Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Starlink kan nå bestilles, har du bestilt?

Startet av kodax, tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:32

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

#60
Sitat fra: kodax på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:50Lurer på om SpaceX var forsikret for dette. Det koster jo hinsides mye, men er vel blitt temmelig vanlig med payload-en (men ikke så vanlig med selve raketten). Og så spørs det om forsikringen bare gjaldt ifm selve oppskytningen, eller også etter at de ble frigjort og var på vei ut i bane. Tror det er stort potensiale for å tjene mye penger som forsikringsagent i den bransjen..
Tviler sterkt på at de er forsikret. Det gir mest mening å være uforsikret når de eier hele operasjonen og har råd til å dekke tapet.

Jeg ville anslå tapet til $30-40 mill. Om de skulle forsikret alle Starlink oppskytningene hittil ville det kanskje kostet $5 mill per oppskytning? Med 36 oppskytninger hittil ville det i så fall være $180 mill.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. februar 2022, klokken 07:11
Sitat fra: kodax på onsdag 09. februar 2022, klokken 22:50Lurer på om SpaceX var forsikret for dette. Det koster jo hinsides mye, men er vel blitt temmelig vanlig med payload-en (men ikke så vanlig med selve raketten). Og så spørs det om forsikringen bare gjaldt ifm selve oppskytningen, eller også etter at de ble frigjort og var på vei ut i bane. Tror det er stort potensiale for å tjene mye penger som forsikringsagent i den bransjen..
Tviler sterkt på at de er forsikret. Det gir mest mening å være uforsikret når de eier hele operasjonen og har råd til å dekke tapet.

Jeg ville anslå tapet til $30-40 mill. Om de skulle forsikret alle Starlink oppskytningene hittil ville det kanskje kostet $5 mill per oppskytning? Med 36 oppskytninger hittil ville det i så fall være $180 mill.
De har forsikret flere av rakettene deres tidligere, og det gir jo mer forutsigbarhet, så det er nok ikke helt usannsynlig.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Espen Hugaas Andersen

Har de? Det normale er vel at man forsikrer nyttelasten, ikke rakettene. Og det er jo bare Starlink som er SpaceX sin egen nyttelast.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. februar 2022, klokken 16:55
Har de? Det normale er vel at man forsikrer nyttelasten, ikke rakettene. Og det er jo bare Starlink som er SpaceX sin egen nyttelast.
Jeg tror de tidligere har forsikret flere raketter i Starr Aviation
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

#64
https://dinside.dagbladet.no/data/ikke-til-norge-i-ar/75366025
Det er kanskje ikke så rart de får opp 2023 som leveringsdato når de nå prøver, da SpaceX jo kommuniserte at man burde være rask med å bestille for å få det tidlig.
Det står i hvert fall 2022 på min konto fortsatt.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Elbilforum admin

Her tok tråden en brå vending over til bruk av Starlink i Ukraina.

Tråden er derfor delt og den "nye" tråden finner du her:   https://elbilforum.no/index.php?topic=60729.0

MVH
Moderator

Ellemelle

Ja det var jo en gjennomtenkt moderering.

Du mener at "Starlink i Ukraina" ikke passer inn i en tråd om "Starlink".
Men samtidig mener du at en tråd om en internettjeneste levert av et rakettselskap (SpaceX) passer ypperlig i et Tesla-forum.

Keep up the good work.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RJK

Neppe så mye at det påvirker strømregninga, ref strømprisene nå...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

krl


Handyman

#70
Fikk tilbud om å bestille torsdag 25. aug.
Fikk 7 dager på meg, før bestillingen kanselleres og depositum blir tilbakebetalt.

Hardware kr 6 300,00
Shipping & Handling kr 0,00
Servicekr 1 060,00 /mo

For dyrt til mitt behov.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Norge har vel et av verdens best utbygde fibernett med bedre hastigheter for under halvparten av prisen. På hytter og i grisgrendte strøk har det kanskje noe for seg, men 5G-nettet er også på full fart inn.  699.- pr. mnd.for 250 Mbit.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Har fiber med TV-pakke på hytta til 600,- pr mnd. Fri mobildata via jobb. Er altså godt nok dekket.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Starlink blir nok ikke den største aktøren i Norge med det første, nei.
Men jeg bor sentralt i Oslo, men får ikke fiber, og har 30GB VSDL som blir dyrere og dyrere.
Jeg kan få 30GB fra Telenor for 699 ,-/mnd. + utstyr. Telia har jeg ikke fått svar fra ennå.
Starlink er interessant fordi jeg liker ny teknologi, og så liker jeg ikke helt at mobilnettet skal være eneste link jeg har til omverdenen. Foreløpig så ser de da også ut som de er de eneste som vil kunne levere høyere hastigheter til meg, så kanskje jeg slår til når det blir tilgjengelig her.
(Å dra det med på hytta tror jeg derimot ikke jeg kommer til å gidde. Og det hadde vært fint å kunne brukt det når jeg er ute med seilbåten, men det fungerer visstnok best i havn og der er jeg omtrent aldri, og det er foreløpig uansett altfor stort og strømkrevende, så der blir det nok 5G også fremover.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 30. august 2022, klokken 21:35
Norge har vel et av verdens best utbygde fibernett med bedre hastigheter for under halvparten av prisen. På hytter og i grisgrendte strøk har det kanskje noe for seg, men 5G-nettet er også på full fart inn.  699.- pr. mnd.for 250 Mbit.
Jeg har hatt Telia trådløst bredbånd på hytta i ett par år nå, og det er bra nok når det virker, men ofte er basestasjonen tydelig overbelastet.

Skal bytte til Telenor nå, så får vi se om de har bygd ut bedre kapasitet. Men kommer nok uansett til å bytte til Starlink for bedre båndbredde når det blir tilgjengelig på mere nordlige breddegrader.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA