Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Begynner å få svært vonde følelser for Leafen...batterifeil nå på 83kkm?

Startet av Sjalabais, mandag 08. februar 2021, klokken 10:18

« forrige - neste »

Sjalabais

Mitt håp er jo at elbilprodusentene lærer av disse utfordringene med Leafen. Og, ideelt sett, bør det være mulig å ha dette som en innstilling i bilen: "Prioriter å lade 12V batteriet til maks - ✅"
2012 Leaf Tekna

leafnor

Slenger meg på. Jeg og byttet batteri for ett år siden til Biltemas 62Ah. Etter 8 år orket ikke det originale så mye mer. Kjøpte det "andre" 62Ah de har for hadde ikke det som ref til her. Måtte sages av på siden det samt jeg måtte forlenge klemmen på toppen for det er så bredt at det akkurat fyller i.
Forventer ikke å bli tom for strøm på lenge nå. Ser bilen holder 14,4V lengre etter oppstart enn hva den gjorde på det gamle. Tyder på noe logikk  som føler at det går å  holde spenningen opp lengre enn på det mindre batteriet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Jeg fikk kjøpt dette batteriet i dag. Nå bør det vel lades opp først, så monterer jeg i helgen.

Men før jeg kom i gang måtte jeg gi starthjelp med det gamle 45 ah batteriet til stasbilen min med 95 ah batteri...som jeg startet for første gang på tre måneder. :D

2012 Leaf Tekna

Sjalabais

Produktiv lunsjpause; batteriet er på plass og alt virker. Sikret det med en stropp da fabrikkløsningen ikke passer lenger.
2012 Leaf Tekna

Jossemosse

Ser du har samme festemekanisme i stasbilen din!
Har du fått noe påpakning på det i EU-kontroll, eller er det ikke noe problem?
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sjalabais

Nei, jeg har aldri hørt noe om det. Batteriet står jo bom fast og kan ikke vrikkes på. Stroppen i elbilen kom litt nærme denne kanten på batteriet, men jeg skal se hvordan det holder.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Samme utfordring med større batteri. Jeg kappet jernet og poppnaglet inn en forlengelse på klemjernet.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Forventet en mer proff løsning av deg, ja.  :+1: Ser at du også har koblet til ekstra ledninger; ladeopplegg der også?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Sitat fra: Sjalabais på torsdag 11. mars 2021, klokken 23:40
Forventet en mer proff løsning av deg, ja.  :+1: Ser at du også har koblet til ekstra ledninger; ladeopplegg der også?
Vell, proff og proff. Kunne sett penere ut, men løsningen OK. Har ikke lader koblet til nei. Det er voltmeter koblet til (Husker ikke hvorfor jeg målte da jeg tok bildet), og så er det uttak til LED bar. Blitt et uttak til, og det er til dieselvarmeren jeg har.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

...og jeg som trodde jeg var alene om Leaf TDI:



Interessant at du bruker LED bar; føler at Leafen ikke har så verst lys. Jeg har for øvrig satt batteri rett i uten noe plate under. Tenker at det bør den tåle, mtp. de ujevnhetene under.
2012 Leaf Tekna

Jossemosse

Blander meg igjen inn jeg også; har også TDi, og veldig fornøyd med det! Hadde aldri blitt hos meg uten leafnor sin oppskrift her på forumet, så takk for det :) Skulle ønske det var samme mulighet for webasto i min 40 kwh-leaf.
(Og nei, synes ikke det er bra fjernlys på 2011-leafen!)
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Bobbulf

Idag røk Biltemabatteriet :)
 Holdt i nøyaktig 8år så veldig fornøyd med det  :D  :D . Det har ikke gått tomt noen ganger på de 8 årene, men idag var det plutselig dødt. Målte 3,7volt. Tar til seg lading, men tenker det er på tide med nytt batteri igjen nå.
Blir ihvertfall Biltema 62Ah denne gang også  :D
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

Trekkoppbil

8 år er bra. Det gjelder å ta vare på det man har. Spesielt batterier.

Ellers bør man kjøpe rett batteri.
Biltema har hatt noen sølv-batterier som er for spesielle biler, og som man bør passe på å styre unna.
Litt usikker på hvordan det fungerer på Leaf, men til Leaf er jeg anbefalt ett av de aller billigste batteriene, av biltemaselger.



© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA