Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Adaptive matrix-lykter på Model 3

Startet av feistydolphin, onsdag 10. februar 2021, klokken 13:36

« forrige - neste »

feistydolphin

Jamfør diverse videoer, feks TeslaBjørn (https://www.youtube.com/watch?v=enC4cb5HjVg), er det tydelig at mange Model 3 levert rundt juletider har lykter med matrix-funksjon som ikke er offisiell enda og foreløpig fungerer som vanlige lykter. Har noen hørt noe om når dette blir offisiell funksjonalitet?

RuneW

I alle dager... det ser jaggu ut som Tesla kjører ut matrix lights i shadow modus...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

feistydolphin

Regner med de har en større programvareoppdatering på gang der skikkelig støtte for adaptive matrix-lys er med, og at de venter med markedsføring av dem før dette er på plass... Men jeg er ikke særlig keen på å bestille TM3 før det står svart på hvitt på sidene dems at dette er inkludert. (Skulle gjerne også hatt en ETA på autopilot-rewrite bøte på fantombremsing, men det er en annen sak.)

turfsurf

Synes ikke de lysene så ut som Matrix lys. Både på i3en vi hadde og I-Pace er det lett å se de forskjellige segmentene med lyset på.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Randeboy

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 17:02
Synes ikke de lysene så ut som Matrix lys. Både på i3en vi hadde og I-Pace er det lett å se de forskjellige segmentene med lyset på.
Det er helt tydelig Matrix om man ser på det klippet Bjørn har i slow-mo.

turfsurf

Sitat fra: Randeboy på onsdag 10. februar 2021, klokken 19:06
Det er helt tydelig Matrix om man ser på det klippet Bjørn har i slow-mo.
Tja, vi kan jo håpe. De har ihvertfall ikke det slissemønsteret som er på Jaguaren eller på i3en. Hadde vært digg da, siden det er nydelig å kjøre med på litt trafikkert landevei (typisk hyttetur).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Det har lenge blitt spekulert i om bilene har Matrixlykter. Denne videoen fra november 2020 viser dette meget godt.
Noen lagde også en slow-mo av skiftet mellom fjern og nær og man kunne tydelig se at pixlene tennes individuelt.
https://www.youtube.com/watch?v=2q22F8iDOxo&t=364s
Slett ikke umulig å aktivere Matrixlys i en SW-update.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:15
Det har lenge blitt spekulert i om bilene har Matrixlykter. Denne videoen fra november 2020 viser dette meget godt.
Noen lagde også en slow-mo av skiftet mellom fjern og nær og man kunne tydelig se at pixlene tennes individuelt.
https://www.youtube.com/watch?v=2q22F8iDOxo&t=364s
Slett ikke umulig å aktivere Matrixlys i en SW-update.
Det vet vi ikke, for vi vet ikke om hver diode/gruppe av dioder er individuelt styrbar. Utfordrer noen til å demontere lykta og sjekke!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

feistydolphin

Sitat fra: daktari på torsdag 11. februar 2021, klokken 13:46Utfordrer noen til å demontere lykta og sjekke!
Var en tysk kar på twitter (orker ikke google frem) som kikket nærmere på typebetegnelsen på de nye lyktene for en stund siden og mente at de i alle fall var klassifisert som "svingbare". Så noe kommer nok. Mange biler i klassen tilbyr jo dette, så det skulle bare mangle at Tesla kommer med det og. Kanskje som en ekstrating man må kjøpe for å låse opp hvis man kjøper SR+ eller LR, men inkludert på P? Hvis man får en 4WD Ioniq 5 med LED matrix, V2L og masse plass for rundt 500k blir det i alle fall for meg et mer fristende valg enn en TM3 uten rattvarme og matrix-lykter... (for ikke å snakke om mer pålitelig cruisekontroll).

sjokomelk

Det er visstnok Hella som har lagd innmaten i lykta, og det er 100 små dioder som alle kan skrus av og på individuelt. Info på Hella sine sider her: https://www.hella.com/hella-cn/en/Technology-Products-10-03-2020-4723.html
Så vi skal ikke se bort i fra at plutselig kommer matrix-funksjonen OTA. Bilen har jo allerede opptil flere kamera som peker fremover, og den vet hvor biler og ting foran seg er.
Dette vil også spare Tesla for penger mtp. forskjellige lykter for venstre- og høyrekjøring. Man endrer bare lysbildet i software etter hvilket land bilen befinner seg i.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

lars667

Det er ingen tvil om at lyktene ser ut til å være kapable. Et annet spørsmål er hvor kapabel sensorteknologien som skal styre lysbildet på millisekundet er. Med tanke på autodimmen (som har svære marginer, skrur på lyset flere sekund etter at trafikk har passert osv), fantombremsing og regnsensor, kan en jo stille spørsmålstegn ved det. For at noe slikt skal være brukbart, må det funke hele tida, og lysene må reagere momentant. Jeg vet ikke hvordan det fungerer med andre Matrix-biler er, om de har dedikerte lyssensorer/fotoceller eller baserer seg på ai, kamera og hvanå. Problemet til Tesla synes noen ganger å være at de bruker samme sensorer/kameraer til mange forskjellige ting. Prisverdig, men også en kime til problemer og sannsynligvis problematisk å programmere.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

feistydolphin

Sitat fra: lars667 på torsdag 11. februar 2021, klokken 14:23
Problemet til Tesla synes noen ganger å være at de bruker samme sensorer/kameraer til mange forskjellige ting. Prisverdig, men også en kime til problemer og sannsynligvis problematisk å programmere.
Ja. Litt sånn "kan det løses med kamera og maskinlæring SKAL det løses med kamera og maskinlæring". Jeg tenker jo at pga dette vil en Ioniq 5, for eksempel, ha bedre regnsensor, bedre blindsonevarsling, bedre adaptive lykter, bedre adaptiv cruisekontroll... :/ Men så får man ikke potensialet som ligger i full selvkjøring - hvis man tror det er realistisk å få noe gevinst utav det da.

sjokomelk

Det brukes faktisk kamera og maskinlæring på de adaptive lyktene på andre bilmerker også. Forskjellen med Tesla er at det ikke blir et eget kamera og datamaskin dedikert til kun denne ene oppgaven.
Tesla sitt mål er å bygge bilen så billig som mulig, og nå sparer de enda noen kroner med å bruke samme fysiske lykta i alle bilene over hele verden, og tilpasser bare programmeringen etter hvor den skal brukes. Tidligere har de måttet ha minst 3 utgaver - UN/ECE LHD, UN/ECE RHD og US.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

RuneW

"The new Tesla Model 3 headlights in action"
https://www.youtube.com/watch?v=HbJGRrNhPMA&feature=emb_logo&ab_channel=EVRaffael

Jeg vet ikke jeg. Synes det er vanskelig å se helt hva som skjer i denne videoen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

De beste videoene som viser detaljene på hvordan de 100 diodene fungerer sammen føler jeg er disse to:

"2021v 2020 Tesla Model 3 - THE NEW HEADLIGHTS!" av RSymons RSEV:
https://www.youtube.com/watch?v=2q22F8iDOxo
Flere andre her inne har linken til denne tidligere.

Og TeslaBjørn sin video i slow-motion:
https://www.youtube.com/watch?v=enC4cb5HjVg
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA