Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-cell indikator, rekkeviddeindikator og kupebatteriindikator

Startet av stianv, onsdag 10. februar 2021, klokken 07:59

« forrige - neste »

stianv

Hei,

Mottok min nykjøpte b250e i går ettermiddag.

Jeg lurer på hva de forskjellige informasjonene betyr. Ble ikke klokere av å lese manualen. Derfor spør jeg dere som har eid en slik bil og som sikkert vet dette:

Det var -10° C. Batteriet var fulladet. E-cell indikatoren viste 75%.
Slo på varmeapparat og setevarme. Full komfort.

Batteriindikator ved siden av speedometeret viste vel fullt. Det er kanskje det som driver resten av bilens strøm?

Ikon med rekkevidde i km + bilde av en stikkontakt viste 76 km.

Startet kjøreturen og etter ca 30 km var jeg hjemme. I løpet av kjøreturen var e-cell nå oppe på «full tank», pilen pekte rett opp.

Rekkevidden km + stikkontakt ikon var nå nede på ca 50 km.
Batteriindikator var over halv.

Jeg lot bilen stå påslått imens jeg bar inn sommerdekkene, slo opp bakseter og ble litt kjent med bilen.

Tok meg en kjøretur til. Ca 30 km denne og. Varme og komfort på topp.

Nå begynte e-cell nåla å bevege på seg. Spesielt når jeg testet den et kort stykke på e-18.

Når jeg nå kom hjem, og etter å ha sittet i handsfree på tomgang og bruk av varmeapparat i 10 minutter utenfor huset, så er status:

E-cell: såvidt under 50 %
Batteri ved speedometer: på 25 %
Rekkevidde km + stikkkontakt-ikon viste 14 km

Hva betyr denne rekkevidde km indikatoren med bilde av en stikkontakt? Jeg tror jo at det er så langt jeg kan kjøre uten å stoppe å lade. Men det henger ikke sammen med at jeg har «halv tank» igjen på e-cell. Eller er rekkevidde estimert basert på det første som går tomt av kupebatteri og e-cell batteriet?

Informasjonen føles litt som «Joker Nord» etter første tur.
Men jeg er sikker på at brikkene faller på plass etter hvert.

Bilen er en drøm å kjøre og gleder meg til neste tur.

Hilsen Stian


RJK

SNIP


Missforstod hvilken bil det var, og tenkte hybrid...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil Fonn

E-cell forteller hvor mye effekt du kan ta ut av HV batteriet. Er batteriet kaldt eller har lav soc (lade % ) vil E-cell falle.
B250e varmer batteriet aktivt under kjøring derfor steg E-cell raskt under din kjøretur. Når batteriet får lav soc (lade %) vil E-cell falle igjen.
Lav E-cell = kaldt batteri eller lav soc.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

stianv

Takk for svar.  :+1:

Jeg har lagt ved et bilde som beskriver hvilke indikatorer i dashboardet som jeg nevner i innlegget mitt.

@RJK: jeg har elbil, det kan virke som du tror jeg har hybrid i og med at du snakker om fossilt drivstoff.

@Egil: ok, skjønner nå hvorfor E-Cell går fra 75 % til 100 %, fordi batteriet varmes opp.


Det jeg synes var rart i går, var at rekkevidden sa 14 km når E-Cell ("tanken") viste ca 50 % og det jeg har kalt "kupe-batteri" på vedlagt bilde var på 25 %.

Lurer på hva som hadde skjedd når jeg hadde kjørt til 0 km:
- hadde da "kupe-batteri" vært helt tomt?
- hadde da E-cell måtte levere strøm til å drive kupe-ting, varmepumpe osv?
- eller kunne jeg ikke kjørt uten å lade?

Hilsen Stian

Egil Fonn

#4
Begge målerne gjelder samme batteri (høy volts batteriet/framdrifts batteri)
Den til venstre med batteri symbol viser soc (Lade nivå) kjøres denne tom stopper bilen.
Den til høyre som heter E-Cell viser mulig effekt uttak. Denne minker når batteriet har lav soc. ( lavt lade nivå). Den blir også lav om batteriet er kaldt. Når denne er lav får bilen tregere akselerasjon.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)


RJK

Sitat fra: stianv på onsdag 10. februar 2021, klokken 19:08

@RJK: jeg har elbil, det kan virke som du tror jeg har hybrid i og med at du snakker om fossilt drivstoff.


Ja, det ser ut som jeg gikk i fella der, og tenkte på hybridbil.

Fjernet innholdet i opprinnelig melding, da det kom helt feil ut der.

:-[
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA