Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?

Startet av kodax, tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

kodax

https://www.teslarati.com/spacex-opens-starlink-internet-preorders-worldwide/

For meg i Oslo skriver de at "Starlink is targeting coverage in your area in 2022".
Prisen er foreløpig noe høy for å konkurrere med områder som har god dekning i dag (1000,-/mnd + 5000,- for startpakka), men det kan jo hende den blir mer konkurransedyktig på sikt. Elon Musk sier "It's meant to be the same price in all countries. Only difference should be taxes and shipping." 
Depositumet er refunderbart hvis man ombestemmer seg, og "Orders will be fulfilled on a first-come, first-served basis". $99,- kan jeg låne bort for å være med på mer Elon-sprell, så jeg har skrevet meg på lista:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Stikkkontakt

Vil Starlink funke til havs på båter som beveger seg? Der er hastigheten pr idag fortsatt lav og månedsprisen gjerne 10-20.000 kroner.

haheide

"50-150 megabits per second (MBps) and latency of 20-40ms"   
Er bra hastighet , men har de dekning så langt nord som Oslo (59,9139)  ?
De største byene i Canada ligger langt sør for Oslo   :   https://i.imgur.com/yIe8gWy.jpg
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

cstromme

Sitat fra: haheide på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:08
"50-150 megabits per second (MBps) and latency of 20-40ms"   
Er bra hastighet , men har de dekning så langt nord som Oslo (59,9139)  ?
De største byene i Canada ligger langt sør for Oslo   :   https://i.imgur.com/yIe8gWy.jpg

De har iallfall dekning til Ålesund. Sjekket med min adresse nå. Hastighet vil øke etterhvert.

Hvis du kan svelge prisen, så tenker jeg at for folk med en hytte et sted hvor det ikke er fiber er dette et godt alternativ for å få internett på hytta.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

haheide

Fant en side som viser dekning:  https://orbitalindex.com/feature/starlink-coverage/
og det ser akkurat ut til å være dekning opp til mørekysten  i løpet av inneværende år.
Det avhenger dog av vinkelen du må se opp med for å se satelitten.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

kodax

#5
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:37
Vil Starlink funke til havs på båter som beveger seg? Der er hastigheten pr idag fortsatt lav og månedsprisen gjerne 10-20.000 kroner.
Med gyrostabilisering vil man vel kunne få bra kontakt med en satellitt, men det har vel vært usikkerhet om samme satellitt da må kunne se en jord-stasjon (slik systemet vel i utgangspunktet er designet) eller om den kan sende videre til andre satellitter. (Elon har vel sagt noe om at det kanskje vil fungere). Det er mange store båter på havet til en hver tid, så hvis disse kan fungere som jord-stasjoner, så vil det kanskje være en løsning. Konkurrenten Space Norway jobber forøvrig satelitt-dekning for bla. store båter i nordområdene, men da med få satelitter (2?) og mye større paraboler. Starlink er vel det fritids-seilere kanskje vil kunne bruke, men gyro-stabilisering er ikke billig..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

#6
Sitat fra: Stikkkontakt på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:37
Vil Starlink funke til havs på båter som beveger seg? Der er hastigheten pr idag fortsatt lav og månedsprisen gjerne 10-20.000 kroner.
Musk har sagt at det skal gå greit: https://www.inverse.com/innovation/starlink-will-it-work-on-boats
Såvidt jeg forstår brukes det retningsorienterte antenner. Det bør gå greit på større fartøy. Der er det jo allerede vanlig med gyrostabiliserte antenner. For mindre fartøy må det kanskje utvikles egnede antenner. Det er "phased array" antenner, så det er ikke sikkert de trenger å være nøyaktig orientert med gyrostyrte servomotorer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

HKS

Sitat fra: cstromme på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:12
De har iallfall dekning til Ålesund. Sjekket med min adresse nå. Hastighet vil øke etterhvert.

Hvis du kan svelge prisen, så tenker jeg at for folk med en hytte et sted hvor det ikke er fiber er dette et godt alternativ for å få internett på hytta.
Starlink vil vel etterhvert også komme med satellitter i polarbane.
Tesla Model 3 Long Range

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: HKS på tirsdag 09. februar 2021, klokken 13:06Starlink vil vel etterhvert også komme med satellitter i polarbane.
De første 10 stk er allerede plassert i polare baner. Disse var også de første med laserlinker.

Når de polare satellittene er på plass vil hele planeten være dekket. Man har trolig bedre dekning på Svalbard enn i Oslo. Antar de polare satellittene er planlagt å være på plass i 2022.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#9
Sitat fra: jlan på tirsdag 09. februar 2021, klokken 12:22Musk har sagt at det skal gå greit: https://www.inverse.com/innovation/starlink-will-it-work-on-boats
Såvidt jeg forstår brukes det retningsorienterte antenner. Det bør gå greit på større fartøy. Der er det jo allerede vanlig med gyrostabiliserte antenner. For mindre fartøy må det kanskje utvikles egnede antenner. Det er "phased array" antenner, så det er ikke sikkert de trenger å være nøyaktig orientert med gyrostyrte servomotorer.
Antennene trenger ikke være veldig nøyaktig posisjonert. Bevegelser på noen grader hit og dit spiller nok ingen rolle.

Men er man på et lite fartøy og det er masse bølger, slik at antennen endrer retning med titalls grader hit og dit, så vil nok det være problematisk. Da må man nok ha en slags gyrostabilisering for å få en stabil link.

(Mulig at det også kan lages en utgave for båt, der man bare har f.eks 4 antenner som peker i forskjellige retninger og sammen dekker hele himmelen. Litt som radar-antennene på fregattene. Da bør man kunne tracke satellittene selv med store endringer i orientering på båten.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amoss

Noen som har fått til å bestille med ett norsk bank/visa-kort?

Selv blir jeg avvist med to forskjellige kort, og det er godt med dekning på begge. Kan dette være det samme problemet med to-faktor sertifisering som ga en del problemer med betaling av supercharing tidligere i år?
Model S 85D

cstromme

Tipper det er relatert til de nye reglene som trådde i kraft i år ja.
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Satser heller på å kjøpe aksjer i Starlink når de går på børs. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA