Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektrisk Turbo GT Performance

Startet av OhmPaPa, tirsdag 09. februar 2021, klokken 22:30

« forrige - neste »

JorgenM

Oppsiktsvekkende lekker den Audi'n. Selv ikke Porsche'n når den opp til hofta, spesielt ikke fronten.
Stor mulighet for at endel av de mindre merkelojale BMW-kundene heller går for den Audi'n enn i4.

TM3 er definitivt ingen GT-bil :-1:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Amoss

Jeg kan ikke noe for det, men både tittelen på tråden og deler av diskusjonen her minner meg om følgende låt:  https://www.youtube.com/watch?v=iP_gxeLLq6E

:police:
Model S 85D

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. februar 2021, klokken 15:29
Stor mulighet for at endel av de mindre merkelojale BMW-kundene heller går for den Audi'n enn i4.

TM3 er definitivt ingen GT-bil :-1:
I4 er jo ikke i klasse med disse bilene. Den er vel mere en sportssedan, som TM3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: Amoss på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:23
Jeg kan ikke noe for det, men både tittelen på tråden og deler av diskusjonen her minner meg om følgende låt:  https://www.youtube.com/watch?v=iP_gxeLLq6E
Heh, jeg gjettet hvilken det var før jeg åpnet linken.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. februar 2021, klokken 15:29Stor mulighet for at endel av de mindre merkelojale BMW-kundene heller går for den Audi'n enn i4.
Har inntrykk at selv lojale BMW-kunder begynner å bli oppgitt over hva BMW presterer for tida.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:41
Sitat fra: Amoss på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:23
Jeg kan ikke noe for det, men både tittelen på tråden og deler av diskusjonen her minner meg om følgende låt:  https://www.youtube.com/watch?v=iP_gxeLLq6E
Heh, jeg gjettet hvilken det var før jeg åpnet linken.
Avslører at du ikke er millenial

Gjettet også den referansen uten å gå inn på linken.

Er vel ingen som har så mange ikoniske sanger om biler som han

Counterpointer

Sitat fra: oivindg på onsdag 10. februar 2021, klokken 16:52
Sitat fra: JorgenM på onsdag 10. februar 2021, klokken 15:29Stor mulighet for at endel av de mindre merkelojale BMW-kundene heller går for den Audi'n enn i4.
Har inntrykk at selv lojale BMW-kunder begynner å bli oppgitt over hva BMW presterer for tida.
Kan vi faktisk si at Bmw opplever nyresvikt ?

oivindg

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 10. februar 2021, klokken 18:28
Kan vi faktisk si at Bmw opplever nyresvikt ?
Absolutt. Og den virker å være planlagt. BMWs svar på kritikken rundt designet på de siste modellene er at de ikke designer biler for massene, men for mer spesielt interesserte.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

geear

Sitat fra: oivindg på onsdag 10. februar 2021, klokken 14:51
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. februar 2021, klokken 13:32
Skal man følge tittelen så er vel hverken Rimac, Lotus, Fisker eller TMX GT (Grand Touring) biler. Sånn sett er lista grei den.
I mitt hode er ingen av bilene på den første liste GT-biler, men begrepet har vel blitt utvannet med årene. GT pleide å være todørs kupeer med stor motor, men med komfortable kjøreegenskaper. Typisk laget for at to personer skulle kunne dra på helgetur med litt bagasje og ankomme et dyrt hotell med stil.
Det er dessverre i stor grad BMW som har fokket GT-begrepet med å kalle helt feil varianter av 3-, 5- og 6-serie for GT. Like ille som å kalle Mach-e for Mustang. BMW vet godt hva en ekte GT-bil er, iallfall har jeg en 850 i garasjen, som jeg mener ER en GT-bil. Audi sin GT-bruk er iallfall ikke fullstendig skivebom. De andre på lista er det vel ingen som har kalt for GT..

oivindg

#24
Sitat fra: geear på onsdag 10. februar 2021, klokken 20:42
Det er dessverre i stor grad BMW som har fokket GT-begrepet med å kalle helt feil varianter av 3-, 5- og 6-serie for GT. Like ille som å kalle Mach-e for Mustang. BMW vet godt hva en ekte GT-bil er, iallfall har jeg en 850 i garasjen, som jeg mener ER en GT-bil. Audi sin GT-bruk er iallfall ikke fullstendig skivebom. De andre på lista er det vel ingen som har kalt for GT..
Tja. Det ble i alle fall diskutert.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

RJK

Sitat fra: SHN på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:16
Sitat fra: RJK på onsdag 10. februar 2021, klokken 08:51Da står man igjen med påfyllingstid, som blir det siste ene halmstrået. Den er den eneste jeg ser man vil slite med å ta igjen. Selv 5 minutter 0-80 vil ikke være kjapt nok på bane.
Det tar noen sekunder å skifte hjul. Kanskje det vil være mulig å skifte batteri på sekunder også etter hvert ;)


Lite sannsynlig, da man skal rekke å kjøre på rampa, koble av kabler, skru av batteriet, fjerne det fra bil, og så reversere prosessen. Og så skal det sikkert kjøres en kjapp funksjonstest for å være sikker på at alt fungerer  fint, før man lar bil kjøre av rampa igjen. Greit, Tesla klarte dette raskere enn å fylle en ice-bil full (klarte vel nesten3 biler på samme tiden), men sekunder? Det tror jeg ikke.


Sitat fra: PF på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:03
Greia er vel at det er veldig få personer som har behov for 0-100 på under 3 sekunder, egentlig veldig få som har behov for under ti sekunder i det vanlige. Gjelder stort sett alle land. Litt sånn som med kamera på mobil så virker det relativt umodent å ha diskusjonen.

Så har jeg som bilentusiast selvfølgelig ønske om at min bil skal gjøre det raskest mulig, det er ikke en veldig viktig faktor ved valg av bil, det er andre egenskaper som kommer høyere opp.

Men vet jo at Elon fanboyene drømmer om raketter på bilen og 0 til 400 på nivå med top fuel dragstere, og de klarer sikkert å forsvare at det er noe de må ha også


Fri fart kan man selvsagt teste på Autobahn, men svært mange vil aldri kjøre bilen lengre enn til Sverige eller Danmark.


Aks derimot, vil man lovlig kunne teste hver dag om man vil, selv om 0-100 ikke blir fullt så ofte. Men lyskryss, ut på hovedvei fra vei med stop-skilt, en liten sidevei som går inn i hovedvei med høy hastighet, når kø løser seg opp på motorvei og en og annen forbikjøring av langt saktere-kjørende biler.

Og så er det de som velger å ta bil på bane i Norge...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

SHN

Sitat fra: RJK på torsdag 11. februar 2021, klokken 01:15
Lite sannsynlig, da man skal rekke å kjøre på rampa, koble av kabler, skru av batteriet, fjerne det fra bil, og så reversere prosessen. Og så skal det sikkert kjøres en kjapp funksjonstest for å være sikker på at alt fungerer  fint, før man lar bil kjøre av rampa igjen. Greit, Tesla klarte dette raskere enn å fylle en ice-bil full (klarte vel nesten3 biler på samme tiden), men sekunder? Det tror jeg ikke.

Det skjer jo stadig utvikling på området. Hva om batteriet holdes oppe av et magnet felt?
Bilen kommer inn på depoet kjører over en rampe, magnetfeltet deaktiveres og batteriet frakobles og "faller ned". Bilen triller videre over et nytt batteri hvor magnetfeltet aktiveres og nytt oppladet batteri løftes opp og tilkobles som en enorm Magsafe. Jeg sier ikke at det blir sånn, men jeg tror ikke vi i dag har tenkt ut alle løsninger som kommer i fremtiden ;)
Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

automat

Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 07:18

Det skjer jo stadig utvikling på området. Hva om batteriet holdes oppe av et magnet felt?
Bilen kommer inn på depoet kjører over en rampe, magnetfeltet deaktiveres og batteriet frakobles og "faller ned". Bilen triller videre over et nytt batteri hvor magnetfeltet aktiveres og nytt oppladet batteri løftes opp og tilkobles som en enorm Magsafe. Jeg sier ikke at det blir sånn, men jeg tror ikke vi i dag har tenkt ut alle løsninger som kommer i fremtiden ;)

Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

SHN

Sitat fra: automat på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:28
Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.

Nio bytter batteri i dag på 3 minutter:
https://elbil.no/kommer-til-norge-elbilene-som-kan-bytte-batteri-pa-tre-minutter/

Trøndelag  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - solgt ◊ Taycan 4S+ 2020

Lepet65

Sitat fra: SHN på torsdag 11. februar 2021, klokken 09:35
Sitat fra: automat på torsdag 11. februar 2021, klokken 08:28
Ville du byttet ut batteriet ditt med ett du ikke kjenner tilstanden til, eller vet hvordan har blitt behandlet?

Batteribytte forutsetter nok at man leier batteriet, ikke eier det. Og batterileie har ikke hatt noen suksess, i hvertfall ikke i Norge.

Det blir en logistiikkutfordring også. Med utbygging av batteribyttestasjoner, som skal ha nok batterier på lager til alle mulige biler.

Nio bytter batteri i dag på 3 minutter:
https://elbil.no/kommer-til-norge-elbilene-som-kan-bytte-batteri-pa-tre-minutter/

Vel.. i denne videoen tok det 4,5 min (ca 10-12 min på stasjonen inn/ut etc) + wait for it . . 20 -30 min venting i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=0StTrsdoD3c

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA