Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: [Adressa+] "Går inn for ny bomavgift for elbilene"  (Lest 623 ganger)

Marius Kotsbak

• Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
    • Vis profil
[Adressa+] "Går inn for ny bomavgift for elbilene"
« på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 09:36 »
"- Vi må fordele godene og byrdene
Denne uken vedtas det trolig å innføre bomavgift for nullutslippsbiler i Trondheim."

Fylkesrådmannen innstiller på 20% takst, mens Arbeiderpartiet og Senterpartiet, som har flertall ønsker det maksimale lovlige, altså 50%. Så får man huske på det til valget i høst.

"De mener at økningen også har sammenheng med nye E6 mellom Ranheim og Stjørdal, der det er sagt at avgiftene skal ligge på 50 prosent for elbilene."

Og så gjentas selvfølgelig denne myten: "Grøntvedt påpeker at elbilene gjerne sliter mer på veiene enn hva gamle fossilbiler gjør." som er tilbakevist: https://elbil.no/slik-vinner-du-elbildiskusjonen-1/ og https://www.faktisk.no/faktasjekker/xVq/nei-tesla-biler-sliter-ikke-merkbart-pa-veien
Vi får håpe at det til gjengjeld blir orden på maks 50% betaling for parkering.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Lynet

• Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
    • Vis profil
Sv: [Adressa+] "Går inn for ny bomavgift for elbilene"
« Svar #1 på: Tirsdag 09. Februar 2021, klokken 22:41 »
Trønderne er som vanlig trege, gløder ikke akkurat i denne tråden......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

hanche

• Hero Member
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
« Svar #2 på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 18:22 »
Snakk for deg selv, du.  ;) Du har jo heller ikke bidratt til at tråden gløder.

Selv oppfatter jeg meg mest som skaptrønder, selv om jeg faktisk har bodd i Trondheim i snart 35 år. Men æ ha itj lagt te mæ non trønderdialekt etter aill di herre åran.  :D Mer seriøst, jeg bor slik til at jeg ikke bruker bil daglig, så jeg orker knapt engasjere meg i en bompengedebatt. Om det skyldes treghet eller andre forhold, er jeg usikker på. Men en ting virker klart: Etterhvert som elbilandelen øker, er det naturlig at de spesielle elbilfordelene fases ut. Men jeg synes det er en god ting om det skjer gradvis, og i et forutsigbart tempe.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Marius Kotsbak

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 07:19 »
Jeg ser at etter jeg kommenterte myten om at elbiler er tunge og sliter mer på veien så har de oppdatert artikkelen med lenke til faktisk.no sin artikkel om det :)

JorgenM

• Gold Member
    • Vis profil
    • LinkedIn
« Svar #4 på: Fredag 05. Mars 2021, klokken 13:44 »
Dette med bompenger, parkering, ferge osv er ikke relevant for meg her jeg bor og de få gangene jeg kjører sørover er det helt OK å betale bompenger på linje med en hvilken somhelst annen bil. Er ikke slike ting som gjør at jeg velger elbil i alle fall.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - 2x BMW i3 (1 solgt)

Marius Kotsbak

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Fredag 05. Mars 2021, klokken 16:22 »
Enig. Dette er nok viktigere lokkemiddel for de som ikke allerede har elbil. Og viktig for de som pendler på enkelte strekninger hvor det er ganske dyrt med bompenger, f.eks. Fosen og Stjørdal (og lenger nord) til Trondheim.

Nå er det forøvrig bestemt at Trondheim vil ha 20% betaling for elbiler og Trøndelag 50%. Så må de visst bli enige om det samme i hele fylket, så da ender vi nok opp med et av dem eller et sted i mellom.

Oddaa

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Lørdag 06. Mars 2021, klokken 00:07 »
Gjetter på at vi ender opp med 50%. Såpass få fordeler igjen nå at vi bytter ut e-Golfen med en Polo bensin som tar oss dit vi skal uten nitidig planlegging.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 XC40 P8
2020 XC60 T8
2017 e-Golf

Wisd0m

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: ſøndag 07. Mars 2021, klokken 07:13 »
Debatten i Trøndelag har jo blitt veldig AP preget, og det har vårt småkomisk å se Tore O. Sandvik på Teamsmøter omtale oss som eier en Tesla. Det ble ganske mye negativ omtale i det ene møtet.

YouTube video her for den som måtte være interessert https://m.youtube.com/watch?v=2k06YytQD44&t=12658s

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2020/12/17/N%C3%A5-m%C3%A5-ogs%C3%A5-elbilister-betale-bomavgift-23180798.ece