Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å få svært vonde følelser for Leafen...batterifeil nå på 83kkm?

Startet av Sjalabais, mandag 08. februar 2021, klokken 10:18

« forrige - neste »

Sjalabais

Kona og barna mine besøkte venner på Nesttun i helgen, mens jeg var til fjells. De prøvde å lade Leafen der, men sikringen i huset gikk først en gang ila. natta, og så etter 30-40 minutter i andre forsøk. Det er et dedikert elbilladepunkt.

Kona mi ville da lade bilen på hurtiglader istdf., men det kom en rekke feilmeldinger som ikke hadde var der ved første startforsøk (da det viste seg at bilen ikke var ladet). Etter at jeg kom ned fra fjellet var bilen fortsatt ikke kjørbar, men med litt andre feilmeldinger.

Om noen kjenner igjen symptomene eller kan veilede meg litt her, setter jeg stor pris på det! Er det et brukbart verksted å taue denne til i Nesttunsområdet i tilfelle denne her ikke lar seg fikse? Vi har av og til vært bort i Sande i Åsane, men de har helt hinsides priser og jeg merker og leser av andres erfaringer at kompetansen kanskje heller ikke er helt på topp. Vet heller ikke om vi får den tauet helt til Åsane...


  • Bilen lader litt, så går sikringen
  • Feilmelding "i key system faul" - men 12V batteriet er nylig ladet opp og nøkkelen har også nokså nytt batteri...usikker på denne
  • Da kona mi prøvde å starte bilen etterpå, skjedde dette: https://streamable.com/0y55kw
  • Her vises ingenting på hovedbatteriet, ingen temperaturmåling, bilen varsler at den skal slås av med blinkende lys, og alle varsellamper er på. Ifølge kona måtte hun trykke på startknappen 6-7 ganger før bilen slå seg av
  • Da jeg kom ned fra fjellet på kvelden, så det litt bedre ut: Hovedbatteriet viste ladestand og gjettometer. Ingen temperaturmåling, fortsatt feilmeldinger:
  • Varmen kom på etter hvert, ikke øyeblikkelig (jf. momentanforbruket)
  • Settes bilen i gir (D eller R), går den bare i N
  • Med P-bremsen av, triller bilen, men har altså ingen motor tilkoblet
  • Fortsatt ingen temperaturstreker på batteriet. Den var på 1 strek den morgenen, garantert 2-3 streker ved ankomst på Nesttun (>3 mil)

Det er ikke så lenge siden jeg byttet laderen, i romjulen. Men den har jo fungert helt fint siden. Kjølevæskestanden er ok, 12V batteriet er tilkoblet som det skal være, men jeg forstår ikke de andre symptomene. Håper innstendig at det ikke er feil på hovedbatteriet. Bilen er i mine øyne fortsatt så god som ny, under ni år og med bare 83000 km på telleren. Jeg er forvirra, frustrert og skikkelig forbanna. :P
2012 Leaf Tekna

Thomas Parsli

* Ikke kjør bilen (eller tau den) før du vet hva som er feil, transporter den på henger.
* Hvis du byttet lader hos et verksted, er kanske en reklamasjon på sin plass?
* Jeg anbefaler Elbilmek (Asker/Lier), som både har kompetanse og evnen til å løse feil merkeverksteder ikke en gang prøver å løse.

Forsikringen din dekker sannsynligvis transport (ev. med egenandel på 500,-) til verksted, selv om det er i Asker.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

kaiat

Prøv å les av feilkoder med Leafspy. Deretter, om du ikke allerede har prøvd det, kople fra 12V-batteriet og la det være frakoplet en liten stund. Det neste da blir: Er du helt sikker på at alle tilkoplinger som ble tatt av når du byttet laderen, er skikkelig satt i igjen? Har erfaring med det siste etter å ha reparert elektronikk i mange år. Plutselig er det en konnektor som du ikke fikk skikkelig på igjen med mye snåle feil som resultat.

Sjalabais

Jeg la i alle fall mye omsorg i å være nøye med koblingene, men det er jo en mulighet for feil her, ja. Alt er så vanskelig å komme til og bilen står i en bratt bakke en halv time unna...off. Skal se til å lese ut feilkoder med Leafspy ila. uka.

@Thomas, takk for rådet, men Asker er altså på motsatt side av landet. :)
2012 Leaf Tekna

Thomas Parsli

Sitat fra: Sjalabais på mandag 08. februar 2021, klokken 17:25
@Thomas, takk for rådet, men Asker er altså på motsatt side av landet. :)

Jeg vet ;)
Men prisen det koster å frakte bilen dit er raskt spart, siden de har en erfaring de færreste merkeverkstedene sitter på. Jeg ville i det minste tatt en telefon, godt mulig de har vært borti akkurat det problemet før.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Sjalabais

Godt poeng, Thomas! Jeg må bare finne ut om jeg skal behandle Leafen som en samlebil, eller som en bruksbil. Hvor mye tid skal jeg legge i denne?

I dag etter jobb kjørte jeg til byen og koblet fra 12V batteriet. En halv time senere koblet jeg den til igjen, og bilen startet som ordinært. Ingen streker på batteritemperatur, men det kom siden. Ingen av de to splitter nye OBD lesere jeg hadde med meg fikk jeg kontakt med. Så ingen feilmeldinger foreløpig.

Siden har jeg hurtigladet bilen (kun 5,9 kWt på en hel time, 1/4 av ordinær lademengde tidligere) og parkert den på Nesttun igjen. Skal hente den når jeg får anledning. Men jeg er jo svært usikker på hva dette var for noe...
2012 Leaf Tekna

rekorden

Kan det tenkes at det er jordfeil på bilen din og at det er derfor sikringen (jordfeilbryteren) løste ut på det dedikerte ladepunktet?
Hvis lading fungerer fint hos deg ser jeg ikke noen annen løsning enn at det er jordfeilbryteren som har løst ut.
Kanskje jordfeil har ført til feilmålinger i elektronikken og slått denne midlertidig ut?

Diagnoseleseren jeg kom med er make med en jeg har hjemme som fungerer fint, så den du har skal også fungere. Når bilen starter i alle fall :)

Jeg er i nærheten av Nesttun i kveld hvis du vil ha eventuell tauehjelp tilgjengelig. Du må ha med slepetau selv i så fall.

Sjalabais

Takk for et godt tilbud! Vi kjørte bilen hjem i dag. Gikk over han en gang til og har en teori om at den kan ha lekket kjølevæske. Mulig det ble noe feil i et av de fire punktene jeg var involvert i? Skal under bilen og se ila. helgen, tenker jeg. Det hadde forklart hvorfor han lader en liten stund før sikringen slår ut også; at det er relatert til varmgang?

Hvordan finner jeg ellers ut av dette med jording?

OBD lesere...jeg hadde også bestillt en 1.5, men fikk hverken kontakt med denne eller med din. Prøver igjen i helgen.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Har med noen års mellomrom kjøpt Vgate OBD dongle:
Sist i september 2020, ebay.
Bruk søkeord: Vgate iCar 2 ELM327 Bluetooth V3.0 OBDII Car Diagnose
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

2012 Leaf Tekna

Thomas Parsli

Jeg har en ODB-dongle du kan låne (funker på vår 2012-modell), men da må noen komme innom Asker og hente den :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

rekorden

Dette med jordingen er igrunn ett skudd i blinde, men hvis alt nå fungerer på bilen så skjønner ikke jeg at den skulle klare å ta sikringen annet enn om den løste ut grunnet jordfeil.
Enkleste måten å teste dette på er å koble laderen din til en kurs med jordfeilbryter og se om den løser ut.

Sjalabais

Kan teste å lade bilen i kveld. Men det er jordfeilbryter på kursen vår her også; i så fall må feilen ha oppstått nylig, på et vis? Rapporterer tilbake snart.
2012 Leaf Tekna

Trekkoppbil

Jeg ville nok ikke brydd meg så mye om en sånn hendelse. Det er bare sånn Leafen er, at når den slår seg vrang, og ingen andre ting hjelper, så hjelper det å koble startbatteriet av og på.  De siste  åra kan jeg ikke huske å ha opplevd sånne ting, men de første åra måtte jeg resette en sjelden gang
Bare passe på at ikke DC/DC-konverteren går når du skal kople av batteriet. Dvs at bilen skal være av, og uten blåblink.

( I andre tilfeller hjelper det å lade opp batteriet over natta noen ganger, hvis bilen er spøkefull, og kanskje må man kople av batteripolen først for å få ladet.)

Sitat fra: Sjalabais på tirsdag 09. februar 2021, klokken 19:14
Siden har jeg hurtigladet bilen (kun 5,9 kWt på en hel time, 1/4 av ordinær lademengde tidligere) og parkert den på Nesttun igjen.
Hvilke batteritemperatur og SOC hadde du da?
Jeg fikk lignende ladehastighet med en 2012 Leaf som hadde ca halvfullt batteri som var litt kalt, og jeg hadde bare kjørt 4 mil. Så kjørte jeg 4 mil til, og da minnes jeg at jeg kom opp i ca 30kw.

Sjalabais

Denne helgen ble litt travlere enn ventet, men på dagen i dag fikk jeg ladet helt problemfritt her hjemme, og rett etter lading klarte jeg å få kontakt med OBDen også. Ingen kjølevæskelekkasje å spore under hele prosessen. Trippel suksess, dét. :P

Nå har jeg endelig kjøpt Leaf Spy Pro. Etter å ha fått den samme feilmeldingen som sist, kom jeg omsider inn og fikk opp disse skjermene:









Vet ikke om jeg er helt noldus her, men jeg fant altså ingen DTC skjerm. I den OBD-appen jeg bruker til andre biler, ble det ikke funnet feilmeldinger:





Dét i seg selv er jo nesten litt merkelig, ikke en gang en eller annen standardmelding. Jeg bare deler alt her siden jeg uansett er i gang med denne tråden, men kanskje jeg skal ta @Trekkoppbil sitt råd og bare kjøre på. Én praktisk endring får være at jeg legger en 10er fastnøkkel i bilen, for å gjøre reseten lett tilgjengelig også for min kone.  :laugh:
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA