seg på men nei, blinka knapt nok i antispinnlampa.

Kjøringen forøvrig gikk på blanding av bare/fukte og snødekte veier, absolutt ingenting å si på kjøreegenskapene på føret som var. Tydelig at 1,1 tonn trykk på drivakselen sammen med et veldig godt antispinnsystem gjør at dette fungerer fint, for meg blir ikke mangel på AWD noe som helst savn på de veiene vi normalt ferdes. At forhjula kan konsentrere seg om å styre, mens bakhjula tar seg av jobben som kraftleverandør er sannsynligvis også til god hjelp.

Bilen sto på piggfrie 19" Hakka R3 SUV, 255 brede rundt baut.

Edit: dekkene er 245, typo ftw.

Trond.m

Rart at de velger 255/50 på vinterhjulene, når standard dimensjon på 19 tom sommer er 245/50.

TorS

Jeg har fått bekreftet fra selger, som allerede har ordnet med vinterdekkene,

"På vinterdekk vil du få 245/50-19"
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

StormFurby

Bare jeg som ikke kan skrive, er selvfølgelig samme dim på vinterdekkene som på 19" sommer.

PionerThink

Prøvekjørte i et snødekket Kristiansand i dag hvor antispinn ble testet både i rundkjøringer og opp snødekte bakker. Som StormFurby er inne på var det ikke snakk om hverken sleng på rumpa eller tendenser til særlig spinning i oppoverbakkene, selv med bakkestart. I forhold til vår 2014 i3 er nok antispinn mye raskere og bedre tunet inn på iX3 vil jeg mene? Har X3 F25 i dag og sammenlignet er iX3 et hakk opp på alle måter i form av premium interiør og følelsen av litt bedre plass.
Jeg fikk nullstilt forbruksindikatoren etter halvkjørt tur, og landet på 21.3 KWh i forbruk ved blandet kjøring ilagt noen sprinter i Sport-modus. Ikke galt det, og kjøring ved bruk av seilig kombinert med litt regererering fungerte veldig fint. I bratte bakker la vi bare gearspaken over til venstre i B(rake) hvor den regenererte mer enn i3 og bare justerte litt med gassen hvis behov. Bilen er ellers kvikk og veldig behagelig lydmessig, samt ligger godt på veien der vi turde å gi på litt på vintersaltede veier ;D
Kona likte bilen veldig godt og var heller ikke bekymret for bakhjulsdrift på glatta etter å ha testet i rundkjøringa utenfor Bavaria ;)
Er som andre sier bare å glede seg for de som har bestilt bil, for dere vil garantert bli fornøyde :) :+1:
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

JorgenM

Voldsomt positive alle de som prøvekjører er. Hadde jo tidlig reservasjon på denne, men droppet det pga mangel på 4wd. Men ser ikke ut til at det hemmer bilen nevneverdig?
Er det noen som har 3 barn og fått testet bakseteplassen? Da tenker jeg på bredden. Vi har for tiden en bilstol og 1 pute.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:56
Voldsomt positive alle de som prøvekjører er.
Ikke så rart i en sånn tråd. De første er entusiaster som gjerne vil at bilen skal fungere.

Pluss at det virker som bilen er temmelig bra.

anorway

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 16. februar 2021, klokken 21:56
Voldsomt positive alle de som prøvekjører er. Hadde jo tidlig reservasjon på denne, men droppet det pga mangel på 4wd. Men ser ikke ut til at det hemmer bilen nevneverdig?
Er det noen som har 3 barn og fått testet bakseteplassen? Da tenker jeg på bredden. Vi har for tiden en bilstol og 1 pute.

Legger også merke til at det stort sett er positive omtaler etter at folk har prøvekjørt. Virker lovende.
Du får vel dra med ungene til nærmeste BMW forhandler så får du jo testet baksete plassen. Dersom de ikke har "IX3" inne ,så er den jo lik innvendig som X3 som de garantert har inne.

StormFurby

#28
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 22:05
Ikke så rart i en sånn tråd. De første er entusiaster som gjerne vil at bilen skal fungere.

Pluss at det virker som bilen er temmelig bra.

Book din egen prøvekjøring, så ser du at siste setninga di treffer spikeren på hodet og at skryten har aldeles lite å gjøre med at noen "vil at bilen skal lykkes" ;)

JorgenM: Hva baksete angår så gjorde vi test i en X3, identisk baksete, med ett bakovervendt sete og en beltestol. Var fint mulig for en ikke altfor bred voksen å sitte på midtplassen. Kommer selvfølgelig helt ann på hva slags barneseter man har, så beste er å prøve selv.

Electric cars in Norway

#29
Det ville faktisk vært veldig rart det  kom mye kritikk her inne på den bilen. Det skjer mer på de såkalte petrol heads forumene ala VG og de andre main stream nett stedene.

Jeg har bare sett den selv, ikke prøvekjørt. Det ser jo veldig bra ut noe også alle biltester viser. Hvertfall de jeg har sett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA