Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

AWD bare på topputgaven?

Startet av Bjoris, lørdag 06. februar 2021, klokken 10:54

« forrige - neste »

Bjoris

Jeg leser en del tester og ser at mange beskriver GTX utgaven som en topputgave og jeg begynner å lure på om det faktisk blir slik at AWD utgaven ikke blir å få i alle utgavene, kanskje bare i Tech/Max. Noen som har lest noe mer konkret om dette?

Jeg har selv konkludert nå at om det blir AWD så er Enyaq mest aktuell. Den har så godt som alt utstyr jeg savner på 1ST allerede inkludert, bare noen småting og denne irriterende navigasjonen som de ikke har med som må på, havner på 520 med 3% bedriftsrabatt. Denne 3% fikk en uansett bare arbeidsgiver signerte på skjema, ingen krav om å kjøpe mange biler eller være mange ansatte...

Da snakker jeg om bil med HF, Vinterhjul og Met.lakk, navigasjon og familiepk med lading bak som en jo må med barn ombord. Har en mistanke om at ID4 AWD blir oppmot 600 og at det er RWD som skal selges av den, men kan jo ta feil, virker rart også om det blir slik, men siden det er snakk om en egen modell GTX og da også med større motorkraft enn Enyaq (300 vs 265) så tror jeg faktisk at det blir slik at du kan se langt etter en AWD Business av ID4 iallefall i 2021, handler vel litt om melking av markedet også...

https://www.auto-motor-und-sport.de/elektroauto/elektro-suv-vw-id4-absatz-prognose/

Målet er å selge 25% GTX modeller sies det her


hakotorg

Har ikke lest meg opp på dette men tipper ID4 kommer med en vanlig 265hk AWD og en sporty GTX. Ganske sikker på å ha lest at Skoda og skulle lansere en sportsversjonen av Enyaq, som skal ha 300hk.

ihaal

Med 4wd ønsker jeg uansett Tech-versjonen for å få blind assist og 360-kamera. Hvis du får AWD Tech til 570 inkludert vinterhjul, hengerfeste og metallik og kan forhandle om noen rabatter (feks vinterdekk inkludert) som får den under 550 ferdig levert, synes jeg den konkurrerer godt i dagens marked.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Bjoris

#3
For meg fremstår det nå ganske klart at om du vil ha AWD så blir Enyaq det absolutt beste valget forutsatt at du ikke uansett skal ha full pakke av utstyr, da er det ikke sikkert det blir så stor forskjell. Jeg ser rett og slett ikke for meg at det blir type Business AWD tilgjengelig for ID4, iallefall ikke nå i starten, men kan jo være at jeg tar feil der altså. Vi får se, skulle ikke det komme priser rundt påske?

Har jeg rett så ble det smart å velge 1ST RWD av ID4 og så gå over til Skoda om en skal ha AWD, jeg er litt der selv da målet var å få en AWD bil denne gangen, men så var det dette med Skodaen da, har jo begynt å like designet på ID4 veldig godt:)

ENTO

Har kjøpt VW id4 max som jeg føler har vært et kupp. Med lanseringspakke med 20''vinterhjul  pluss litt til til kr. 502.000,- så er jeg fornøyd. Tenker en ting: har hytte på fjellet med kanskje et par bakker det kan røyne på noen ganger uten AWD.Husk vi kjører kanskje 90% av tiden av året på et føre som vi klarer oss uten AWD. Jeg har funnet løsningen. Kjøp « Kønig K-summit « kjetting. Ser helt fantastiski ut. Lett å legge på og lett og ta av. Bruk denne i nøden så er dette et godt alternativ. Husk på en bil: jo mere som går rundt jo mere kan gå galt. (AWD)

ENTO

Som jeg har sagt i et annet innlegg : Det å ha AWD er mere følelser en nytte.

Bjoris

#6
Sitat fra: ENTO på søndag 07. februar 2021, klokken 22:27
Har kjøpt VW id4 max som jeg føler har vært et kupp. Med lanseringspakke med 20''vinterhjul  pluss litt til til kr. 502.000,- så er jeg fornøyd. Tenker en ting: har hytte på fjellet med kanskje et par bakker det kan røyne på noen ganger uten AWD.Husk vi kjører kanskje 90% av tiden av året på et føre som vi klarer oss uten AWD. Jeg har funnet løsningen. Kjøp « Kønig K-summit « kjetting. Ser helt fantastiski ut. Lett å legge på og lett og ta av. Bruk denne i nøden så er dette et godt alternativ. Husk på en bil: jo mere som går rundt jo mere kan gå galt. (AWD)

Det blir liksom helt meningsløst å bytte ut lanseringsmodellene med de mye dyrere "normal" modellene bare for å få AWD, dersom det var 30 kNOK opp for AWD, men nå når de blir minst 50 pluss 30 så ja, nei gir ingen mening for de aller fleste nei, meg selv inkludert. Jeg må bare prøve å legge fra meg AWD tanken først som sist og ikke se muligheter for å selge og kjøpe hele tiden:)

Det at ID ble så forsinket har gjort fruen meget skeptisk til enda flere slike stunt der vi selger ganske nye biler, det er i og for seg greit for henne når jeg kan dokumentere at dette faktisk gir god butikk kontra å beholde bilene, men disse mnd i mellom med styr uten bil og denne gangen nå vi bare måtte kjøpe en bil ja, da syns hun ikke det er verd det. Jeg er litt enig samtidig er jeg jo veldig glad jeg gikk for lanseringsmodellen likevel, ellers hadde det nok blitt Enyaq AWD, men ja, 100 kNOK mer altså, det er penger det også:)


Counterpointer

Sitat fra: ENTO på søndag 07. februar 2021, klokken 22:53
Som jeg har sagt i et annet innlegg : Det å ha AWD er mere følelser en nytte.
Skjønner at det dreier seg om følelser for dere.

Men dere kan jo føye salgbarhet med på nyttelista om dere aviser de andre nytteargumentene. Når bilen skal selges så vil kjøpegruppen være mye større. Det er utrolig mange som ikke engang vurderer en bruktbil uten AWD. Tror derimot at gruppen som ikke vil ha en bil på grunn av at den har AWD er svært liten.

hemi

antall model 3 RWD vs AWD viser jo hva folk velger, samme med XC90 og endel annet.

Trond.m

#9
Sitat fra: Counterpointer på søndag 07. februar 2021, klokken 23:38
Det er utrolig mange som ikke engang vurderer en bruktbil uten AWD. Tror derimot at gruppen som ikke vil ha en bil på grunn av at den har AWD er svært liten.
Kjøper man en ny BMW og får X-drive for 9900 kr., så sier det seg selv hva man velger.
På Finn er det nå ca 50 % AWD til salgs fra 2018 modell. Det interessante er at i prisklasse opp til 400.000 er det bare ca 20 % med AWD.

For rimelige biler har de fleste drift på bare 2 hjul. Id.4 Max er etter min vurdering på grensen til å være så dyr at biler med AWD kan bli en konkurrent i bruktmarkedet. Id.4 1St med 77 kwh batteri vil om et par år være i en prisklasse 350-400.000 og der er det et stort marked som ikke vurderer AWD. Ikke fordi de ikke ønsker seg seg det, men fordi de ikke ønsker å bruke mer penger enn nødvendig på et framkomstmiddel.

Bjoris

Det er åpenbart viktigere med AWD jo dyrere bilen blir, tror mange heller velger AWD fremfor "kjekt å ha" utstyr. Derfor tror jeg Ix3 blir litt vanskelig for BMW.

Jeg tenker det er også ganske åpenbart at 1ST Max vil tape seg mer enn 1ST i kroner, men det tror jeg de fleste som kjøper den har skjønt, alt er jo ikke verdifall heller. Det blir mye kjekt utstyr på den som jeg gjerne skulle hatt:)

hemi

id4 selger vel 10x av ix3 fort bare p.g.a. AWD.

Stikkkontakt

Sitat fra: hemi på mandag 08. februar 2021, klokken 09:02
id4 selger vel 10x av ix3 fort bare p.g.a. AWD.

Godt mulig, men av de som kan bestilles idag hadde ihvertfall jeg valgt iX3 foran ID4. Differansen er mindre enn 100.000. Premium følelsen og 2 sek mindre på 0-100 forsvarer glatt den prisen.

hemi

Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hemi på mandag 08. februar 2021, klokken 09:02
id4 selger vel 10x av ix3 fort bare p.g.a. AWD.

Godt mulig, men av de som kan bestilles idag hadde ihvertfall jeg valgt iX3 foran ID4. Differansen er mindre enn 100.000. Premium følelsen og 2 sek mindre på 0-100 forsvarer glatt den prisen.

per dags dato kan vel begge bestilles? så du kan bestille deg en ix3

Stikkkontakt

Sitat fra: hemi på mandag 08. februar 2021, klokken 09:31
Sitat fra: Stikkkontakt på mandag 08. februar 2021, klokken 09:19
Sitat fra: hemi på mandag 08. februar 2021, klokken 09:02
id4 selger vel 10x av ix3 fort bare p.g.a. AWD.

Godt mulig, men av de som kan bestilles idag hadde ihvertfall jeg valgt iX3 foran ID4. Differansen er mindre enn 100.000. Premium følelsen og 2 sek mindre på 0-100 forsvarer glatt den prisen.

per dags dato kan vel begge bestilles? så du kan bestille deg en ix3

"Av de som kan bestilles" underforstått ID4 GTX kan fortsatt ikke bestilles, men er et klart valg for meg foran iX3 siden jeg er på fjellet hver helg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA