Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elendig varmeaparat

Startet av Espen1970, søndag 07. februar 2021, klokken 14:08

« forrige - neste »

Espen1970

Er det andre her som har denne bilen og som synes at varmeaparatet er helt håpløst dårlig?
Kjøpte bilen i august/september og merket da ikke noe problem med dette da det fremdeles var varmt ute. Nå i januar og februar som det konstant har vært -10 - -20grader ute er dette blitt ett kjempeproblem.
Jeg kjører veldig mye motorvei i 110km/t og da blåser det kaldt inn i kupeen. Har måtte kjøre med defrosten påslått da den faktisk gir fra seg god og varm luft, men denne lufta kommer da bare mot ruta og ansiktet og blir ganske intens etter hvert. Slår over til vanlig varmeapparat og får da en ganske god og varm blås på både beina og i fjeset, men etter en 5 minutters kjøretur slikt så forsvinner denne varmen og blir etter hvert byttet ut med kald luft og en liten stund etter dette blir det rett og slett iskaldt. Det er omtrent som all varme i varemaparatet forsvinner og den går over til å bare blåse luften utenifra rett inn i kupeen. Må da igjen over til defrosten for å ha varme inne i bilen.
Har hatt bilen inne til sjekk hos de jeg kjøpte den fra og de påstår at det ikke er noe galt med varemaparatet og at det fungerer som det skal.

Litt på siden: Infotainmentskjermen låser seg stadig og resetter/restarter seg selv. Veldig dårlig respons når en trykker på ting på skjermen, noen ganger er det bare piping uten at noe skjer eller at en må trykke flere ganger slv om en hører feedback på at en faktisk har trykket på noe. Hele infotainmenten burde også blitt kraftig gjort om da den er tung, vanskelig og rotete, Har også en funksjon som ikke vil starte. Tror den heter noe slikt som inteligent fartsholder. Det er 3 valg der, men uansett hva jeg velger her, så glir den tilbake til av-posisjon. Klikking i rattet, ser jeg nevnt her på forumet, men ser ikke at noen har funnet noe løsning på dette. Elendig rekkevidde i kulda. Har nå om dagen bare ca 140-150km kjørelengde i minus 10-20 grader. Jeg håper det ikke blir kaldere for da kommer jeg meg ikke hjem fra jobben.

1000kwh

Jeg kjører luft på vindu og gulvet (klikker på opp/ned symbolene til man får opp vindu+gulv). Trenger ikke kjøre lenge før jeg må ned på 1-2 hakk på varmen fordi det er så veldig varmt. Bruker egentlig aldri defroster.

Det finnes et problem hvor spjeldet til gulvet ikke åpner seg, men det virker jo ikke som om du har det problemet. Ellers er jeg veldig fornøyd med varmeapparatet.

Kjører du i N eller E? Hvis du kjører i økonomimodus strupes varmeapparatet.

Ang. skjermen så kan det hende den må bytte ut. Det har skjedd flere.

14-15mil i -10 til -20 er nok desverre normalen for denne bilen. Er rett og slett pga oppvarming og veldig høyt forbruk generelt.

Rubenel

Ang. klikking i rattet er det bare å dokumentere på video og få den inn på verksted for å bytte en del på garanti. Jeg får glovarm luft inn i kupe i minus 10 grader, så det må være noe galt med din. Men du får kanskje dårlig med varme om du kjører i eco
2020 MG ZS EV

Espen1970

Ja, jeg kjører på økonomi hele tiden. Får prøve å ikke gjøre det i morgen og se om det hjelper. Rart at han som så på bilen ikke kunne si det når vi var der med bilen. Dette med klikking i rattet har stort sett gitt seg, men det var ganske ofte når bilen var helt ny. Litt vanskelig å dokumentere det når det mer er en følelse i håna når en vrir på rattet. Synes også at tap av 40% batterikapasitet er noe voldsomt. Ser også at bilen starter med en veldig lav rekkevidde når en har mellomparkert en liten stund. Da rører ikke rekkevidden på seg før en har kjørt veldig langt og så går den sakte nedover. Faktisk og vist rekkevidde henger ikke helt på greip.

1000kwh

Der har du nok svaret ja. Vesentlig kaldere i E. Jeg er skeptisk til hvor mye man egentlig sparer av strøm i E-modus kontra N.

40% tap er nok dessverre normalen for i hvertfall denne bilen. Men så har vi jo hatt en ekstremt lang og kald vinter.

Radial

Må stå i N for varme, samt helst ikke full vifte... Gå ned 1 hakk og varmen går opp betraktelig på det som kommer ut.

Jeg er opp 30-40% i forbruk i disse dager kontra august.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA