Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbilsalg vs mva

Startet av Magnus Hansen, torsdag 11. februar 2021, klokken 08:49

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Interessant rapport fra TØI.

https://dinside.dagbladet.no/motor/moms-pa-elbiler-vil-halvere-salget/73395619


Sitat

..om elbilene blir ilagt full moms, vil salget av slike biler antakelig bli omtrent halvert, og det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler vil øke med rundt 60 prosent.

Om en nøyer seg med å legge moms på den del av prisen som overstiger 600.000 kroner, slik Arbeiderpartiet har foreslått, anslås svikten i elbilsalget til å bli 3 til 4 prosent.


Daniel_0007

Er nok sant men kjenner jeg politikerne rett så setter de vel opp avgiftene opp på fosil bilene, slik at de og blir vesentlig dyrere evt øker avgiften på bensin/diesel man da får de nok noen sure laste bil eiere ala som i Frankrike.
Model 3 2019 LR Rwd

Amoss

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:50
Er nok sant men kjenner jeg politikerne rett så setter de vel opp avgiftene opp på fosil bilene, slik at de og blir vesentlig dyrere evt øker avgiften på bensin/diesel man da får de nok noen sure laste bil eiere ala som i Frankrike.

Vel, så lenge en hver sannsynlig regjering (på kort sikt) i Norge må basere seg på støtte fra enten FrP eller SP så ser jeg ikke det som så veldig sannsynlig.
Model S 85D

Counterpointer

Mva på verdi over 600 k er et fornuftig startsted. Da får en se hvordan dette påvirker markedet og kan justere senere økninger i forhold til dette.
Selv om TØI tror det blir 2-3 prosent kan det godt bli mer og andelen biler til sub 600 øker kraftig, eller evt ikke gjøre noe utslag i det hele tatt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA