Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Infotainmentskjermer i bil

Startet av Jalla, mandag 08. februar 2021, klokken 23:21

« forrige - neste »

Jalla

Er det snart på tide at bilførere med store skjermer i moderne biler bøtelegges på samme måte som man blir for bruk av mobil i bil. Denne boten er nå økt til 5000 kroner, og da kan det raskt bli dyrt å kjøre rundt i bil med store skjermer for betjening.

Hvorfor? - De er farligere enn mobilen bak rattet!

NAFs søsterorganisasjon i USA, AAA, har undersøkt moderne biler for å se hvor enkle eller vanskelige de nye skjerm-systemene er å betjene.  Av 30 undersøkte biler, fikk 23 karakteren «krevende» eller «svært krevende». I den siste kategorien finner vi Tesla Model S og Volvo XC60. Blant de minst krevende er Toyota Camry og Corolla.

Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

En av Sveriges og Europas fremste biljournalister og tidligere president i den europeiske Car of the Year-juryen, Håkan Matson, går også hardt ut mot skjerm-hysteriet. I sin blogg kaller han de moderne berøringsskjermene den nye livsfaren i trafikken.

https://dinside.dagbladet.no/motor/farligere-enn-mobilen-bak-rattet/73382093

Spørsmålet er selvsagt hvorfor har vi havnet her? Hva har gått galt, og bør ikke produsentene og myndigheteten reagere?

turfsurf

Hvis man bruker 40 sekunder på å bytte radiokanal på Tesla har man ikke lært seg å bruke bilen. Og 2 sekunder på biler uten touch er vel bare hvis man har forhåndsprogrammert favoritter, som man og kan gjøre på biler med touch skjerm.

En slik undersøkelse er farget av hva man er vant til fra før.

Men ja, ikke tvil om at alle mulighetene i nye biler kan stjele oppmerksomhet. Personlig bruker jeg stemmestyring mye (ringe, spille musikk, navigere, sende meldinger) når jeg er alene, men lar passasjer gjøre det meste når vi er flere i bilen.

Generelt synes jeg man bør bøtelegges for å være uoppmerksom, samme hva man holder på med. Om det er bruk av mobil, infotainment, sminke, tafsing eller annet :)

Det er jo ikke som om dette er nytt, tidligere var det bytte av CD plater og søke etter radiokanaler manuelt på FM båndet som var problemet...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorgenM

Sitat fra: Jalla på mandag 08. februar 2021, klokken 23:21

Spørsmålet er selvsagt hvorfor har vi havnet her? Hva har gått galt, og bør ikke produsentene og myndigheteten reagere?
Hovedgrunnen er kanskje at en produsent som hadde null erfaring med biler startet med dette. Noen andre produsenter kastet seg på trenden fordi de trodde folk likte det, men egentlig var det vel bare media som hypet det.

Innrømmer selv at jeg brukte endel tid på skjermen i TMS, først og fremst til søk på sanger i Spotify. Gikk heldigvis bra, men helt klart en sikkerhetsrisiko. Og TM3 uten skjerm foran rattet tør jeg ikke tenke på... Her bør man kanskje ha med egen kartleser når man trenger GPS :police:
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

goggo

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. februar 2021, klokken 06:39
Det er jo ikke som om dette er nytt, tidligere var det bytte av CD plater og søke etter radiokanaler manuelt på FM båndet som var problemet...
:) :)
Og samtidig skulle man clutche og gire og herje samtidig som man fomlet med  utbrettbare papirkart eller store/tunge kartbøker, og så var det dette med å få CD platene og kassettene inn og ut av de riktige coverne da.

For i det hele tatt å kunne kjøre så måtte man passe på å stille inn setet slik at man kunne styre med kneet, for den ene hånda var opptatt med giring og den andre med alt det andre...  Om noen måneder nå så har jeg hatt sertifikat i 50 år, og at jeg i det hele tatt overlevde de første par årene i min blå Cortina 1200 er jo et stort under.

Vet ikke hvordan det er med dere andre, men selv er jeg i alle fall veldig takknemlig for all den teknologiske utviklingen vi har hatt og kommer til å få.

Heia Elon!!

mvh
HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 09. februar 2021, klokken 07:41
Og TM3 uten skjerm foran rattet tør jeg ikke tenke på... Her bør man kanskje ha med egen kartleser når man trenger GPS :police:
De fleste biler har vel navigasjon og søk på den i midtkonsollet uansett, så skjønner ikke hvorfor det skal være værre på TM3. Sist vi hadde Tesla funket jo søk med stemmestyring også...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Jalla

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 09. februar 2021, klokken 06:39
Hvis man bruker 40 sekunder på å bytte radiokanal på Tesla har man ikke lært seg å bruke bilen. Og 2 sekunder på biler uten touch er vel bare hvis man har forhåndsprogrammert favoritter, som man og kan gjøre på biler med touch skjerm.

En slik undersøkelse er farget av hva man er vant til fra før.
På samme måte som du også er farget da?

«Dunning-Kruger-effekten» er en såkalt kognitiv bias vi mennesker er utstyrt med som gjør at vi ofte overvurderer egne evner.

Det er ikke uten grunn til at alle mener de kjører bedre enn gjennomsnittet i undersøkelser.

Det som forundrer er hvor mange som fortsatt sitter med telefonen på øret når de åpenbart kjører rundt i biler som har utstyr for tilkobling av mobilen til bilen.

Ser flere her som hevder at de vet bedre om de store skjemene i mange nye biler enn de som faktisk jobber med slike ting. Det er bare å ta av seg hatten for kunnskapen folk "sitter på" her inne.  :P

turfsurf

Sitat fra: Jalla på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:47
På samme måte som du også er farget da?
Alle er vi farget av hva vi har erfart fra før. Poenget er at det er klart at folk kan håndtere det man er vandt med fra før bedre enn det som er nytt.

Litt som at folk sier det er så mye lettere å fylle bensin en det er å hurtiglade. Hadde man startet med blanke ark hadde det ikke nødvendigvis vært slik.


Sitat fra: Jalla på tirsdag 09. februar 2021, klokken 09:47
«Dunning-Kruger-effekten» er en såkalt kognitiv bias vi mennesker er utstyrt med som gjør at vi ofte overvurderer egne evner.

Ser flere her som hevder at de vet bedre om de store skjemene i mange nye biler enn de som faktisk jobber med slike ting. Det er bare å ta av seg hatten for kunnskapen folk "sitter på" her inne.  :P
Og så kan du bare kutte ut drittslenging / hersketeknikker. Din beskrivelse av Dunning-Kruger er foresten manglende...

Ellers så har du vel ingen forutsetning for å vite hva folk har jobbet med. Jeg har bla. jobbet med utvikling av brukergrensesnitt for bruk i industrielle applikasjoner (med en miks av touch panel og knapper) i over 20 år.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Marius Kotsbak

Jeg vil tro at stor skjerm er enklere og raskere å finne frem ting på enn en liten en. Det har nok mer med hvor mye muligheter man har på infotainmentsystemet og hvor intelligent det er på å gjette hva du vil og gjøre det enkelt å oppnå. De tradisjonelle menysystemene er ikke akkurat så enkle å trykke seg igjennom heller.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Øyvind.h

Dette virker som en litt merkelig undersøkelse. 24 sekunder for å bytte radiokanal? Og 2 sekunder i en annen bil? Dette henger jo ikke på greip overhodet.

Jeg kan kanskje forstå resultatet om du gir bilen til en som aldri har brukt den før og ber personen bytte fra P1 til en ulagret kanal som må søkes opp, eksempelvis Kiss FM eller noe sånt. Da må man søke eller bla/lete litt. Men det rimer jo ikke med at de klarer samme operasjon på 2 sekunder i en annen bil, så her er det noe galt.

Jeg vil tro de fleste lagrer radiokanaler som favoritter. Da kan du bytte på under ett sekund fra rattet, eller titte ned på skjermen i kanskje 3-4 sekunder og velge der, om du heller vil det.
En haug andre funksjoner kan også styres rett fra rattet, og selv om fysiske knapper har noen fordeler fungerer skjermen stort sett helt fint. Ikke i nærheten av de forskjellene AAA antyder her.

For min del synes jeg kombinasjonen snarveier og stor skjerm er perfekt. Snarveier og enkel bruk av alt som brukes ofte (som radio, klima osv). Men samtidig stor skjerm og haugevis av funksjonalitet for tilpasninger, spesialfunksjoner, kartvisning osv til bruk på kjøreturen så vel som ved parkert bil.
Slår en dette sammen med god og trygg selvkjøring slik at en trygt kan bruke noe mer tid ved behov og anledning trafikkmessig er det perfekt. Men en trenger en kombinasjon av skjerm og knapper, og en bør lære seg hvordan egen bil fungerer.

Jeg jobber for øvrig med skjermer og brukerinteraksjon i det daglige, og Tesla har gjort flere bommerter med sitt grensesnitt. Primært størrelser, noe kontrast, noe virkemåte og noe plassering. Men - å fremstille det på den måten AAA gjør blir etter mitt syn feil fordi de ikke tar høyde for læring og tilpasning. Og jeg klarer ikke forstå hva slags scenarier de har konstruert for å klare å produsere resultatene de kommer med.

Å være obs på at stor skjerm kan være forstyrrende og ta mer fokus enn hva som er heldig er dog et poeng og noe som er helt greit å varsle om.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Av alle biler jeg har kjørt (noen titalls), er Model S og Model X de jeg finner enklest å betjene.
I hovedsak pga. den store skjermen og programvaren fra Tesla.

* Navigasjon er både raskere og enklere enn noen annen bil jeg har prøvd.
* Bytte radiokanal gjør jeg enten på rattet med en knapp (0,5 sekunder) , eller med 1-2 trykk på skjermen (2-3 sekunder)

Det eneste jeg bruker tid på, er f.eks å endre innstillinger på bilen (folde inn speil, slip start ol.) og da snakker vi 10-15 sekunder når bilen står stille.

Jeg klarer ikke å bestemme meg om Mercedes CLA (Shooting Brake) eller Peugeot 208 har den verste løsningen jeg har vært borti...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rollep

Sitat fra: Jalla på mandag 08. februar 2021, klokken 23:21
Testene til AAA viser at det med en slik skjerm i gjennomsnitt tok 24 sekunder å bytte radiokanal. I eldre biler med vanlig radio tok det to sekunder. Å taste inn en adresse i navigasjonssystemet tok i gjennomsnitt 40 sekunder.

Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk må rote med navigatoren i det hele tatt imens de kjører. Selv legger jeg inn reisemål og eventuelle delmål før jeg starter turen. Radiokanaler og musikk fra USB pinnen skifter jeg direkte fra rattet på en liten skjerm rett foran.

Eneste gang jeg trenger å ta handen fra rattet er hvis jeg vil justere temperatur eller seteventilasjon. Det gjøres enkelt og raskt på skjermen i midtkonsollen. Den har haptisk feedback, så jeg trenger bare kikke ned et sekund for å plassere fingen på riktig plass.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

oivindg

Sitat fra: Rollep på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:38
Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk må rote med navigatoren i det hele tatt imens de kjører. Selv legger jeg inn reisemål og eventuelle delmål før jeg starter turen. Radiokanaler og musikk fra USB pinnen skifter jeg direkte fra rattet på en liten skjerm rett foran.

Eneste gang jeg trenger å ta handen fra rattet er hvis jeg vil justere temperatur eller seteventilasjon. Det gjøres enkelt og raskt på skjermen i midtkonsollen. Den har haptisk feedback, så jeg trenger bare kikke ned et sekund for å plassere fingen på riktig plass.
Aldri forandret reiserute underveis? Jeg gjør det ganske ofte, og da er det greit å slippe å stoppe bilen for å legge inn ny rute.

Er det noe som gjør at du kjenner forskjell på når du trykker på temperaturknappen og knappen ved siden av? Det synes jeg er fint med fysiske knapper. De kan ha forskjellig fasong, så du kjenner om det er hjulet for temperatur eller knappen for varmefordeling.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

Øyvind.h

#12
Kupetemperatur, lysstyrke på skjerm, takluke, telefon, radio osv kan alt styres fra skjermen rattet. I hvert fall kunne jeg det i Model S og X.

Navien i Tesla er ganske enkel og relativt lett å skrive i. Skulle nok klart å bytte destinasjon på langt under halve tiden AAA mener det tar å bytte radiokanal.
Husnummer først, deretter noen bokstaver i veinavn og velg rett søketreff. For å gjøre det trygt, slå på autopilot og tast i flere omganger slik at du bare ser bort fra veien i korte øyeblikk.
Men merker at jeg ofte bruker snarveier i navien i nåværende bil. Også her først med sjekk av forholdene foran bilen, autopilot påslått og deretter valg på skjerm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rollep

#13
Sitat fra: oivindg på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:50
Sitat fra: Rollep på tirsdag 09. februar 2021, klokken 11:38
Selv skjønner jeg ikke hvorfor folk må rote med navigatoren i det hele tatt imens de kjører. Selv legger jeg inn reisemål og eventuelle delmål før jeg starter turen. Radiokanaler og musikk fra USB pinnen skifter jeg direkte fra rattet på en liten skjerm rett foran.

Eneste gang jeg trenger å ta handen fra rattet er hvis jeg vil justere temperatur eller seteventilasjon. Det gjøres enkelt og raskt på skjermen i midtkonsollen. Den har haptisk feedback, så jeg trenger bare kikke ned et sekund for å plassere fingen på riktig plass.
Aldri forandret reiserute underveis? Jeg gjør det ganske ofte, og da er det greit å slippe å stoppe bilen for å legge inn ny rute.

Er det noe som gjør at du kjenner forskjell på når du trykker på temperaturknappen og knappen ved siden av? Det synes jeg er fint med fysiske knapper. De kan ha forskjellig fasong, så du kjenner om det er hjulet for temperatur eller knappen for varmefordeling.
Det skjer av og til at jeg forandrer litt på reiseruten underveis men jeg trenger jo ikke forandre sluttmålet i navigatoren av den grunn.

Kjenner ingen forskjell på om jeg trykker på temp knappen eller den ved siden av, derfor må jeg som sagt bruke et sekund av oppmerksomheten for å plassere fingeren på riktig plass. Etter det vet jeg at temperaturen forandrer seg 0,5 grader for hvert "snepp". Blir selvsagt ikke helt det samme som gode gamle fysiske knapper men godt nok.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Marius Kotsbak

Ditto enkelt å gjøre endringer med Android auto. Bare noen trykk for å legge til ekstra stopp langs ruten på bensinstasjon, cafe e.l, eller på steder Google Maps vet du har vært på/søkt etter før (evt. favoritt). Eller bare snakk til den for å skifte musikk på Spotify. Den har til og med en timer som slår inn om den mener du har trykket for mye på skjermen og burde se litt på veien.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA