Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: Sandvika på fredag 14. mai 2021, klokken 10:08
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:17
Det har ikke skjedd plutselig. Prisen

Selv om pris på BTC og ressursbruk henger sammen så ser du at ressursbruken gikk opp mye tidligere, selv om man legger logikken til grunn så er det longshot å si at BTC produsert i fjor er signifikant "renere" enn i år.

Etter at Tesla kjøpte Bitcoin så ble det blant annet kjent at Bitcoin-minere skulle gjenoppta strømproduksjon i et gammelt kullkraftverk.

SitatLitt usikker på hva du mener her, sier du at jeg latterliggjør noen pga. asperger fordi jeg stiller spørsmålstegn ved Elons Musks impulskontroll. (har mennesker med asberger dårlig impulskontroll?)
Er det din oppfattelse av at man ikke kan stille sprøsmålstegn eller kritisere handlingene til mennesker med en diagnose som kan (eller ikke kan) forklare handlingen?

Det jeg mener er at det er nedrig å angripe ham for å ha asperger.

emurof

Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:45Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".
Speciellt med tanke på korreksjonsrisken.
Det har ju kommit flera negativa nyheter efter Tesla annonserade att man överger BC som betalningsmedel pga. miljøpåverkan, så bli inte överraskad om vi får en större nedgång i tiden som kommer.

Säg ett fall på 80 %, det skulle bara vara en helt standard korreksjon, MTP hur mycket det har stigit sista året. Då skulle vi landa på 10000 ca, en nivå vi var på så sent som september i fjol....

Vad skulle Tesla säga då om sin investering???

Det er vel ikke noe å si hvis de tenker på å bare beholde det i mange år. BTC vil gå opp og ned, men hva så?

alda

Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:24
Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:45Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".
Speciellt med tanke på korreksjonsrisken.
Det har ju kommit flera negativa nyheter efter Tesla annonserade att man överger BC som betalningsmedel pga. miljøpåverkan, så bli inte överraskad om vi får en större nedgång i tiden som kommer.

Säg ett fall på 80 %, det skulle bara vara en helt standard korreksjon, MTP hur mycket det har stigit sista året. Då skulle vi landa på 10000 ca, en nivå vi var på så sent som september i fjol....

Vad skulle Tesla säga då om sin investering???

Det er vel ikke noe å si hvis de tenker på å bare beholde det i mange år. BTC vil gå opp og ned, men hva så?
Varför ska Tesla drive med spekulation i en asset class som inte är rumsren varken finansiellt eller miljömässigt? Och som kan fluktuera på det sättet?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Sandvika

Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 21:11
Varför ska Tesla drive med spekulation i en asset class som inte är rumsren varken finansiellt eller miljömässigt? Och som kan fluktuera på det sättet?
Her traff du spikeren midt på hode. Kjøper jeg aksjer i et selskap så forventer jeg at styret benytter "min andel" av  egenkapitalen ihht de uttalte strategier og selskapets formål. Mangler man gode prosjekter for kapitalen så er ikke dette noe som skal være tilgjengelig  for CEOs forgodtbefinnende, da skal man istedet vurdere om man skal levere dette tilbake til aksjonærene i form av utbytte. Da kan de som mener at dette er så brilliant selv kjøpe krypto for pengene.

daktari

Sitat fra: emurof på søndag 16. mai 2021, klokken 20:19
Sitat fra: hELgenen på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02Det er vanskelig å tolke Elon hva han vil gjøre med Bitcoin porteføljen, men det ser ut som han vil bytte dem inn i andre kryptovalutaer - det er slik jeg tolker informasjonen nå.

Hva er det å tolke? De sa at de ikke kommer til å selge mer av Bitcoin-beholdningen sin, og fryse kjøp med Bitcoin til det blir mer miljøvennlig. Frem til de sier noe annet så er det ikke tolkning du kommer med, men egen fantasi.

SitatJeg har aldri oppfattet sjefen sjøl, Elon Musk, som svært opptatt av miljø

Selvsagt har du aldri det. Du tolker alt konsekvent på verst mulige måte og dikter opp scenarier for å stille ham og Tesla i verst mulig lys.
Og du tolker alltid alt Tesla gjør i beste lys. Hva med å forsøke å ikke være helt helt ukritisk  men heller reflektere litt over pro et con?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Motorwatt

Brannsjefen, som noen ganger selv virker å være i fyr og flamme, har litt av en jobb med å holde ilden i sjakk. Men han er tydeligvis ikke den som gir seg selv om alt er overtent.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen

Sitat fra: Sandvika på søndag 16. mai 2021, klokken 21:59
Kjøper jeg aksjer i et selskap så forventer jeg at styret benytter "min andel" av  egenkapitalen ihht de uttalte strategier og selskapets formål.

Bra presisert. Man låner jo i praksis pengene sine til selskapet og avtalen er strengt tatt ikke bare profitt - det er også at selskapet skal drive etter uttalte mål.

Å sitte på en diger portefølje av BTC er ikke i tråd med selskapets uttalte mål og visjon.
Forstår på Technoking of Tesla, Imperator of Mars  ;), at krypto er av stor interesse. Men hvilken rolle
dette har for Tesla fremstår som veldig uklart. De kunne like gjerne startet opp et eget finansselskap som spekulerte i krypto helt uavhengig av Tesla.  Krypto verdiene stjeler fokuset vekk fra bilselskapet Tesla og det forkludrer også investores oversikt over selskapets verdier. Hva tjener de egentlig penger på? Er det bilsalg, er det krypto, er det å selge kreditter?  Det er liten transparent i selskapet slik det opererer nå og det vil kunne skape mer støy og uro i tiden som kommer.

z4rd

Tesla er ikke et "bilselskap", men et teknologiselskap. Kanskje det bidrar å sette ting i perspektiv.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

#189
Sitat fra: z4rd på mandag 17. mai 2021, klokken 09:21
Tesla er ikke et "bilselskap", men et teknologiselskap. Kanskje det bidrar å sette ting i perspektiv.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.

Sandvika

Sitat fra: z4rd på mandag 17. mai 2021, klokken 09:21
Tesla er ikke et "bilselskap", men et teknologiselskap. Kanskje det bidrar å sette ting i perspektiv.
Tvert i mot!
Alle selskap som driver produktutvikling er "teknologiselskap" enten det er software, farmasi, forbrukerelektronikk eller annet. At de er et teknologiselskap skulle om noe bety at de IKKE skal spekulere i valuta, hverken krypto eller fiat.

SitatFounded in 2003 and based in Palo Alto, California, Tesla is a vertically integrated sustainable energy company that also aims to transition the world to electric mobility by making electric vehicles. It sells solar panels and solar roofs for energy generation plus batteries for stationary storage for residential and commercial properties including utilities. It also makes solar roofs and plans to enter the HVAC market. The Tesla Roadster debuted in 2008, Model S in 2012, Model X in 2015, Model 3 in 2017, and Model Y in 2020. Global deliveries in 2020 were 499,647 units. Tesla went public in 2010 and employs about 71,000 people.

z4rd

#191
Jeg tror dere skjønte hva jeg mente :)
Selvfølgelig produserer de biler. Selvfølgelig har noen skrevet det på Wikipedia, men poenget mitt er hva som driver Tesla. Hvordan de fungerer konseptuelt.

Men at _alle_ som driver såkalt produktutvikling (uansett hva de måtte produsere) automatisk skal bli definert som et teknologiselskap må jeg si høres litt spesielt ut.

Også må jeg legge til at det ikke er spesielt far-fetched at Tesla ser nærmere på kryptovaluta. Det er jo en måte å ta betalt for produktene sine. Med Musk sin bakgrunn i PayPal også, så blir det mindre overraskende. Tesla driver med sin egen forsikringsløsning også i tillegg til alt det andre...

Alt de gjør har som regel sterk forankring i teknologi som de selv har utviklet - være seg software eller hardware. Selv med Bitcoin så valgte de å kjøre opp en egen Bitcoin node - ikke at dette isolert sett er spesielt krevende, men det indikerer deres "commitment" til teknologien.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Counterpointer

#192
Slik jeg forstår de siste rapportene om BTC beholdningen i Tesla så solgte de noe, og fikk igjen store deler av investeringen sin. Beholdningen er derimot fremdeles stor og den er fryst.
De har fremdeles tro på krypto, men da må den være langt mindre energikrevende.

En retningsendring og revurdering som fremstår som mer fundert enn inngangen.
De tjente mye, men kan fremdeles både tape litt og tjene litt, eventuelt mye. Totalt for Tesla er det ikke en avgjørende post i regnskapet, selv om det reelt sett er en stor sum.

Skjønner ikke helt argumentet fra noen om at Tesla ikke kan gjøre slike ting som krypto. Mange andre selskaper har gjort det, dette er en del av utviklingen i markedet.

Det finnes nok av eksempler på selskaper som gjør investeringer innenfor kjernevirksomhet som de ikke burde. Eqinor og skiferoljetapet på 11 milliarder kommer fort frem i mitt hode.

Edit; rettet at jeg hadde skrevet mer når det burde stått mindre.

alda

Sitat fra: Counterpointer på mandag 17. mai 2021, klokken 22:52
Slik jeg forstår de siste rapportene om BTC beholdningen i Tesla så solgte de noe, og fikk igjen store deler av investeringen sin. Beholdningen er derimot fremdeles stor og den er fryst.
De har fremdeles tro på krypto, men da må den være langt mer energikrevende.

En retningsendring og revurdering som fremstår som mer fundert enn inngangen.
De tjente mye, men kan fremdeles både tape litt og tjene litt, eventuelt mye. Totalt for Tesla er det ikke en avgjørende post i regnskapet, selv om det reelt sett er en stor sum.

Skjønner ikke helt argumentet fra noen om at Tesla ikke kan gjøre slike ting som krypto. Mange andre selskaper har gjort det, dette er en del av utviklingen i markedet.

Det finnes nok av eksempler på selskaper som gjør investeringer innenfor kjernevirksomhet som de ikke burde. Eqinor og skiferoljetapet på 11 milliarder kommer fort frem i mitt hode.

En del av utviklingen?
De stora selskaper som satsar nu är för tidigt ute, inget snack om det. Kommer ta lång tid innan detta är rumsrent, och det måste vara omöjligt för vilket som helst seriöst styre att vurdere investering i crypto nu som en gjennomtenkt strategi. Ingen underliggande verdier, ikke regulert og veldig lite innsyn, samt miljøaspekten.

Och vem vil ha investering på sin balance sheet som kan svinga med 40 % upp och ned på et par dager, när man inte kan motivera det med underliggande verdier?
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

SurSnasen

Sitat fra: alda på torsdag 20. mai 2021, klokken 08:53
De stora selskaper som satsar nu är för tidigt ute, inget snack om det. Kommer ta lång tid innan detta är rumsrent, och det måste vara omöjligt för vilket som helst seriöst styre att vurdere investering i crypto nu som en gjennomtenkt strategi. Ingen underliggande verdier, ikke regulert og veldig lite innsyn, samt miljøaspekten.

Helt enig med deg. Tesla får selvsagt gjøre akkurat som de vil med pengene (innen lovlighetens rammer). Men som et relativt ungt og fremadstormende selskap, med mye kapitalbehov og ekspansjonsbehov, virker det særdeles prematurt å bøtte inn penger i kryptovaluta.
Selv tror jeg dette er atter et PR-stunt fra Tesla. Og det så lenge ut til å lyktes. Inn i det skjulte. Deretter bruke den enorme markedsverdien i Elon Musks twitter-konto til å få publisitet og flytte massene inn i kryptovaluta, og dermed også pumpe opp kursen. Bitcoins enorme strømbehov var nok i aller høyeste grad kjent, men de gamblet nok sikkert på at det ikke ville skape særlig bølger. Til slutt hadde de ikke annet valg enn å forsøke å ro seg litt bort fra Bitcoin.

Så spørs det nå om hvor fornøyd folk er med kryptopumping de siste månedene, når saueflokken har latt seg lokke, og den ene kryptovalutaen etter den andre har deiset i bakken de siste dagene. Er nok temmelig mange sarte sjeler som har sett sine kryptoinvesteringer svinne hen i et tempo som dessverre manifesterer den enorme risikoen som ligger i krypto. Enorme svingninger, begge veier. Ingen underliggende verdier annet enn luftslott og håp om at verden en dag i fremtiden vil enes om noen få kryptovalutaer som skal danne basen for handel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA