Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Youtubere imponert over rekkevidden

Startet av Sense, lørdag 29. mai 2021, klokken 02:16

« forrige - neste »

Sense

Både Kris Rifa og Bjørn Nyland virker imponert over forbruket til E-tron GT i sine youtube-videoer.
Det må skyldes forventningene om et enda høyere forbruk tatt i betrakning de store hjulene.
For jeg derimot var ikke like imponert over forbruket i de lave hastighetene.

Kris Rifa`s motorveitest viste et forbruk på 205 wh/km med snittfart på bare 92 km/t. (10,5 gr. C med lett regn på en liten del av turen.)
Bjørn Nyland`s test forsøk forbrukte 173 wh/km med snittfart på kun 89 km/t. (tørt og bart føre og 14,5 grader C.)

Jeg er helt enig at forbruket er pent, med tanke på bilens sportslige karakter.
Men likevel et godt stykke unna det lave forbruket Tesla model 3 og model S Raven kan prestere under samme forhold.
Min 2019 Model S Raven klarte nylig et forbruk på 164 wh/km med snittfart på 111 km/t med temp. på 18 gr. C fra A til B og tilbake til A. Model 3 er er enda mer økonomisk. (Da Bjørn Nyland testet model S Raven fikk han et forbruk på 144 wh/km i 90 km/t, men under varmere forhold og uten regn)

På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)

Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?

z4rd

#1
Audien er "premium". Da skal man betale mer for alt  8) Sånn er det bare.

Audi har generelt veldig mange "merkelojale", men jeg tror at det er særs viktig at folk tester de ulike alternativene (hvis de finnes da) - mange kan da få seg en overraskelse. Basert på mange av de objektive kriteriene er ikke Audien noen "Tesla-killer", men den er utrolig fin. Når man kommer opp i den prisklassen handler det gjerne også om hvilke følelser som trigges hos den enkelte. Skulle vi alle handlet etter "fornuft" ifm bilvalg så hadde det blitt ganske kjedelig... også vil vi alle vekte de forskjellige kriteriene/faktorene ulikt, og dermed vil valget man tar være basert på ulike situasjonsforståelser. My two cents..
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Forbrukstallene som fremkommer på GT'n er ikke noe spesielt bra. Selv ID.4 og Enyaq kan matche dette  og Tesla ennå bedre. Ladehastighet,opplevd kvalitet og andre må ha følelser er jo i en annen liga derimot.  Er nok derfor den omtales som den gjør

SurSnasen

Sitat fra: Sense på lørdag 29. mai 2021, klokken 02:16
På dette grunnlag kan jeg ikke forstå at E-tron GT skal være noen Tesla killer akkurat, ned både høyere forbruk, kortere rekkevidde og dårligere ladenettverk enn Tesla. (De viktiste faktorene for en elbilist)

Audien har trolig flere flotte fordeler, som kjøreglede, kvalitetsopplevelse, nydelig lys, og flott design. Men hvordan kan de selge bilen til den prisen når det viktigste er dårligere enn hos den billigere konkurrenten?

Fordi «det viktigste» er høyst individuelle punkter. Jakter du lavest mulig forbruk? Da finnes alternativer. Jakter du størst mulig ladenettverk? Da er Tesla riktig. Jakter du høy ladehastighet? GT. Jakter du komfort? Funksjoner? Gode lys? Design? Støynivå? Sportslig kapabilitet? Interiørfølelse? Eksklusivitet?

Det finnes mange valgparametre.

Sense

Javisst, det er mange valgparametre.
Øverst her kommer kanskje "status", selv om mange eiere av dyre biler sjelden innrømmer at det er hovedårsaken til bilvalget.

Bjørn Nyland gjorde 1000 km challenge der E-tron GT gikk til topps med kortest tid brukt på avstanden (9 timer og 35 min), med høy ladefart på Ionity-ladere.
Forbruket landet på 256 wh/km, mot Tesla model S Raven 217 wh/km.
Så Audien har definitivt gjort noe riktig.

Vi har flere rapporter om Tesla-eiere som har hurtigladet sine biler mye, og som konsekvens har fått redusert batterikapasiteten.
Er dette et problem Audi har løst med bedre batteriteknologi, eller er dette et underkommunisert tema?

Stikkkontakt

Sitat fra: Sense på søndag 30. mai 2021, klokken 13:31
Javisst, det er mange valgparametre.
Øverst her kommer kanskje "status", selv om mange eiere av dyre biler sjelden innrømmer at det er hovedårsaken til bilvalget.

Bjørn Nyland gjorde 1000 km challenge der E-tron GT gikk til topps med kortest tid brukt på avstanden (9 timer og 35 min), med høy ladefart på Ionity-ladere.
Forbruket landet på 256 wh/km, mot Tesla model S Raven 217 wh/km.
Så Audien har definitivt gjort noe riktig.

Vi har flere rapporter om Tesla-eiere som har hurtigladet sine biler mye, og som konsekvens har fått redusert batterikapasiteten.
Er dette et problem Audi har løst med bedre batteriteknologi, eller er dette et underkommunisert tema?

Hvor mye øker forbruket med 21" vs 19" på Model S?
Bilen TB testet gikk på 265/35r21 og 305/30r21.
Vil tro forbruket med 19"er 15-20wh/km lavere.

daktari

1000 km challenge har en bra tabell på slutten som sammenligner resultater. Imponerende av Audi. Har uansett kommet til et punkt hvor bilens andre egenskaper enn ladefart, forbruk og ladenettverk kan avgjøre valget.
https://youtu.be/jsq7Sp_YHo0

Har ikke sjekket Model S-videoen, men han lader 3 ganger med Audien. Tipper han ladet minst 2 med Model S.
Hvordan dette vil se ut i Tyskland med snitt 130 km/t gjenstår å se. Ikke åpenbart at Tesla vinner på det, da den lader mye tregere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Truls Antonsen

#7
Sitat fra: Sense på søndag 30. mai 2021, klokken 13:31

Vi har flere rapporter om Tesla-eiere som har hurtigladet sine biler mye, og som konsekvens har fått redusert batterikapasiteten.
Er dette et problem Audi har løst med bedre batteriteknologi, eller er dette et underkommunisert tema?
Er vel ikke isolert sett hastigheten ved lading som er problemet, men varmen som oppstår når du lader eller forbruker mye strøm. Effektiv kjøling oppgir Audi som grunn til å kunne ha høy ladehastighet over tid. Og om en ser på 0-100 testene, klarer de konsistent høyt strømtrekk også uten å beskytte batteriene med begrensning.

En annen faktor, kan være at det i valg av batteri-kjemi, har blitt gjort ett valg om å ha en kjemi som tåler større strømtrekk, på bekostning av Wh/kg batteri.

Noen snakker også om 800V teknologi, men det har ikke slik jeg forstår det noe med ladehastighet å gjøre. Om 2 battericeller står ved siden av hverandre og lades, eller etter hverandre, vil strømstyrken være lik på cellenivå. Eneste er at kablene som går til batteriene, kan være halvparten så tykk for samme effekt, i og med at A er halvert når V dobles.

Hva gjelder 1000km challenge, så er bilen raskest når en må lade underveis. Og Tesla har flere ladere de kan bruke om dagen, i og med at de kan bruke både sine egne, og de som Audi (alle med CCS) kan bruke. Men, jeg kjører selv en etron SUV, og i områdene jeg kjører syd for Trondheim, er mangel på ladere ikke ett problem jeg tenker mye på. Det har kommet så mye 150kw CCS ladere i det siste at jeg lader når jeg må på do...

Sent from my iPhone using Tapatalk

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Truls Antonsen på søndag 30. mai 2021, klokken 23:35
Sitat fra: Sense på søndag 30. mai 2021, klokken 13:31

Vi har flere rapporter om Tesla-eiere som har hurtigladet sine biler mye, og som konsekvens har fått redusert batterikapasiteten.
Er dette et problem Audi har løst med bedre batteriteknologi, eller er dette et underkommunisert tema?
Er vel ikke isolert sett hastigheten ved lading som er problemet, men varmen som oppstår når du lader eller forbruker mye strøm. Effektiv kjøling oppgir Audi som grunn til å kunne ha høy ladehastighet over tid. Og om en ser på 0-100 testene, klarer de konsistent høyt strømtrekk også uten å beskytte batteriene med begrensning.

En annen faktor, kan være at det i valg av batteri-kjemi, har blitt gjort ett valg om å ha en kjemi som tåler større strømtrekk, på bekostning av Wh/kg batteri.

Noen snakker også om 800V teknologi, men det har ikke slik jeg forstår det noe med ladehastighet å gjøre. Om 2 battericeller står ved siden av hverandre og lades, eller etter hverandre, vil strømstyrken være lik på cellenivå. Eneste er at kablene som går til batteriene, kan være halvparten så tykk for samme effekt, i og med at A er halvert når V dobles.

Hva gjelder 1000km challenge, så er bilen raskest når en må lade underveis. Og Tesla har flere ladere de kan bruke om dagen, i og med at de kan bruke både sine egne, og de som Audi (alle med CCS) kan bruke. Men, jeg kjører selv en etron SUV, og i områdene jeg kjører syd for Trondheim, er mangel på ladere ikke ett problem jeg tenker mye på. Det har kommet så mye 150kw CCS ladere i det siste at jeg lader når jeg må på do...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Audi e-tron 55 har et ekstremt omfattende kjølesystem, som jobber kontinuerlig med å holde batteriet i en optimal temperatur. Det går ut over rekkevidden da det krever energi. Leste at det var 40 meter med rør som kjølet. Dette får en jo gevinst av ved lading da den tar vekk varme mer effektivt enn andre biler. Har ikke lest noe om Audi e-tron GT sine systemer, men ser at biler med 800V lader kjappere enn 400 og 440volt (Tesla) batterier. Har ikke peiling på strøm, men spenning er vel en faktor i ytelsesformelen Strømstyrke x Spenning = Effekt ?
Det virker jo som at hele systemet da blir 800 volt inkl batteriene, som gjør at det skal mindre strømstyrke til for at effekten skal være lik. Du kan og ha mindre motorer med høyere effekt. Synes det var litt interessant å høre på denne podcasten, som prøver å forklare hvorfor en kan lade fortere med 800V:
https://www.tu.no/video/podkast-800-volt-vs-400-volt-i-elbiler/1650
Tesla Model Y                         2021-

Wendel

Sitat fra: ToWalkOrDrive

Audi e-tron 55 har et ekstremt omfattende kjølesystem, som jobber kontinuerlig med å holde batteriet i en optimal temperatur. Det går ut over rekkevidden da det krever energi.

Nå driver jo ikke e-tron 50/55 med aktiv oppvarming av batteri ved kjøring, så er vel begrenset hvor mye dette skal gå ut over rekkevidden..

Electric cars in Norway


Kopi:

"Audi e-tron 55 har et ekstremt omfattende kjølesystem, som jobber kontinuerlig med å holde batteriet i en optimal temperatur. Det går ut over rekkevidden da det krever energi. Leste at det var 40 meter med rør som kjølet."


Ja det er korrekt 40 meter rør.


40 meters of cooling lines and 22 liters of coolant ensure that the battery in the Audi e-tron 55** is constantly kept within the optimum temperature range.

Står mer her:

https://audimediacenter-a.akamaihd.net/system/production/media_documents/896/file_en/4885ac39f8544669e11a7d98d59929fb1adf959b/03_200527_Audi_TechTalk01_Laden_Zahlen_Fakten_EN.pdf?1591281540&disposition=attachment

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 01. juli 2021, klokken 14:18
Det virker jo som at hele systemet da blir 800 volt inkl batteriene, som gjør at det skal mindre strømstyrke til for at effekten skal være lik. Du kan og ha mindre motorer med høyere effekt. Synes det var litt interessant å høre på denne podcasten, som prøver å forklare hvorfor en kan lade fortere med 800V:
https://www.tu.no/video/podkast-800-volt-vs-400-volt-i-elbiler/1650
Batteripakken er på 800V. De enkelte battericellene er de samme, og har mye laver spenning. Typisk 3,xV.

Fordelen med 800V handler hovedsakelig om kabeldimensjon på tilførselen siden effekttapet øker med kvadratet av strøm i kabelen. Dobler du spenningen reduserer man effekttapet til en fjerdedel og dermed varmgang tilsvarende.

Tross dette opererer man med varmekjølte kabler på 350kW ladere. 800V er heller ikke maks, mener ccs tillater opp til 1000V, og bl.a Lucid Air lader med 900V.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA