Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla AI Day 2022

Startet av MaxQ, lørdag 01. oktober 2022, klokken 06:29

« forrige - neste »

MaxQ

@emurof

For de som vet noe om dette med utvikling av hardware/software til roboter, så er dette ikke noe "lett" som Tesla kan benytte seg av i produksjon i nær fremtid. Du legger for mye i hva du tror du såg på presentasjonen. Det er svært langt opp og frem fra der de er i dag, de sier det jo selv (years) og Elon nevner selv 3-5 år før salg (som fort betyr 5-10 år). Klart de har noe internt før den tid, men det er milevis derfra fra hva vi fikk se nå.

Det er allerede tegn til HW4 i kildkoden. Dette dukker nok opp i Cybertruck først. Ingen tror vel at det stopper der. Og det er allerede nye tegninger i delekatalogen til Tesla med ny radar.

Hvorfor avkrever du forklaring på hvor Tesla sier at "Dojo er nødvendig for å løse FSD", det har jeg ikke påstått heller. Les en gang til. Jeg skrev innledningsvis følgende:
"Husk at å løse FSD (tidsmessig) beror på hjelp fra DOJO. Så på sett og vis avslører tidslinjen til DOJO hvor langt bak FSD ligger i løypa." Og i avsnittet du siterer skrev jeg også: "Så jo, FSD - tidsmessig - beror i svært stor grad på hjelp fra DOJO."

Dagens løsning gir de flaskehalser som DOJO langt på vei vil løse (særlig i hw/sw versjon 2). Versjon 1 mener de at de kan ha klar Q1 2023 og illustrerte det med at labeling kunne få avlastning da. Tesla gjør et bra stykke arbeid i å prøve å forenkle modellene sine, tross dette så vokser datamengden og kompleksiteten eksponentielt. Så med dagens NVidia baserte løsning vil det å løse FSD ta alt for lang tid, ikke at de ikke vil klare det. DOJO løser som nevnt tidsaspektet her til en viss grad. Det vil fortsatt ta mye tid.

Ang. aksjer, gå å lek i aksjetråden.

MaxQ

Noen som har meninger om DOJO? Hardware/Software? Protokoller og filsystem her virker lovende. Jeg er spent på hvilke endringer i hardware de gjør til versjon 2 (annet enn endringen på strømsiden) og om de tar store sprang på software siden eller om vi heretter vil se flere og mindre forbedringer.

DOJO biten var i hvertfall den aller beste delen av AI day 2022. Jeg gleder meg til neste innsikt.

emurof

Sitat fra: MaxQ på mandag 03. oktober 2022, klokken 02:01For de som vet noe om dette med utvikling av hardware/software til roboter, så er dette ikke noe "lett" som Tesla kan benytte seg av i produksjon i nær fremtid. Du legger for mye i hva du tror du såg på presentasjonen. Det er svært langt opp og frem fra der de er i dag, de sier det jo selv (years) og Elon nevner selv 3-5 år før salg (som fort betyr 5-10 år). Klart de har noe internt før den tid, men det er milevis derfra fra hva vi fikk se nå.

Hva mener du med "lett"? Jeg kan ikke huske å ha brukt dette ordet her.

Ikke er det snakk om produksjon i nær fremtid heller, men om flere år som du selv faktisk påpeker etterpå.

Og da snakker vi altså om roboter til internt bruk først.

SitatDet er allerede tegn til HW4 i kildkoden. Dette dukker nok opp i Cybertruck først. Ingen tror vel at det stopper der. Og det er allerede nye tegninger i delekatalogen til Tesla med ny radar.

Ja, HW4 er på vei. Det sa de jo allerede på første AI Day. Da sa de også at HW4 ikke var nødvendig for FSD.

Og det er fortsatt ikke tatt i bruk noen radar.

SitatHvorfor avkrever du forklaring på hvor Tesla sier at "Dojo er nødvendig for å løse FSD", det har jeg ikke påstått heller. Les en gang til. Jeg skrev innledningsvis følgende:
"Husk at å løse FSD (tidsmessig) beror på hjelp fra DOJO. Så på sett og vis avslører tidslinjen til DOJO hvor langt bak FSD ligger i løypa." Og i avsnittet du siterer skrev jeg også: "Så jo, FSD - tidsmessig - beror i svært stor grad på hjelp fra DOJO."

Da sier du jo at Dojo er nødvendig for å få til FSD?

MaxQ

@emurof

Jeg har heller ikke skrevet at du har skrevet "lett".

Jeg skjønner at du har store problemer med nyanser. Ingen tror på Elon og Tesla når de påstår at videre revisjoner av ulike sensorer/hardware ikke er nødvendig. De fortsetter jo stadig å pushe ut nye her. Nyansen ligger i hva de sier og hva de gjør og at det er forskjell på hva biler er levert med og hva vi allerede vet kommer. Tror du på at biler fra 2017 (trolig eldre også) har nok hardware for den ferdige FSD så får det være ditt valg. De sa jo det før HW3 også, nyansen her ligger altså også i tilliten til påstandene som stadig viser seg å være løgn.

Igjen sliter du med nyanser. Ser du bruken av ordeet "tidsmessig" der? Jeg sier ikke at DOJO er nødvendig for å løse FSD (beta), jeg sier at den bidrar (svært sterkt) til å redusere tiden til marked for FSD (beta). Min påstand er at FSD (beta) er 10+ år frem i tid, dette kan trolig DOJO endre i positiv retning, men det er fortsatt litt opp og frem til DOJO er klar.

Jeg ser ikke nytten i å prøve å forklare deg dette videre så da avslutter jeg fra min side.

MaxQ

Sitat fra: MaxQ på mandag 03. oktober 2022, klokken 02:07
Noen som har meninger om DOJO? Hardware/Software? Protokoller og filsystem her virker lovende. Jeg er spent på hvilke endringer i hardware de gjør til versjon 2 (annet enn endringen på strømsiden) og om de tar store sprang på software siden eller om vi heretter vil se flere og mindre forbedringer.

DOJO biten var i hvertfall den aller beste delen av AI day 2022. Jeg gleder meg til neste innsikt.

Det ser ut til at det ikke er interesse for å snakke om DOJO i tråden. Så da avslutter jeg fra min side.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA