Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen som har fått bilen sin utlevert ?

Startet av Sally Carrera, søndag 07. februar 2021, klokken 10:20

« forrige - neste »

StigErik

Min var helt lydløs fram til den hadde gått ca 1500 km. Nå har den gått 13.000, og det har vært slitsomme kilometer for å si det sånn.

Som om ikke det er nok så var jeg på service som skulle gjøres ved 12.500 km. Da fant de ut av begge bærekulene foran hadde slakk. Etter 13.000 km!! Hadde det stått en ekstra null bak så hadde det vel vært normalt....

Hadde jeg visst det jeg vet nå, så hadde jeg selvsagt aldri i verden kjøpt denne bilen. Ikke er det så sabla lett å få hevet kjøpet heller, for da kreves det nok at ting er verre enn dette.

StigErik

Ja det er garanti nå. Men hvis bærekulene holder 13.000 km, så må man jo bytte de for hver 13.000 km  - også etter at garantien har gått ut.

Stigb

Sitat fra: StigErik på onsdag 15. september 2021, klokken 13:45
Ja det er garanti nå. Men hvis bærekulene holder 13.000 km, så må man jo bytte de for hver 13.000 km  - også etter at garantien har gått ut.

Der er jo heldigvis ikke sånn garanti virker, dersom de ryker så fort også etter at de er byttet/etter at garantien på bilen har gått ut så får du selvfølgelig byttet de på nytt uten å måtte betale noe.

StigErik

Sitat fra: Stigb på onsdag 15. september 2021, klokken 16:46
Sitat fra: StigErik på onsdag 15. september 2021, klokken 13:45
Ja det er garanti nå. Men hvis bærekulene holder 13.000 km, så må man jo bytte de for hver 13.000 km  - også etter at garantien har gått ut.

Der er jo heldigvis ikke sånn garanti virker, dersom de ryker så fort også etter at de er byttet/etter at garantien på bilen har gått ut så får du selvfølgelig byttet de på nytt uten å måtte betale noe.
Jeg er litt usikker på det. Har du noe dokumentasjon på at det er sånn?

Min erfaring - i alle fall med Citroen - er at etter garantiperioden så får man dekket deler som ryker igjen hvis de er under 2 år, men arbeidet må man betale for.

StigErik

Det var godt å høre. Jeg husker med gru den XM'en jeg hadde der man byttet lenkearmer i forstillinga et par ganger mellom hvert service-intervall....

Men tilbake til min eC4 og ulyd. Jeg har forsøkt å finne ut hvordan ulyden kommer inn i kupeen, og det er ikke overraskende gjennom torpedoveggen. Det er områder der som ikke er dekket av noe lydisolasjon, og jeg mistenker at det kommer inn der. Kilden til ulyden mener jeg må være motoren, men dette skal jeg også prøve å finne ut av.

sjokomelk

Sitat fra: StigErik på onsdag 15. september 2021, klokken 09:25
Jeg mener dette er en konstruksjonsfeil ifm lydisoleringen mellom motorrom og kupeen.

Her er et opptak av hvordan det høres ut:

https://youtu.be/yZ6wMeqYb1A
Dette er helt normale lyder fra en VFD og elektromotor. Samtidig er dette en "billig småbil" i Polo-klassen, og ikke en Mercedes S-klasse. Så du må regne med at du hører lyder fra bilen mens du kjører.

Regner med lyden endrer seg etter hvor mye gass du gir selv i samme hastighet? I så fall er det garantert VFD-styringen.
Du hører samme fenomen i denne videoen av motoren i et elektrisk tog: https://www.youtube.com/watch?v=7Xd-CQ_BD3o Der hører du lyden bli borte når toget triller uten at man "gir gass" eller bremser, men kommer igjen når det blir tilført eller regenerert energi fra motoren.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

StigErik

Dette oppfører seg helt motsatt. Ulyden er kraftigst akkurat i midtpunktet mellom forbruk og regenerering. Det er faktisk minst lyd, eller ingen lyd, når man tråkker hardest på gassen.

Mitt poeng overfor forhandleren min er at bilen var totalt fri for dette når den var ny. Det har kommet gradvis, og blir bare verre og verre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA