Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Varmeapparat i 2020 Mod 3P

Startet av medic.66, torsdag 04. februar 2021, klokken 11:19

« forrige - neste »

medic.66

Hei. Har lett og søkt i forumet uten å finne noe konkret svar. Jeg har en mod 3P uten varmepumpe. I det siste har det vært veldig kaldt. Har en følelse av at når utetemp kryper under -10 så klarer ikke varmeapparatet å holde god temp i kupeen. Blåser til tider ubehagelig kaldt. Har på manuell innstilling på vifte (4) og luftstrømmen på vindu/bein. Ved -30 og temp på High så ble det ikke nevneverdig varmere. Er dette normalt?
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Woodbear

Da er det vel den typiske greia at lufta er veldig kald, det kan bare avgi en viss mengde kw til lufta, og fortere lufta sirkulerer, jo kjøligere.
Dvs høy vil føles relativt lunk ut da
2021 model 3 hvit performance.

Handyman

Har selv kjørt i temp ned til -19 og aldri hatt problemer med å holde varmen.
Derimot er jeg ikke imponert over hvordan klimaanlegget regulerer temperaturen, samt at lufta til bena og ventilene til baksetet er alt for varm. Jeg må gjerne øke innstilt temperatur når utetemperaturen synker, men jeg klarer alltid å opprettholde varmen.
I andre biler jeg har hatt har klimaanlegget klart å holde jevn temperatur hele året, uten at man har måtte justere noe manuelt. Slik er dessverre ikke min TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

medic.66

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:59
Har selv kjørt i temp ned til -19 og aldri hatt problemer med å holde varmen.
Derimot er jeg ikke imponert over hvordan klimaanlegget regulerer temperaturen, samt at lufta til bena og ventilene til baksetet er alt for varm.

Varmen til gulvet i min bil blir ikke alt for varm. Snarere tvert imot.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Handyman

Sitat fra: medic.66 på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:59
Har selv kjørt i temp ned til -19 og aldri hatt problemer med å holde varmen.
Derimot er jeg ikke imponert over hvordan klimaanlegget regulerer temperaturen, samt at lufta til bena og ventilene til baksetet er alt for varm.

Varmen til gulvet i min bil blir ikke alt for varm. Snarere tvert imot.
Du har vel varmepumpe og jeg glemte å skrive at min er en mars -19 modell med elektrisk varme. Altså egentlig ikke sammenlignbare i så måte. Det er jo flere tåder som omhandler problemene med VP.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

medic.66

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:33
Sitat fra: medic.66 på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:59
Har selv kjørt i temp ned til -19 og aldri hatt problemer med å holde varmen.
Derimot er jeg ikke imponert over hvordan klimaanlegget regulerer temperaturen, samt at lufta til bena og ventilene til baksetet er alt for varm.

Varmen til gulvet i min bil blir ikke alt for varm. Snarere tvert imot.
Du har vel varmepumpe og jeg glemte å skrive at min er en mars -19 modell med elektrisk varme. Altså egentlig ikke sammenlignbare i så måte. Det er jo flere tåder som omhandler problemene med VP.

Nei, har ikke varmepumpe.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Kim-

I -10 skal du klare å opprettholde temperaturen. Book servicetime
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

GOS

Sitat fra: medic.66 på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:19
Hei. Har lett og søkt i forumet uten å finne noe konkret svar. Jeg har en mod 3P uten varmepumpe. I det siste har det vært veldig kaldt. Har en følelse av at når utetemp kryper under -10 så klarer ikke varmeapparatet å holde god temp i kupeen. Blåser til tider ubehagelig kaldt. Har på manuell innstilling på vifte (4) og luftstrømmen på vindu/bein. Ved -30 og temp på High så ble det ikke nevneverdig varmere. Er dette normalt?

Nei.

Jeg hadde for 3-4 uker siden to turer a ca 7 timer (500 km * 2) hvor temperaturen lå mellom -17 og -23, hadde apparatet på 19 grader og vifta stort sett på 2 og 3 uten at det ble kaldt. (Februar 2019 modell 3)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: medic.66 på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:32
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 13:33
Sitat fra: medic.66 på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:52
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:59
Har selv kjørt i temp ned til -19 og aldri hatt problemer med å holde varmen.
Derimot er jeg ikke imponert over hvordan klimaanlegget regulerer temperaturen, samt at lufta til bena og ventilene til baksetet er alt for varm.

Varmen til gulvet i min bil blir ikke alt for varm. Snarere tvert imot.
Du har vel varmepumpe og jeg glemte å skrive at min er en mars -19 modell med elektrisk varme. Altså egentlig ikke sammenlignbare i så måte. Det er jo flere tåder som omhandler problemene med VP.

Nei, har ikke varmepumpe.
Sorry! My bad, blandet to ulike tråder og gikk i surr. Du har jo tydelig fortalt at du ikke har varmepumpe.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Kim- på torsdag 04. februar 2021, klokken 15:31
I -10 skal du klare å opprettholde temperaturen. Book servicetime
Helt enig. Det skal være helt uproblematisk med å holde varmen i biler med elektrisk varmeelement, selv i streng kulde.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

medic.66

Takk for alle svar. Da var det som jeg trodde. Da er det bare å bookeservicetime :)
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

Ludde

Jeg hadde samme problem i helga. Kjørte også i ca -10 da det ble vanskelig å holde temperaturen behagelig varm i auto. Jeg kjørte alt på maks i få sekunder og det virket som at det fikk klimaanlegget til å "våkne opp"  ??? Det kan selvfølgelig være noe jeg bare innbiller meg.
kjørte hvertfall resten av turen i manuell, vifte på 3, luft ut alle kanalene, og temp på ca 24. det fungerte helt fint.
Bilen er en tidlig 19 m3p og jeg kan ikke huske at det har vært slik tidligere, selv i lavere temperaturer enn -10. Alt av filtre ble byttet i sommer.

Kan det ha noe å gjøre med felles software som varmepumpebilene?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: medic.66 på fredag 05. februar 2021, klokken 11:10
Takk for alle svar. Da var det som jeg trodde. Da er det bare å bookeservicetime :)

I mellomtiden, eller for ekstra kalde dager, kan du jo kjøpe Tesla Model 3 "Sun Screen" og 2 eller 3 lag med bobleplast over, som vist av Tesla-Bjørn her: https://www.youtube.com/watch?v=U4S4zwQ_A7k
Han syntes det var litt kald trekk....vil uansett hjelpe veldig.

https://shop.tesla.com/product/model-3-glass-roof-sunshade
https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/flytteesker/bobleplast-2000032248
Tesla Model Y                         2021-

Mondeo

Min 2019 kan fyre varmen så mye at man brenner seg uansett utetemperatur.
Du har nok feil med temperatursensoren. Ligger under skjermen på bilen.
Bare å bestille time ja.

medic.66

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. februar 2021, klokken 11:39
Sitat fra: medic.66 på fredag 05. februar 2021, klokken 11:10
Takk for alle svar. Da var det som jeg trodde. Da er det bare å bookeservicetime :)

I mellomtiden, eller for ekstra kalde dager, kan du jo kjøpe Tesla Model 3 "Sun Screen" og 2 eller 3 lag med bobleplast over, som vist av Tesla-Bjørn her: https://www.youtube.com/watch?v=U4S4zwQ_A7k
Han syntes det var litt kald trekk....vil uansett hjelpe veldig.

https://shop.tesla.com/product/model-3-glass-roof-sunshade
https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/flytteesker/bobleplast-2000032248

Jeg bruker isolering i glasstaket. Alle biler jeg har hatt med glasstak har det vært problem med trekk om vinteren.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 tekna kWt solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA