Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke biler kan motta 22kw AC?

Startet av Radiobil1, torsdag 11. februar 2021, klokken 10:11

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Anbefalingen kan jo også gå på at man ofte ved å velge 7kW også velger bort mulighet for trefase og begrensning på 3,6kW på trefase 16A.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Svk

Har 1fas IT 230V
Hva koster det å få 400V 3 fas frem til sikringskapet? Ca Ca

Rosstopher

Sitat fra: Svk på lørdag 25. mars 2023, klokken 11:40Har 1fas IT 230V
Hva koster det å få 400V 3 fas frem til sikringskapet? Ca Ca

Er det allerede TN-nett i området?

En elektriker kan gi deg ordentlig svar etter befaring, men her er mine betraktninger basert på min begrensede erfaring:
- Hvis du uansett skal gjøre utskiftinger i sikringsskapet ditt og naboen har TN-nett: noen tusenlapper ekstra.
- Hvis du ikke hadde planlagt utskiftinger og/eller du må litt lengre for å få TN-nett: noen titusener.
- Hvis det ikke er TN-nett i området: legg på noen nuller hvis netteier i det hele tatt vil sette opp en egen trafo bare for deg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Svk

Vært på ferie i sommer norge/danmark.
Har kun AC ladet. Har 11kW lader i bilen.De fleste laderene jeg har brukt er 22kW.Så hadde vært topp med 22kW i bil også.
Men ser jo at nesten ingen tilbyr 22kW eller så er det 20.000kr tilegg i pris.spørs jo om det er verd det da.
Ser Ariya bare skal ha 10.000 ekstra for 22kW

Noen andre fornuftige?

RJK

#19
Sitat fra: Svk på mandag 17. juli 2023, klokken 07:57Vært på ferie i sommer norge/danmark.
Har kun AC ladet. Har 11kW lader i bilen.De fleste laderene jeg har brukt er 22kW.Så hadde vært topp med 22kW i bil også.
Men ser jo at nesten ingen tilbyr 22kW eller så er det 20.000kr tilegg i pris.spørs jo om det er verd det da.
Ser Ariya bare skal ha 10.000 ekstra for 22kW

Noen andre fornuftige?
Det er et heftig påslag, ja. Men jeg tror nesten jeg hadde lagt det til som tilvalg, nettopp pga "convenience" når man står et sted i noen timer, plugget til.

Trenger heller ikke stå mange timer, men selv en time eller 2, så utgjør det ganske mange km kjøring. Og selv en halvtime mens man er i butikken, hadde kanskje gjort at jeg hadde orket å plugge i.

Min bil lades full på 7-8 timer med 7,2 kW, hadde gått ned til 5-6 timer med 11 kW, og hadde kanskje gått ned til 2,5-3 timer ca med 22 kW.  Og som nevnt over, da blir fort kWh-kosten fornuftig på pris per tid.

3,6 kW funker helt knall på lader hjemme, der bilen kan, som oftest, få den tiden den trenger. Andre steder, der man ikke skal stå minst hele natta, da blir det for mye hassel å rote med kabel og betaling.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Lader bare 4.6kW hjemme,har kjørt litt høyere i sommer når strømforbruket i boligen er lavt.har jo bare 50A inntakssikring.hadde ikke vært feil med 3 fas hjemme.men har fått antydet at det koster mer enn det smaker.
På Aabo camping var det 12stk 22kW ladere med fast kabel.
Kostet rett over 6nok pr kW.greit nok.Siden det var veldig praktisk.
Fungerte greit med 11 kW.Men 22 hadde vært prikken over i'n.
Har jo bare 60kWt batteri. 60 delt på 22 blir jo 2.7timer.så 20-100% hadde jo gått veldig kjapt.
Ja takk til flere sakteladere rundt om,med fornuftig pris..

sjokomelk

Et poeng med å sette opp 22kW ladestasjoner er at biler som kun kan lade med 32A 1-fas (7kW) også kan lade med full effekt. Og så kan de bilene som har mulighet for 2-fas (VW før ID-serien) og 3-fas belaste strømnettet litt jevnere og også få så høy effekt som mulig.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RJK

Sitat fra: sjokomelk på mandag 17. juli 2023, klokken 12:48Et poeng med å sette opp 22kW ladestasjoner er at biler som kun kan lade med 32A 1-fas (7kW) også kan lade med full effekt. Og så kan de bilene som har mulighet for 2-fas (VW før ID-serien) og 3-fas belaste strømnettet litt jevnere og også få så høy effekt som mulig.
Finnes da flere 32A 1-fasladere her i Oslo som ikke er 22 kW-ladere, men nettopp 7,2 kW-ladere. Dette fordi strømnettet i området er basert på IT-nett (samme for TT-nett), og ikke TN-nett.

Finnes TN-Nett, så blir det enten 11 kW eller 22 kW på 3-fase, der man noen steder begrenser til 11 kW fordi det gir dobbelt antall ladere, og de fleste biler ikke støtter mere.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har stått tilkoblet en 22 kW AC-boks på alle de årene jeg har hatt elbil, og jeg tror ikke en eneste gang at jeg ikke har blitt ferdigladet med 11 eller 16,5 kW på den tiden bilen har stått tilkoblet. Selv på en dag i en fornøyelsespark, 6-7 timer, så er så godt som alle biler fulladet med 11 kW. "On the go" så er hurtiglading uansett mer attraktivt...

MEN, det jeg ser som et større problem er at en del biler med "11 kW" støtte, egentlig er 3 x 3,7 kW, og ikke klarer å utnytte mer enn 3,7 kW fra noe så vanlig som en 1-fas 32 A ladestolpe, som normalt bør være nok til fullading over natt. Da hadde jeg vært villig til å betale noe for en 22 kW-lader for å kunne få 7,4 kW. Med usle 3,7 kW så er man ikke engang fulladet over natta, må stå et døgn på en del biler.

Svk

Sitat fra: geear på mandag 17. juli 2023, klokken 13:20Jeg tror jeg kan telle på en hånd de gangene jeg har stått tilkoblet en 22 kW AC-boks på alle de årene jeg har hatt elbil, og jeg tror ikke en eneste gang at jeg ikke har blitt ferdigladet med 11 eller 16,5 kW på den tiden bilen har stått tilkoblet. Selv på en dag i en fornøyelsespark, 6-7 timer, så er så godt som alle biler fulladet med 11 kW. "On the go" så er hurtiglading uansett mer attraktivt...

MEN, det jeg ser som et større problem er at en del biler med "11 kW" støtte, egentlig er 3 x 3,7 kW, og ikke klarer å utnytte mer enn 3,7 kW fra noe så vanlig som en 1-fas 32 A ladestolpe, som normalt bør være nok til fullading over natt. Da hadde jeg vært villig til å betale noe for en 22 kW-lader for å kunne få 7,4 kW. Med usle 3,7 kW så er man ikke engang fulladet over natta, må stå et døgn på en del biler.

PSA har vel noe slikt.men har vel kanskje fått til noe bedre senere tid?
Jeg lader med 1 fas og 32A eller 3fas og 16A.er ikke det standard på alle nyere biler?
I sommer så har jeg stortsett truffet på 22kW ladere. Foruten en i aarhus som var 11kW.tok den kabelen som lå øverst i bagasjerommet.1 fas. Så i appen når jeg var kommt inn i Friheden Tivoli at jeg kun ladet. 3.6kW..mener det sto 22kW i appen.
I kongeparken fikk jeg bare 4kW. Så her var det bare en fas.her brukte 3 fas kabelen på 32A.jærhagen fikk jeg 11KW til 2-3kroner kWh

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA