Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

emurof

Sitat fra: alda på torsdag 13. mai 2021, klokken 22:35
Sitat fra: Sandvika på torsdag 13. mai 2021, klokken 18:36
Sitat fra: amrois på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:13Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!

Dette var litt a et oppgulp. Vel har de mange sauer, men hvordan de kan bruke "markedsmakt" til å kjøpe billig? Vi snakker en commodity som handles på åpne børser...  Hvor har du det fra at de har solgt seg ut? For oss andre ser det ut som at de som største holderne av BTC også selv er de største taperne på dette "stuntet".

Inget snack om att Tesla styr BC-kursen med sina kommentarer och transaksjoner. Såg du inte vad som hände med kursen när det kom ut att Tesla har köpt? Och nu, när de "överger" BC som betalningsmedel? Först rätt upp, så kollaps.
Och att de har sålt BC har de ju själva gått ut med, de tjänade över 100M USD i Q1 på detta.

Tesla styrer ikke kursen. Bitcoin lå allerede mellom 30-40.000 dollar da Tesla kjøpte. Det hadde gått kraftig opp alt.

Kollaps? Bitcoin ligger nå rundt samme nivå som da Tesla sa de kom til å slutte å ta betalt i det.

Tesla har kun solgt 10% av sin Bitcoin-beholdning.

Var det mer FUD da?

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. mai 2021, klokken 09:28
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:05IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.

Hva har dette med Bitcoin å gjøre? Poenget er at de allerede hadde et solid overskudd uten Bitcoin, så konspirasjonsteorien om at de måtte selge Bitcoin på grunn av svak bunnlinje faller sammen som trollet sprekker i sola.

hELgenen

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:26
Sitat fra: amrois på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:13Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!

Tesla kjøpte ikke billig. Bitcoin hadde allerede gått kraftig opp da de kjøpte det.

De har kun solgt 10% av beholdningen sin.

Det som er kvalmt er at en VW-tilhenger kommer til et Tesla-forum for å slenge dritt.

Trist at noen må være så nedrige at de snakker ned andre. Kunne vi ikke holde oss til tema - nemlig Bitcoin porteføljen til Tesla? Enkelte føler det dessverre slik at det er Tesla mot resten - slik trenger det ikke være om vi bare lærte å oppføre oss og holde oss til argumentene - ikke personen! Vet det ikke alltid er lett - men prøv!

Det er vanskelig å tolke Elon hva han vil gjøre med Bitcoin porteføljen, men det ser ut som han vil bytte dem inn i andre kryptovalutaer - det er slik jeg tolker informasjonen nå. At de "plutselig" har fått kalde føtter for klima leser jeg som om at det internt i selskapet har vært en heftig debatt og noen, med rette spør du meg, har påpekt at  Bitcoin ikke er i tråd med selskapets uttalte strategi. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen og hørte hva som blir sagt på bakrommet - men nå forsøker Joe Biden å skape enormt med nye arbeidsplasser i den grønne delen av økonomien og der vil nok Tesla ønske å posisjonere seg videre - dermed måtte de strengt tatt rydde litt opp.
Jeg har aldri oppfattet sjefen sjøl, Elon Musk, som svært opptatt av miljø - til det har han vist med egen oppførsel at det ikke er så viktig. Men jeg er helt sikker på at det blant de ansatte er det mange som bryr seg og nettopp derfor ønsker å arbeide der. Så jeg tror rett og slett at det gradvis har bygget seg opp misnøye internt i selskapet mhp. Bitcoin og at ledelsen med Elon i spissen har forstått at dette ikke er så smart strategisk med tanke på eget selskap og visjonen som Joe Biden nå ruller ut i USA. Samtidig har det nok vært noen internt som mener Bitcoin porteføljen er gull at den ikke må røres ennå - så et kompromiss var vel da å sitte på en viss andel Bitcoin en stund til. Jeg vet at en del Bitcoin fan boys prøver å argumentere for at det i perioder er fornybar energi som brukes - men dette argumentet står seg svært dårlig over tid - så jeg tror Tesla vil kvitte seg med resten også - og se på andre kryptovalutaer.  Den amerikanske sentralbanken vil trolig aldri akseptere uregulerte kryptovaluta - men de kan akseptere regulerte kryptovaluta - og det er kanskje den veien det sakte men sikkert går.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. mai 2021, klokken 09:28
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:05IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.

Hva har dette med Bitcoin å gjøre? Poenget er at de allerede hadde et solid overskudd uten Bitcoin, så konspirasjonsteorien om at de måtte selge Bitcoin på grunn av svak bunnlinje faller sammen som trollet sprekker i sola.
Skjønner det kan være vanskelig å svelge at Teslas overskudd i Q1 kun var positiv kun på grunn av salg av EV-sertifikater og Bitcoins, hvorav sertifikatene utgjør 80% og Bitcoins 20%. Så enkelt er det faktisk. IMO en veldig perifer del av kjernevirksomheten til Tesla.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:17
Det har ikke skjedd plutselig. Prisen

Selv om pris på BTC og ressursbruk henger sammen så ser du at ressursbruken gikk opp mye tidligere, selv om man legger logikken til grunn så er det longshot å si at BTC produsert i fjor er signifikant "renere" enn i år.




SitatDet er ikke sikkert de visste om at det f.eks. ble gjenåpnet strømproduksjon som økte CO2-utslippene kraftig pga. mining av Bitcoin da prisen gikk opp. At Bitcoin brukte strøm visste de sikkert, men de visste ikke om alle konsekvensene av det.
Sammenlignet med 2020 så er energimiksen ørlite dårligere akkurat nå grunnet oppstart av noen kullkraftverk som ble stengt ned i 2020. Energimiksen er uansett mye bedre enn 2019.


SitatDessuten, Tesla vurderte tilsynelatende ikke Bitcoin før ganske nylig, og da sannsynligvis fordi de utredet måter å plassere deler av kontantbeholdningen sin på. Fokus var altså på andre kriterier, som de som ble omtalt under kvartalspresentasjonen.

Det er tåpelig å angripe og rakke ned på noen for å endre noe når de finner ut at de har gjort en feil.

SitatOg jeg mener bestemt at det for det første er nedrig å latterliggjøre noen pga. asperger, og for det andre forvente at noen skal vite alt i hele verden til enhver tid. Særlig når Bitcoin først og fremst tilsynelatende var et resultat av at Tesla begynte å lete etter en måte å plassere deler av konantbehandlingen sin på.

Litt usikker på hva du mener her, sier du at jeg latterliggjør noen pga. asperger fordi jeg stiller spørsmålstegn ved Elons Musks impulskontroll. (har mennesker med asberger dårlig impulskontroll?)
Er det din oppfattelse av at man ikke kan stille sprøsmålstegn eller kritisere handlingene til mennesker med en diagnose som kan (eller ikke kan) forklare handlingen?

(I så fall blir det vanskelig å føre valgkamp til høsten da Erna Solberg har lese og skrivevansker... )

Motorwatt

Kryptomarkedet reagerer. Hva med Teslas gjenværende beholdning?

Tesla's move to stop Bitcoin payments wipes out hundreds of billions of dollars in crypto market

https://electrek.co/2021/05/13/tesla-stop-bitcoin-payments-wipes-out-billions-dollars-crypto-market/

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

hELgenen


alda

Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".
Speciellt med tanke på korreksjonsrisken.
Det har ju kommit flera negativa nyheter efter Tesla annonserade att man överger BC som betalningsmedel pga. miljøpåverkan, så bli inte överraskad om vi får en större nedgång i tiden som kommer.

Säg ett fall på 80 %, det skulle bara vara en helt standard korreksjon, MTP hur mycket det har stigit sista året. Då skulle vi landa på 10000 ca, en nivå vi var på så sent som september i fjol....

Vad skulle Tesla säga då om sin investering???
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Electric cars in Norway

#173
Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:45
Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".


alda :+1: Ser den. Men jeg synes det er bra det ble satt fokus på det energikrevende rundt dette.

alda

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. mai 2021, klokken 11:51
Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:45
Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".


Ser den. Men jeg synes det er bra det ble satt fokus på det energikrevende rundt dette.
Absolut, helt enig. Med tanke på det borde man ha ju väntat med att kjøpa BC øht... Det stämmer ju inte med en miljøvennlig strategi som Tesla har i utgangspunktet.

-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

hELgenen

Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:57
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 16. mai 2021, klokken 11:51
Sitat fra: alda på søndag 16. mai 2021, klokken 11:45
Otroligt märklig strategi, att sitta på en megabeholdning i BC samtidigt som man "snackar ned kursen".


Ser den. Men jeg synes det er bra det ble satt fokus på det energikrevende rundt dette.
Absolut, helt enig. Med tanke på det borde man ha ju väntat med att kjøpa BC øht... Det stämmer ju inte med en miljøvennlig strategi som Tesla har i utgangspunktet.

Noe har skjedd i selskapet - det er min forklaring. At Tesla sin ledelse med Elon i spissen ikke skjønte de vidtrekkende klima og miljøutfordringene med BTC mener jeg er tull - de skjønte det og alle ansatte skjønte det.
Jeg håper at dette er en varig beslutning selv om meldingen kan leses at det kun er midlertidig også.
En stygg tanke er å tenke at Tesla nå kjøper seg opp i BTC etter meldingen med påfølgende kursfall, og senere annonserer at nå blir BTC produsert av fornybar energi igjen så de har kjøpt seg opp igjen. Så selger de unna en liten andel igjen etter en slik melding og skaffer seg litt profitt igjen.  Det er i så fall et ekstremt kynisk spill som bjellesau  - men jeg håper som sagt at dette er en varig beslutning og at Tesla, gitt at de vil ha en portefølje i krypto, velger en annen krypto valuta med litt mindre fotavtrykk på miljøet. 

Tror vi som bryr oss om miljøet bare får håpe at dette går rett vei

knegg

Men er det virkelig så fryktelig energikrevende for å ha verdens sikreste verdensomspennende og tidløse økonomiske system? Synes det er en fornuftig bruk av energi.

Og Tesla burde heller annonsert et samarbeid med en bitcoin mining farm for grønn energi :+1:
2020 Model 3

daktari

Sitat fra: knegg på søndag 16. mai 2021, klokken 19:41
Men er det virkelig så fryktelig energikrevende for å ha verdens sikreste verdensomspennende og tidløse økonomiske system? Synes det er en fornuftig bruk av energi.

Og Tesla burde heller annonsert et samarbeid med en bitcoin mining farm for grønn energi :+1:
Ja, for det er ikke nok energi i verden hvis Bitcoin skulle erstattet bankvesenet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

emurof

Sitat fra: hELgenen på fredag 14. mai 2021, klokken 10:02Det er vanskelig å tolke Elon hva han vil gjøre med Bitcoin porteføljen, men det ser ut som han vil bytte dem inn i andre kryptovalutaer - det er slik jeg tolker informasjonen nå.

Hva er det å tolke? De sa at de ikke kommer til å selge mer av Bitcoin-beholdningen sin, og fryse kjøp med Bitcoin til det blir mer miljøvennlig. Frem til de sier noe annet så er det ikke tolkning du kommer med, men egen fantasi.

SitatJeg har aldri oppfattet sjefen sjøl, Elon Musk, som svært opptatt av miljø

Selvsagt har du aldri det. Du tolker alt konsekvent på verst mulige måte og dikter opp scenarier for å stille ham og Tesla i verst mulig lys.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. mai 2021, klokken 10:04
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:40
Sitat fra: Motorwatt på fredag 14. mai 2021, klokken 09:28
Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:05IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.

Hva har dette med Bitcoin å gjøre? Poenget er at de allerede hadde et solid overskudd uten Bitcoin, så konspirasjonsteorien om at de måtte selge Bitcoin på grunn av svak bunnlinje faller sammen som trollet sprekker i sola.

Skjønner det kan være vanskelig å svelge at Teslas overskudd i Q1 kun var positiv kun på grunn av salg av EV-sertifikater og Bitcoins, hvorav sertifikatene utgjør 80% og Bitcoins 20%. Så enkelt er det faktisk. IMO en veldig perifer del av kjernevirksomheten til Tesla.

Det er ikke vanskelig å svelge fordi det er feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA