Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken strømstyrke er mest økonomisk for daglig vinterlading?

Startet av Elbileier fra Sandnes, tirsdag 09. februar 2021, klokken 14:31

« forrige - neste »

Elbileier fra Sandnes

I disse dager med -10 grader utetemperatur og høye strømpriser spesielt på ettermiddagen, hva er mest fornuftig når man kommer hjem kl 17 og skal lade 10-15 kWh innen neste morgen?

1) Sette bilen til lading kl 17 med 32A/230V mens batteriet fortsatt er varmt. Ladingen vil skje hurtig og lite energi vil trengst til å varme batteriet under oppvarming?
2) Sette bilen til lading kl 17 med 8A/230V. Batteriet er fortsatt varmt. Ettersom lading pågå hele natten, vil man dra nytte av lavere strømpris. Men vil mesteparten av energien gå til oppvarming av batteri i stedet for til opplading?
3) Vente med å koble bilen til lading til kl 23 og da lade med 32A/230V. Strømmen er da på det billigste, men batteriet er iskaldt og mye strøm går med til å varme opp batteriet igjen?

VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Thomas Parsli

Alternativ 3)

Batteriet blir ikke så kaldt på 6 timer og forskjellen i strømprisen er så stor at det oppveier for ev. energitap.

Se timesprisene på https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/NO/Hourly/?view=table
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Torb

Dette var et interessant tema. Kan det sies noe om hvor mye mer strøm det tar å lade et iskaldt batteri?
Mercedes EQA 350 4Matic

Orbit

Det varierer veldig mellom biler. På mange biler er det (ved hjemmelading) så lite økt motsand i kaldt batteri at det i praksis er helt neglisjerbart ekstra energiforbruk som forsvinner som ladetap. Det at du evt starter med (fremdeles) kaldt batteri kan bety du har mindre muligheter til å regenerere energi under bremsing.

Andre biler varmer aktivt batteriet, og bruker derfor ekstra energi. Men mengden er avhengig av hvor stort batteriet er, og hvor høy temperatur batteristyringen prøver å oppnå.

Skal du optimalisere på kostnad (og uansett ikke skal kjøre så langt at du må lade før du er hjemme igjen), så lader du mest mulig når strømmen er billigst (ref første svar).

Ønsker du å starte med lengst mulig rekkevidde, lader du på så høy effekt som mulig, og slik at bilen er ferdigladet rett før du skal dra. Da får du med deg det som måtte være av økt batteritemperatur fra lading ut på reisen, som bidrar til at batteriet kan levere mer energi og ta imot regen, og/eller gjenbruke batterivarmen til kupévarme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torb

Mercedes EQA 350 4Matic

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Orbit på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:19
Det varierer veldig mellom biler. På mange biler er det (ved hjemmelading) så lite økt motsand i kaldt batteri at det i praksis er helt neglisjerbart ekstra energiforbruk som forsvinner som ladetap.
Så du sier at om jeg lader et kaldt batteri med 2,3kW eller 7,4kW, så er ladetapet i begge tilfeller i praksis neglisjerbart? Jeg kunne nesten tenkt meg å testet dette ved å lade på en offentlig type-2 AC på 11kW og med lavere effekt og se hva ladetapet er. Men hvis noen allerede har erfaring med dette, sparer jeg meg for bryet.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Orbit

Største tapet er i AC/DC-omformeren, størrelsesorden 5-10%, som er mest optimal på en spesiell effekt (som avhenger av laderen i bilen). Tap på grunn av høyere motstand i kaldt batteri er langt under dette. Litt testing med e-tron tilsier laveste tap dersom du lader med 2.8 kW eller høyere (6% tap), som stiger til 12% tap på laveste ladeeffekt.

Sitat fra: Orbit på fredag 18. desember 2020, klokken 19:20
Med OBDeleven får du avlest strøm/spenning på inn- og utgang av AC/DC-omformer, og kan dermed regne ut tapene der. I tillegg er det noe ekstra tap i batteriet, men effektiviteten er uansett ikke bedre enn hva AC/DC alene kan levere.

Jeg leste av nå på 8A og 16A 3-fas:

  • 8A, 5.0 kW inn (7.4/7.2/7.1 A ved 231/233/234V), 400 W tap i lader, 92% effektivitet
  • 16A, 10.9 kW inn (15.9/15.6/15.5 A ved 231/231/233V), 640 W tap i lader,  94% effektivitet
(Mistenker pilotsignalet mitt er litt lavt når jeg stiller inn lader på 8A....) Ser og ut som bilen prøver å kjøre like mye effekt ut fra hver av de tre laderne

Edit: Testet også med 1-faslading satt til 6/8/10/12/14/16A. Ved 6A var effektiviteten nede på 88%, og stiger til 92% ved 10A. Fra 12 - 16A ble to ladere koblet inn i parallel, og tok halvparten av strømmen hver. Effektiviteten lå da jevnt på 94%. Tipper det samme vil skje hele veien opp til 32A på 1-fas. Ønsker en derfor å minimere strømforbruket under lading, er det best å lade med 2.8 kW eller høyere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektrolux

Har du Zappi ladestasjon kan du lade med 6A til midnatt og full effekt fram til morgenen; helt automatisk. 😉
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:50
Har du Zappi ladestasjon kan du lade med 6A til midnatt og full effekt fram til morgenen; helt automatisk. 😉

Ja, smart lading er nok tingen. Tibber koblet til Volvo on Call appen løser nok også problemet (når appen en gang er ferdig). Eller så kan jeg bare gå ut om kvelden og plugge til.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Elbileier fra Sandnes

Jeg fortsetter tråden. Jeg ser TeslaBjørn studerer dette i sin Model 3. Mye energi går med til å varme batteriet og vedlikeholdsvarme det ved lading på lav strømstyrke og kaldt batteri. Så der går kommentarene på at det er best å lade rett etter man har parkert. I mitt tilfelle har vi bare kjørt 30 km i løpet av dagen, så batteriet er vel knapt varmt uansett.


https://youtu.be/Zpp0iQC5xxc
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

KjellG

I gamle dager med fossilbil, var det enkelte som la en Glavamatte på gulvet i garasjen. Hensikten var at motoren ikke like fort ble kald ved stråling mot kaldt garasjegulv. Kanskje dette kan ha noe for seg under batteripakka også?

Counterpointer

Sitat fra: KjellG på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:36
I gamle dager med fossilbil, var det enkelte som la en Glavamatte på gulvet i garasjen. Hensikten var at motoren ikke like fort ble kald ved stråling mot kaldt garasjegulv. Kanskje dette kan ha noe for seg under batteripakka også?
Interresant tanke. Kanskje enda mer aktuelt for de som har hytte på fjellet og enten veldig svak ladekurs eller ikke lading i det hele tatt?

Forutsatt at det har noe for seg.

Dette burde noen kanskje tipse Teslabjørn om, slik at han kan teste det i praksis.

Svein_H

Jeg har alltid plugget i laderen med en gang jeg kommer hjem fra jobb om ettermiddagen, og aktivert forvarming om morgenen hvis det er kaldt. Det vil si, jeg gjorde det fram til jeg oppdaget at strømprisen min var timesvektet, fordi jeg stolte på mailen fra strømselskapet mitt om at den -ikke- var det, og ikke fikk med meg at vilkårene ble vesentlig endret da de satte meg over på en annen avtale.

Min egen feil der altså, som ikke fulgte godt nok med. Men etterpå har jeg blitt veldig flink til å følge med på Nordpool daglig, og siden jeg bor i et eldre hus og ikke har noen fancy apper eller automatisk strømstyring har det nå blitt fast rutine å ta en runde rundt i huset og skru av og på strømkrevende utstyr synkront med at pristoppene kommer og går. Panelovner og varmepumper kan selvfølgelig programmeres for temperatursenking til faste tider, men siden dette ennå er såpass nytt for meg velger jeg å gjøre det manuelt inntil jeg føler at jeg har kontroll.

I morgen er første gangen jeg tar elbilen innover til jobb etter at jeg oppdaget blemmen min, så det blir spennende å se om det utgjør noen forskjell i ladetid ved å plugge inn laderen kl 21 sammenlignet med kl 17 fra tidligere. Og ja, jeg har meldt flytting til et annet strømselskap og skal følge bedre med heretter  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

pberg

Jeg har gjort dette veldig enkelt. Bilen styrer selv at den kan lade mellom 21.00 på kvelden og 1500 på dagen. Hvis den blir plugget i før 1500, så er jeg mest sannsynlig på jobb eller et annet sted jeg ikke betaler for strømmen selv. Og de holder fint å plugge i kl. 2100 for å få helt fullt batteri dagen etter.

Så får jeg heller manuelt ta unntakene for denne regelen, som er utrolig få.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Svein_H

Null problem å plugge i kl 21 her heller, selv med kun 16A lading. Jeg har sett over loggen, og bilen brukte bare 9 minutter lengre tid fra 34-100% sammenlignet med da jeg plugget inn rett etter hjemkomst (16:56-00:54 vs 21:13-05:20), og i natt var det -21.2 på det kaldeste her.

2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA