Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny i3 - leasing eller kjøp?

Startet av Bilblondie, søndag 07. februar 2021, klokken 16:49

« forrige - neste »

Bilblondie

Hei dere!

Jeg skal selge min 60AH, og skaffe en 120AH - jeg elsker i3'en, men ønsker meg lenger rekkevidde. Spørsmålet er bare om jeg skal kjøpe en bruktbil (fremdeles ganske ny, men bare så jeg slipper nybil-tapet), eller om jeg skal velge lease en ny bil fra forhandler i tre år. Hvis jeg beholder bilen i tre år, som er planen, vil kostnadene være ganske nøyaktig det samme i løpet av disse tre årene (innskudd + månedsleie vil være det samme som det jeg hadde nedbetalt på et billån), bortsett fra at jeg, hvis jeg velger å lease, etter tre år ikke vil ha noe egenkapital etter bilsalg. Spørsmålet er altså - hvor stor risiko for verditap er det på i3, at det er verdt å lease mot å kjøpe og ta opp billån? BMW kommer jo med mange ny modeller framover, og elbil-markedet er i rask utvikling, så det er vanskelig å vite hvor mye bilen vil ha tapt seg om tre år...!

Hva ville dere gjort?? :) Noen som har gode råd her?

Orbit

Hva er restgjelden på billånet etter tre år? Dersom det f.eks. er et serielån over fem år, vil restlånet være 40% av bilprisen. I så fall lønner det seg med leasing dersom prisen faller mer enn 60%.

Når du sier at kostnadene blir like, har du da også regnet inn fordelen av skattefradrag for lånerentene?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

arthur

Jeg ser det på en annen måte; Spør forhandler/utleier hva de legger til grunn som restverdi etter tre år og avgjør så med deg selv om du synes dette er høyt, lavt eller sånn omtrent riktig. Min mening er for tiden at utleier setter restverdi alt for lavt slik at å eie blir billigere samt gir langt større fleksibilitet.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

SveinJ

Uansett kontrakt, ville jeg ha kjøpt. Da slipper jeg å tenke på å ikke kjøre for langt pr/år. Nå har jeg 80000km med min 120Ah på 2 år, og gleder meg å kjøre lenger pr/lading enn med min 94Ah, som ble solgt for 2 år siden.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bilblondie

Her var det mange gode svar, tusen takk!

Jeg har ikke tenkt på skattefradrag for lånerente, nei! Bra poeng.

En av hovedfordelene ved leasing for meg, er dette med belåningsgrad ifbm at jeg i løpet av de neste tre årene antakelig vil ønske å prioritere å kunne ta opp maks lån til bolig.

Jeg tror heller ikke at jeg kommer til å kjøre så mye at jeg vil trenge mer km pr. år enn 10 000 (jeg er pr. nå kun forsikret for 8000 km p.å.  :laugh: )

Jeg tror jeg altså heller altså mer og mer mot leasing..! Selv om det er kjedelig å stå med 0 i egenkapital etter tre år.

fonberg

Historien viser at i3 frem til nå holder seg veldig godt i pris. Er du i posisjon til å få storkunde-rabatt så får du en godt utstyrt Charged Plus til inkl. to sett hjul til ca. 310.000,- og det vil for de fleste være langt mer gunstig enn å lease samme bil i tre år. Tre år gamle i3-er selges i dag lett for 220-240.000,- om de er godt utstyrt og lav km, og da har de også det mindre 94Ah-batteriet.

Kanskje du skal vurdere å oppgradere til en 2018 eller 2019 i3 med lav kjærelengde? 94Ah har veldig mye mer praktisk rekkevidde enn 60Ah (forskjellen opp til 120Ah er mindre). Og den får du til rundt 70-80.000 mindre enn ny i3.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

arthur

Sitat fra: Bilblondie på søndag 07. februar 2021, klokken 22:21
Jeg har ikke tenkt på skattefradrag for lånerente, nei! Bra poeng.

Bra poeng, men ikke akkurat en dealbreaker? 2% rente på f.eks 300.000 gir en reduskjon på skatten på en drøy hundrelapp i måneden, ikke akkurat det helt store?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Bilblondie

Sitat fra: fonberg på mandag 08. februar 2021, klokken 11:02
Historien viser at i3 frem til nå holder seg veldig godt i pris. Er du i posisjon til å få storkunde-rabatt så får du en godt utstyrt Charged Plus til inkl. to sett hjul til ca. 310.000,- og det vil for de fleste være langt mer gunstig enn å lease samme bil i tre år. Tre år gamle i3-er selges i dag lett for 220-240.000,- om de er godt utstyrt og lav km, og da har de også det mindre 94Ah-batteriet.

Kanskje du skal vurdere å oppgradere til en 2018 eller 2019 i3 med lav kjærelengde? 94Ah har veldig mye mer praktisk rekkevidde enn 60Ah (forskjellen opp til 120Ah er mindre). Og den får du til rundt 70-80.000 mindre enn ny i3.

Altså, jeg er GANSKE lett påvirkelig, har jeg funnet ut - det var akkurat det som skjedde! Jeg ringte Bavaria, fikk storkunderabatt via medlemsordninger, og nå har jeg plutselig fått kontrakt på i3 Charged Plus 120AH til en langt lavere pris enn jeg noensinne hadde turt å håpe på, og skal signere i morgen!  :D :D Dette er gøy! Jeg hadde aldri trodd at det kom til å bli en helt ny bil på meg! Jeg tror også at i3 er såpass trygg på lang sikt at jeg tør å ta sjansen på verditapet.

Så da er det bare å krysse fingrene for at min bil forsvinner fort fra finn i løpet av de neste dagene!

Anbefaler dere forresten eierskifteforsikring ved bilsalg??

Ingeniøren

Du får teste den først. Var skuffet over hvordan 120 ah var å kjøre når jeg skulle bytte min 60 ah, så jeg skiftet merke...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Bilblondie

Jeg lånte en 120ah på Nabobil i vinter, og likte den veldig godt. Jeg er ikke sånn veldig bilkyndig, så satser på at jeg ikke merker stor forskjell..!

arthur

Sitat fra: Bilblondie på mandag 08. februar 2021, klokken 20:30
Sitat fra: fonberg på mandag 08. februar 2021, klokken 11:02
Historien viser at i3 frem til nå holder seg veldig godt i pris. Er du i posisjon til å få storkunde-rabatt så får du en godt utstyrt Charged Plus til inkl. to sett hjul til ca. 310.000,- og det vil for de fleste være langt mer gunstig enn å lease samme bil i tre år. Tre år gamle i3-er selges i dag lett for 220-240.000,- om de er godt utstyrt og lav km, og da har de også det mindre 94Ah-batteriet.

Kanskje du skal vurdere å oppgradere til en 2018 eller 2019 i3 med lav kjærelengde? 94Ah har veldig mye mer praktisk rekkevidde enn 60Ah (forskjellen opp til 120Ah er mindre). Og den får du til rundt 70-80.000 mindre enn ny i3.
Anbefaler dere forresten eierskifteforsikring ved bilsalg??

Nei. Det som er viktig er å være ærlig mht bilens tilstand, få med alle mulige skavanker og/eller problemer i kontrakten,  selge den "som den er" og påpeke i kontrakt at bil er undersøkt og prøvekjørt av kjøper.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

Å selge en bil "som den er" betyr ingen ting. Bilen skal stå til forventningene til kjøper selv om den teksten er i kontrakten. I tillegg skremmer det bare bort potensielle kjøpere å skrive det i annonsen.

arthur

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 09. februar 2021, klokken 15:56
Å selge en bil "som den er" betyr ingen ting. Bilen skal stå til forventningene til kjøper selv om den teksten er i kontrakten. I tillegg skremmer det bare bort potensielle kjøpere å skrive det i annonsen.

Nei, den skal stå i forhold til prisen som er avtalt, ikke hva en kjøper subjektivt sett mener, heldigvis. "Som den er" er også helt standard i f.eks kjøp/salg av fast eiendom, har nettopp solgt et hus på den måten, helt uproblematisk. Har solgt fire biler og to båter siste to årene på samme måte, helt uproblemtisk. Selger er foørvig kun ansvarlig for skjulte feil og mangler som han visste om, ikke hva som måtte dukke opp senere. Kjøpte en båt ifjor, men sørget da for at den ordlyden IKKE er med!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1317142119

I fare for å gjenta meg selv: teksten betyr ingen ting. Man forsøker å fraskrive seg et ansvar, men ansvaret ved en uforventet feil ligger fremdeles hos selger. Og jo, tingens forventede tilstand gjelder i en eventuell tvist.

Ting det er vanskelig å bevise var en feil ved ved overtakelse, blir ikke selgers ansvar. Ting som åpenbart selger burde vite om, blir selgers ansvar. Det er helt uavhengig av om du skriver "selges som den er" eller ikke.

Ikke engang i salgsannonsen klarer man å være ærlig, dersom det står "selges som den er". Det kunne like gjerne stått "jeg gir faen og gidder ikke fortelle deg mer om bilen enn absolutt nødvendig".

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA