Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla og Bitcoin - en bra strategi?

Startet av hELgenen, mandag 08. februar 2021, klokken 15:59

« forrige - neste »

arthur

Sikkert fint at bitcoin blir produsert med kun fornybar energi, men det betyr vel uansett at en del av den tilgjengelige kraften går med til dette og nødvendiggjør produksjon av strøm på annet vis for å kompensere for det bortfallet?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

hELgenen

Bitcoin blir aldri grønn. Selv om 100% av all produksjon skulle skje med vindkraft vil det være slik at enorme landområder vil være ødelagt for all fremtid. Videre stjeler vindparkene rekreasjonsområder for lokalbefolkningen der møllene plasseres. Uten Bitcoin kunne vi klart oss med mye mindre utbygging.

daktari

Bitcoin forbruker like mye strøm som Norge tilsammen. Bitcoin fantes ikke for ca 15 år siden. Dette energiforbruket kunne heller hjulpet fattige utviklingsland istedetfor å gjøre en av verdens rikeste personer enda rikere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Zanka

Synes denne podkasten tar opp temaene for i imot bitcoin på en god måte, sjefs analytiker i Nordea og en kar som har rimelig peiling på krypto. Blir nevnt her at 1 bitcoin transaksjon kan inneholde flere tusen "små" transaksjoner.
https://kryptografen.no/2021/04/28/episode-87-robert-naess-og-torbjorn-bull-jenssen-diskuterer-bitcoin/


Sent fra min SM-G998B via Tapatalk
Ekeberg, Oslo
X 100 og Model 3 LR

Sandvika

Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:59

Om det er forurensende eller ikke kommer an på hvor energien kommer fra. Tesla var åpenbart av den oppfatning at det meste kom fra fornybare kilder, men nå nevner de at prisen på Bitcoin gjør at stadig mer forurensende kilder blir tatt i bruk.

Det er dessuten visstnok slik at jo dyrere Bitcoin er, desto mer energi kreves. Bitcoin lå langt under dagens nivå da Tesla kjøpte.

Det er ganske spesielt at folk som har evnen til å ta til seg ny informasjon og endre retning når de mener det er ønskelig, blir trakassert og latterliggjort av de vanlige personene her.
Når prisen på bitcoin er høy er det mange som konkurrerer om hver ny btc som skal mines slik at det blir mer ressurskrevende, så i prinsippet ja, men det blir likevel en håpløs måte å rasjonalisere på at for noen mnd siden var det greit, men nå er det plutselig ikke det.

Synes det er mer spesielt å gi noen kred for å ha evnen til å ta til seg ny kunnskap. Elon musk styrer et av verdens største selskaper, det bør forventes at man reflekterer (og utreder) konsekvensen av investeringer på mangfoldige milliarder FØR man gjør de. Denne kunnskapen var tilgjengelig også før de gjorde investeringer. Jeg mener bestemt at dette igjen viser at det er grunn til å stiller spørsmål ved Elon Musks impulskontroll

Electric cars in Norway

#155
SitatSynes denne podkasten tar opp temaene for i imot bitcoin på en god måte, sjefs analytiker i Nordea og en kar som har rimelig peiling på krypto. Blir nevnt her at 1 bitcoin transaksjon kan inneholde flere tusen "små" transaksjoner.
https://kryptografen.no/2021/04/28/episode

Takk for tipset. Jeg var ikke klar over den podcasten. Bra saker er min konklusjon etter en episode med Robert N.

amrois

Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!
ID4 Pro Perf Tech

Motorwatt

IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen. Nei vent, Tesla har ikke noen PR-avdeling lenger. Den jobben har vel EM overtatt?

https://electrek.co/2021/04/28/elon-musk-no-new-tesla-pr-department-manipulating-public-opinion/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sandvika

Sitat fra: amrois på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:13
Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!
Dette var litt a et oppgulp. Vel har de mange sauer, men hvordan de kan bruke "markedsmakt" til å kjøpe billig? Vi snakker en commodity som handles på åpne børser...  Hvor har du det fra at de har solgt seg ut? For oss andre ser det ut som at de som største holderne av BTC også selv er de største taperne på dette "stuntet".

Ellemelle

Tesla sier i den opprinnelige meldingen at de ikke skal selge noen Bitcoins. De har altså helt bevisst valgt å snakke ned verdien på sine egne eiendeler for å sette fokuset på dette.

Så amrois, jeg regner med at du er en type som trenger å få inn ting med teskje: Du har bæsja på leggen.

alda

Sitat fra: Sandvika på torsdag 13. mai 2021, klokken 18:36
Sitat fra: amrois på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:13
Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!
Dette var litt a et oppgulp. Vel har de mange sauer, men hvordan de kan bruke "markedsmakt" til å kjøpe billig? Vi snakker en commodity som handles på åpne børser...  Hvor har du det fra at de har solgt seg ut? For oss andre ser det ut som at de som største holderne av BTC også selv er de største taperne på dette "stuntet".
Inget snack om att Tesla styr BC-kursen med sina kommentarer och transaksjoner. Såg du inte vad som hände med kursen när det kom ut att Tesla har köpt? Och nu, när de "överger" BC som betalningsmedel? Först rätt upp, så kollaps.
Och att de har sålt BC har de ju själva gått ut med, de tjänade över 100M USD i Q1 på detta.
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

emurof

Sitat fra: Sandvika på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:01
Sitat fra: emurof på torsdag 13. mai 2021, klokken 10:59Om det er forurensende eller ikke kommer an på hvor energien kommer fra. Tesla var åpenbart av den oppfatning at det meste kom fra fornybare kilder, men nå nevner de at prisen på Bitcoin gjør at stadig mer forurensende kilder blir tatt i bruk.

Det er dessuten visstnok slik at jo dyrere Bitcoin er, desto mer energi kreves. Bitcoin lå langt under dagens nivå da Tesla kjøpte.

Det er ganske spesielt at folk som har evnen til å ta til seg ny informasjon og endre retning når de mener det er ønskelig, blir trakassert og latterliggjort av de vanlige personene her.
Når prisen på bitcoin er høy er det mange som konkurrerer om hver ny btc som skal mines slik at det blir mer ressurskrevende, så i prinsippet ja, men det blir likevel en håpløs måte å rasjonalisere på at for noen mnd siden var det greit, men nå er det plutselig ikke det.

Det har ikke skjedd plutselig. Prisen

SitatSynes det er mer spesielt å gi noen kred for å ha evnen til å ta til seg ny kunnskap. Elon musk styrer et av verdens største selskaper, det bør forventes at man reflekterer (og utreder) konsekvensen av investeringer på mangfoldige milliarder FØR man gjør de. Denne kunnskapen var tilgjengelig også før de gjorde investeringer.

Det er ikke sikkert de visste om at det f.eks. ble gjenåpnet strømproduksjon som økte CO2-utslippene kraftig pga. mining av Bitcoin da prisen gikk opp. At Bitcoin brukte strøm visste de sikkert, men de visste ikke om alle konsekvensene av det.

Dessuten, Tesla vurderte tilsynelatende ikke Bitcoin før ganske nylig, og da sannsynligvis fordi de utredet måter å plassere deler av kontantbeholdningen sin på. Fokus var altså på andre kriterier, som de som ble omtalt under kvartalspresentasjonen.

Det er tåpelig å angripe og rakke ned på noen for å endre noe når de finner ut at de har gjort en feil.

SitatJeg mener bestemt at dette igjen viser at det er grunn til å stiller spørsmål ved Elon Musks impulskontroll

Og jeg mener bestemt at det for det første er nedrig å latterliggjøre noen pga. asperger, og for det andre forvente at noen skal vite alt i hele verden til enhver tid. Særlig når Bitcoin først og fremst tilsynelatende var et resultat av at Tesla begynte å lete etter en måte å plassere deler av konantbehandlingen sin på.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:05IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

emurof

Sitat fra: amrois på torsdag 13. mai 2021, klokken 16:13Min spekulasjon er at Tesla har benyttet sin markedsmakt til å kjøpe BTC "billig", deretter framsnakke det og innbille sauene at Teslas fremtidige markedsmodell innbefatter BTC, for deretter å lene seg tilbake og se på at sauene kjøper på stadig høyere priser. Til slutt har de solgt posisjonene sine med betydelig profitt. Ren råkapitalisme og helt uten miljøhensyn. For å toppe kransekaka polerer de miljøimaget sitt med å gå ut og oppgi bekymringer for klima som begrunnelse for at de endrer strategi. Kvalmt spør du meg. Tilgi dem ikke for de vet hva de gjør!

Tesla kjøpte ikke billig. Bitcoin hadde allerede gått kraftig opp da de kjøpte det.

De har kun solgt 10% av beholdningen sin.

Det som er kvalmt er at en VW-tilhenger kommer til et Tesla-forum for å slenge dritt.

Motorwatt

Sitat fra: emurof på fredag 14. mai 2021, klokken 09:22
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 13. mai 2021, klokken 17:05IMO har du helt rett. Her var det viktigste å skaffe 100 mill. USD til en svak bunnlinje, og overlate resten til PR-avdelingen.

Tesla hadde over 400 millioner dollar i overskudd uten Bitcoin-salget. Så da faller hele konspirasjonsteorien din sammen igjen.

Og de 400 mill. var vel salg av EV-sertifikater? Så dermed utgjør 100 mill. 20% av overskuddet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA