Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Durelyd i eGolf - Møller Bil sier dette er vanlig

Startet av NBhero, torsdag 04. februar 2021, klokken 17:17

« forrige - neste »

NBhero

Hei,

Har vært i kontakt med møller som har hatt bilen inne for sjekk. Det kommer en svært høy durelyd når jeg kjører, og denne kommer sporadisk. Det kan gå 20 minutter før lyden dukker opp, for å så være stille i 2-3 dager. Det kan også hende at lyden kommer hver dag, flere ganger. Dette begynte i November, en tid hvor det på vestlandet er plussgrader, men fortsetter i kulden. Det kan høres ut som at dette er klimaanlegget, uten at jeg kan si dette sikkert. Møller skylder på at det er på grunn av kuldegrader, men dette har oppstått før kuldegradene satte fart. Møller sier også at dette er en helt vanlig durelyd fra eGolf på vinterstid.

Hør lyden her, https://voca.ro/1ckyr39brgHb (lyden er fra innsiden av bilen mens jeg kjører). Lyden oppstår kun i fart.

Hva tenker dere om dette? Er det noen som har samme problemet? er det ett problem, eller snakker Møller sant når de sier dette er normal støy på vinterstid? (selv om lyden også kommer i plussgrader).

sybo

Aldri hatt slik lyd i min. Nå har det vært kuldegrader her nesten hele januar

Electric cars in Norway

NBhero dette er en feil på bilen. Be om feildiagnosen. Den feilkoden ligger i bilsystemet, ganske sikkert.

FanteNilsen

Har ikke denne i vår e-Golf. 2014-mod som brukes hver dag i kulda som er nå på østlandet. Kan det være vifta?

NBhero

Godt å høre at dette ikke er normalt (som også flere på min arbeidsplass allerede har bekreftet, da ingen andre har lyden) men ville gjerne høre med enda flere. Dette er en 2019 modell, så jeg stusset over at dette skulle vært en normal lyd.

Møller har tilbudt meg en diagnose, og skal ha 1750,- for dette.. for en feil som er så opplagt? Er det "verdt" det? Syntes 1750,- for å plugge inn en kabel og lese av feilkoder var veldig mye for en opplagt garantisak?

Orbit

Får du også lyden dersom du kjører med vifte avslått? (Kanskje vanskelig å teste med det for tiden....)

Enig i at det høres ut som klimaanlegg, men det kan være alt fra en vifte som holder på å ta kvelden, til rusk & rask som er dratt inn i anlegget. I så fall er det mest sannsynlig ikke noe som dukker opp på diagnose.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

NBhero

Sitat fra: Orbit på torsdag 04. februar 2021, klokken 22:17
Får du også lyden dersom du kjører med vifte avslått? (Kanskje vanskelig å teste med det for tiden....)

Enig i at det høres ut som klimaanlegg, men det kan være alt fra en vifte som holder på å ta kvelden, til rusk & rask som er dratt inn i anlegget. I så fall er det mest sannsynlig ikke noe som dukker opp på diagnose.

Jeg har aldri opplevd å få denne lyden med viften avslått. Nå skal det nevnes at jeg ikke er en stor fan av å kjøre uten klimanlegg med mindre strømmen begynner å minke voldsomt. De gangene jeg har gjort det, kan jeg ikke ta igjen at det har komme lyd når dette har vært slått av.

Jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt med andre verksted i henhold til diagnose, slik at jeg kan vise til dette neste gang jeg snakker med Møller. Er prisen på 1750 (inkl mva) en høy, eller ok pris for en diagnose?

PMV

Hei,

Jeg har en 2020-modell og har selv lagt merke til lyden som genereres av varmepumpen når det er kaldt. Men denne er ingenting ift hva du opplever. Lyden er absolutt ikke noe normalt og som man kan forvente å utsettes for, uavhengig av årstid. Jeg hadde reklamert. Utrolig at dem prøver seg på å ta betalt for undersøkelsen.

Hilsen, PMV
PS: hadde blitt gal av ulyden i bilen din
2022 Q4 50

nosi1202

Det virker dessverre som det har blitt praksis hos noen Møllerverksteder å ta et gebyr for feilsøking (dette får du riktignok dekket om det er er en garantisak, noe jeg vil anta det er i dette tilfellet). Har du derimot bilen inne for service er min opplevelse at de ikke tar dette gebyret. Jeg gjetter på at det kan ha noe med middels kvalitet på bilene og en del garantisaker og at de prøver å få folk til å legge ting som ikke er prekært til et tidspunkt hvor bilen er inne likevel.

Som sagt er det også ulik praksis hos ulike forhandlere. Bor du et sted med flere forhandlere går det an å prøve et annet sted. 
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

NBhero

Møller gir seg ikke, og mener jeg må leve med lyden frem til det blir finvær (varmegrader) og at lyden da vil forsvinne av seg selv. Føler jeg står litt på bar bakke her. Flere har bekreftet for meg at dette er en lyd som ikke hører hjemme i egolf, inkludert dere på forumet.

De mener de skal "se videre på saken" når jeg har bilen inne på service. Jeg får jo ikke engang lyst til å levere bilen min inn på service til ett verksted som ikke engang tar meg seriøst, men heller lyver til meg om en lyd de mener er helt normal.

Har noen her ett forslag på hva jeg kan gjøre? Lyden kom senest i dag, og jeg blir skikkelig irritert.

Electric cars in Norway

Sitat fra: NBhero på torsdag 04. februar 2021, klokken 21:08
Godt å høre at dette ikke er normalt (som også flere på min arbeidsplass allerede har bekreftet, da ingen andre har lyden) men ville gjerne høre med enda flere. Dette er en 2019 modell, så jeg stusset over at dette skulle vært en normal lyd.

Møller har tilbudt meg en diagnose, og skal ha 1750,- for dette.. for en feil som er så opplagt? Er det "verdt" det? Syntes 1750,- for å plugge inn en kabel og lese av feilkoder var veldig mye for en opplagt garantisak?

En ting er helt sikkert. Det er ran på høylys dag av  Møller å ta
1750,- for dette. En diagnose bør koste mellom 500 og 750. Ikke mer.

02jan

Dessverre høre denne durelyden ut som samme lyd jeg har hørt fra varmepumper som står og jobber i Bmw i3 og eGolf i kuldegrader, spesielt i vanlige vintertemperaturer her i norge mellom -5 og -10 grader.

Heldigvis (min mening), så går ikke varmepumpe igang på BMW i3 og varmer så bilen lydløst med et betydelig enklere varmeelement.

Hvordan dette er løst på eGolf aner jeg ikke, men det er være godt forklart i manualen eller forhandleren kan enkelt forklare ?

Men enig når det støyer mer en en bensinbil på tomgang, så er det ikke alle som synes det er like artig med støy.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

NBhero

Sitat fra: 02jan på lørdag 13. februar 2021, klokken 17:17
Dessverre høre denne durelyden ut som samme lyd jeg har hørt fra varmepumper som står og jobber i Bmw i3 og eGolf i kuldegrader, spesielt i vanlige vintertemperaturer her i norge mellom -5 og -10 grader.

Heldigvis (min mening), så går ikke varmepumpe igang på BMW i3 og varmer så bilen lydløst med et betydelig enklere varmeelement.

Hvordan dette er løst på eGolf aner jeg ikke, men det er være godt forklart i manualen eller forhandleren kan enkelt forklare ?

Men enig når det støyer mer en en bensinbil på tomgang, så er det ikke alle som synes det er like artig med støy.

Forhandler mener dette er normalt, alle jeg snakker med, sier de aldri har hørt lyden. Ett annet verksted jeg snakket med, lo godt, og sa at dette ikke var normalt (dette ble også bekreftet av verksted sjef fra det samme verkstedet). Fikk beskjed om å ikke gi meg, og det har jeg heller ikke tenkt til. Kan ikke være slik at i en 2019 modell må sitte med hørselsvern.

NBhero

En annen ting jeg stusser over, hvis dette var en normal varmepumpelyd på vinterstid. Hvorfor kommer ikke lyden hver gang det er kaldt ute? Hvorfor varer bare lyden i en kort til lang periode? (lang periode = 45-60 sekunder) og ikke mer resten av turen? Jeg mener, hvis dette var normal driftslyd, ville ikke det ikke vært mer kontinuitet i lyden?

PMV

NBHero,


Dette er en ganske ny bil. Foreslår at du reklamerer skriftlig etter forbrukerkjøpsloven, ikke henvise til garanti. Skriv at du ønsker en time og tilbakemelding på når du får denne. Viktig med skriftlighet. Avvente svar fra dem.

Jeg har en 2020-modell med varmepumpe og har opplevd at denne bråker litt. Men ikke slik som din eller en annen del som er årsaken til det. Det er alt for høy lyd. Definitivt ikke noe normalt.
2022 Q4 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA