Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å få svært vonde følelser for Leafen...batterifeil nå på 83kkm?

Startet av Sjalabais, mandag 08. februar 2021, klokken 10:18

« forrige - neste »

ACCEPTUS

DTC valget får du opp ved å gå inn i settings  menyen (3 små streker oppe til høyre på dette bildet ditt)  Du kan ikke vise dette vedlegget. og velge enable på service screen.

Sjalabais

Det trodde jeg også, men fant det ikke. Her er alternativene som kommer opp - klikket meg gjennom, og leste i manualen, uten hell:

2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på søndag 14. februar 2021, klokken 20:25
Det trodde jeg også, men fant det ikke. Her er alternativene som kommer opp - klikket meg gjennom, og leste i manualen, uten hell:


Trykk settings, så må du "tick off" service screen. Da kommer du til feilmeldinger og kan "clear" de.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

rekorden

Siden bilen din ser ut til å fungere som den skal, kan det tenkes at det dedikerte ladepunktet på Nesttun er programmert til å kunne lade bilen med maks lading (16 ampere), men er foransikret med en 10 amperes sikring?
En 10 amperes sikring skal tåle noe overlast før den kobler ut, så kanskje den rett og slett ble overbelastet?
Har du anledning til å høre med dine bekjente hva kursen er sikret med?

De to avbrutte ladingene kan kanskje så ha utløst 'hjernetrøbbel' med bilen, slik at denne måtte resettes før bilen fungerte normalt igjen.
Er det noen som vet om 12-volt batteriet belastes når lader er koblet til men ikke leverer spenning ut? Kanskje 12-volt batteriet var utladet på morningen og forårsaket problemene da?

Sjalabais

@leafnor, takk!! Denne hadde jeg oversett, off. :o
@rekorden, nå fikk jeg høre at de brukte EVSEn allikevel - den samme som vi bruker hjemme. Hun visste ikke hvor mange A sikringen var på, men skulle sjekke (som i praksis betyr at jeg bør huske å ta en titt neste gang vi er der, hehe).
2012 Leaf Tekna

Sjalabais

I kveld fikk jeg altså omsider lest ut feilkodene med Leaf Spy, og det ga et helt annet resultat.  ::)



Comm Circuit er en gjenganger. Et kjapt Google-søk tyder på at det kan være for lite strøm fra 12V batteriet som forårsaker flere av disse. Kan hende det beste er å bare skifte det ut.
2012 Leaf Tekna

geear

Sitat fra: Sjalabais på mandag 15. februar 2021, klokken 13:29
@leafnor, takk!! Denne hadde jeg oversett, off. :o
@rekorden, nå fikk jeg høre at de brukte EVSEn allikevel - den samme som vi bruker hjemme. Hun visste ikke hvor mange A sikringen var på, men skulle sjekke (som i praksis betyr at jeg bør huske å ta en titt neste gang vi er der, hehe).
Hvis det er en kurs/stikkontakt satt opp for elbillading de siste par-tre årene, så har det vært krav om maks 10A sikring denne tiden. I så fall helt naturlig at den ryker etter 30-40 minutter med for eksempel 13A...

Trekkoppbil

Sitat fra: Sjalabais på mandag 15. februar 2021, klokken 19:47
Et kjapt Google-søk tyder på at det kan være for lite strøm fra 12V batteriet som forårsaker flere av disse. Kan hende det beste er å bare skifte det ut.
Det kan være greit å lade startbatteriet over natta av og til om vinteren,  og når spenninga er låg.  Det har hendt jeg har fått batterier til å friske seg opp på den måten, og vare et par år til.
Det kommer ofte utftall på ABS/Antispinn når spennninga er låg.

Sjalabais

Det pussige er at jeg hadde batteriet på laderen da jeg skiftet laderen som sitter i bilen i romjulen. Har ennå ikke fått kjøpt ny. Akkurat den rette typen var utsolgt sist jeg var på Biltema, og jeg har ikke prøvd andre ennå.
2012 Leaf Tekna

Bobbulf

Hei, vet ikke hvilket Biltemabatteri du har sett på, men vi har brukt 62ah batteriet fra Biltema siden 2016 og det har virket helt supert. Er litt større enn originalbatteriet så saget av litt av den hule kanten nederst for å få det på plass. La en plate under så det skulle ligge litt stødigere pga de klumpene i bunnen på batteriboksen.
  Hadde mye problemer med tomt batteri før når vi hadde originalbatteri, men har ikke vært tomt batteri en eneste gang siden byttet.
Vårt batteri har delenr 80-2622 og er erstattet av 80-2624 nå.
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/batteri-12v-62ah-2000038651
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Sjalabais

Takk for tipset! Var 45ah batteriet jeg så på. Litt tilfeldig at vi var på Biltema så jeg bare googlet "Leaf 12V" og satset på at det var rett type. Jeg har tidligere gått opp i ytelse på gamle biler, men har ikke vurdert det på elbilen - det er ingen ulemper med det? Høres jo fornuftig ut. Men hva er det du har koblet til her?:

2012 Leaf Tekna

Bobbulf

Ja bedre med litt større batteri enn originalt tror jeg, mer å gå på da siden leafen lader 12V veldig ujevnt, bla når vindusvisker går :) Det jeg har koplet på er en hurtigkopling for cteklader.
https://www.kjell.com//no/produkter/elektro-og-verktoy/batteriladere/kjoretoylader/ctek-indicator-eyelet-m8-ladekabel-p44947?gclid=CjwKCAiAkJKCBhAyEiwAKQBCkqnVeLxDXMb4cszIb8sSN2M0ZGzVPZTNdPXwsM0Wki6E-ECtsggu-RoCSYUQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Pleier å vedlikeholdslade 12V batt ca hver-annenhver mnd for sikkerhetsskyld med en ctek-lader.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Sjalabais

Åh...det var veldig mye omsorg for det allerede forsterkete 12V batteriet. Har du hatt trøbbel som tilsier at dette er nødvendig? Jeg lærer en del her, igjen. Kjøper det batteriet du anbefaler neste gang jeg er innom Biltema.
2012 Leaf Tekna

Jossemosse

Jeg måtte hastekjøpe batteri på lørdag, synd jeg ikke fikk lest dette da! De var tomme for det ene batteriet de mente passet til Leaf på den lokale Biltemaen, så endte opp med ett fra Thansen
https://www.thansen.no/bil/nissan-leaf-electric-109hk/batterier/t650/g2100-1000/pn345228/v241274570

Skulle det skje igjen, så skal jeg huske på kapp- og sag- tipset med større batteri :D
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Bobbulf

Ja synes det er bare fordeler med større batteri enn originalt. Det 62ah har de stortsett alltid på lager også, gjerne ofte en hel palle. En ting så tar knekken på «gammeldagse» bilbatteri, er hvis de blir stående halvladet i lengre tid, da dør de langsomt. I elbiler med ufullstendig lading av 12V batteri kan dette lett skje. I en fossilbil blir 12V batteriet ladet stort sett helt opp under kjøring.
  Har en mistanke til at når elbiler er nye, blir de levert med halvladete 12V batteri også, og de bør derfor lades helt opp med en batterilader og gjerne toppes opp igjen avogtil også så de holder seg bedre.
  Har ikke hatt noe trøbbel med 62ah batteriet, men liker å lade det avogtil likevel for sikkerhetsskyld.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA