Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Holdbarhet og hvor ligger "sweetspot" brukt?

Startet av Elektro12, søndag 07. februar 2021, klokken 08:26

« forrige - neste »

Elektro12

Hadde i3 for noen år siden og har en stor, ny elbil i bestilling - men en liten del savner stadig i3 tross ukurante bakdører.

Vurderer å selge min praktiske dieselbil og heller kjøpe en i3 som bil nr. 2 - men holder bilene godt etter noen år?

Hvor pris og modell-messig ligger "sweetspot" mtp. alder, rekkevidde++?

Klykken

Vår i3 fra 2014 holder rekkevidden tilsvarende ny. Har såvidt passert 100k km på den tiden. Koster oss meget lite i vedlikehold, og er så og si gratis i bruk! Tror disse ligger på rundt 100k brukt til og fra.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Virker for meg som at det ikke er noe sweetspot hvor bilene brått begynner å ramle fra hverandre. Det er noen kjente gjengangere av feil, men de inntreffer på så tilfeldige årsmodeller at jeg tror det har mer med hvor bilen har kjørt enn bilenes generelle kvalitet.

turfsurf

Generelt er det lite feil på i3, men det har vært noen motor og kraftelektronikk havarier utenfor garanti som har vært dyre. Har ikke hørt om batterifeil dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Elektro12

Sitat fra: turfsurf på søndag 07. februar 2021, klokken 13:21
Generelt er det lite feil på i3, men det har vært noen motor og kraftelektronikk havarier utenfor garanti som har vært dyre. Har ikke hørt om batterifeil dog.

Tenkte mer på sweetspot som "mye for pengene". Og det virker som det er vanskelig å helt kvantifisere. Kurant 60 Ah ligger på 130-140. 94 Amp begynner fra 180 og opp til 250. 120 Amp på 250 og oppover.

De holder seg "for godt" i pris synes jeg. Vil egentlig opp på en LCI og er du i 210-ish. Og 40 unna 120 Amp.

Ikke lett det der.

turfsurf

Sitat fra: Elektro12 på torsdag 11. februar 2021, klokken 15:48
De holder seg "for godt" i pris synes jeg. Vil egentlig opp på en LCI og er du i 210-ish. Og 40 unna 120 Amp.

Ikke lett det der.
Det er akkurat saken. I3 holder seg rimelig godt i pris. Solgte nettopp våre 120Ah gått 50k til forhandler for 260k. Kunne sikkert fått 10-15k mere privat.

Skal man kun bruke bilen til småkjøring så vil vel 94Ah holde fint, men så kan man jo vurdere salgsverdien og da. 50k i forskjell i innkjøp betyr ikke nødvendigvis 50k i forskjell i utgifter fra kjøp til salg igjen. Hva er f.eks tilstanden på dekk og bremser? Og så har jo 120Ah "Matrix light" fjernlys da. Som kun betyr noe hvis man kjører på mørklagte veier.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA