Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når bestilte du din TMY og når tror du at du får den?

Startet av kodax, onsdag 03. februar 2021, klokken 21:33

« forrige - neste »

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lepet65

Og har du ikke bestilt ennå og tror du får den nesten samtidig som de som bestilte når det ble åpnet for det.

turfsurf

Sitat fra: Lepet65 på onsdag 03. februar 2021, klokken 22:12
Og har du ikke bestilt ennå og tror du får den nesten samtidig som de som bestilte når det ble åpnet for det.

Det var jo det som skjedde med tm3
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Ok da, jeg la til de som har bestilt i 2021, men de får i hvert fall ikke lov til å være med og mene noe om når de får den. (Dvs jeg gidder ikke legge til enda flere alternativer:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Klykken

Bestilte i oktober i fjor og er ganske sikker på at vi får bil i år hvis Berlin blir ferdig i mai og produksjonen begynner for fullt i juli/august.
Som med Model 3 var det ikke noe nøye med "hvor i køen" man lå. De produserte biler i kombinerte konfigurasjoner og matchet omgående.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

chargedup

Med model 3 fikk noen bil helt tilfeldig. De fleste fulgte noenlunde rekkefølgen, men noen som bestilte i januar fikk bil (samme spec/farge og samme utleveringssted) før de som var på liste i årevis og bestilte første dag. Var en god del som var relativt oppgitt den gang med at matchingen i forhold til kø/bestillingstidspunkt ikke var riktig.

Jeg tror at matching med model 3 ikke ble gjort av en datamaskin, men av mennesker, og derfor hadde man egentlig ikke et kønummer og da var det litt tilfeldig om man fikk bil tidlig eller "sent" (sent i form av 1-2 mnd etter de som bestile helt lik bil lenge etter deg). Den gang ble det vel levert noe slikt som 7000 biler til Norge på et par/tre mnd og med det tempoet har det lite å si, men hvis model Y har et lavere tempo pga fabrikken ikke er fintunet i over et år med produksjon (som med model 3) kan det jo ha mer å si. Da tror jeg Tesla gjør lurt i å faktisk la en datamaskin gjøre matchingen etter kønr og spec.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Handyman

Jeg reserverte TM3 på første dagen det var mulig, men fikk bilen bare et par dager før en kompis som bestilte en mnd før levering.
Jeg tror TMY vil komme i jevnere strøm, kanskje en toglast eller vogntog av gangen, og ikke store båtlaster.
Det kan bety at "køordningen" vil fungere bedre, og at bestllingstidspunktet vil ha større betydning.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Fremdeles ikke mulig å bestille med 7 seter ennå, for Norske markedet, selv om man får lagt til krok. Og fremdeles er prisen for høy i mine øyne.


Men en fristende bil, må jeg si. Bare så synd at de kun leverer sorte "induction wheels". Med grå metallic ville jeg gjerne hatt de felgene i grått.


Et annet savn, er å kunne bestille forskjellig for vinter og sommerhjul, men foreløpig er ikke vinterhjul valgbar i konfiguratoren.


Og tilleggsutstyret som matter og diverse, skulle gjerne også vært endel av konfiguratorvalgene, slik at man kunne fått alt på hovedregningen, og dermed momsfritt, helt lovlig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Tafsern

Venter med bestilling til dette er avklart:
- reell pris
- bedre lakk, kvalitet og nøyaktighet på fabrikken i Tyskland kontra USA

Om de håndterer forhåndsbestillinger som før så ser jeg ingen grunn til å forhåndsbestille for å "få den raskere". Ei heller vil jeg ha en av de første bilene :)

Daniel_0007

Når broom synser at arya med største batteri og 4x4 blir nesten 600 000 så blir en model y nesten et kupp selv med dagens priser.
Model y har bedre bagasje plass, raskere aks, raskere hurtig lading
Model 3 2019 LR Rwd

REN-BIL

Fun fact: dersom jeg hadde kjøpt Tesla aksjer i stedet for forskuddsbetalingen på 15.000 kr for snart 2år siden, så hadde jeg sittet med 225.000 kr i hånda nå. Damn...

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

SurSnasen

Sitat fra: REN-BIL på fredag 05. februar 2021, klokken 20:50
Fun fact: dersom jeg hadde kjøpt Tesla aksjer i stedet for forskuddsbetalingen på 15.000 kr for snart 2år siden, så hadde jeg sittet med 225.000 kr i hånda nå. Damn...

Og hadde du heller kjøpt Norwegian-aksjer i stedet for forskuddsbetalingen på 15 000 kroner for snart 2 år siden, så hadde du sittet med ca 140 kroner i hånda nå. Damn...

Ampéreson

Bestillte rød Performance med FSD, full pakke mao. I håp om at de skal prioritere performance som de gjorde med M3. Men har i ettertid lært at fargen rød lager de bare i puljer da det skaper kø i lakkeringen. Ser også nå at om man går på tesla.com og konfigurerer en Model Y, bytter man mellom Long Range og Performance, vises teksten "Produksjonen er forventet å starte i midten av 2021" kun ved Long Range. Teksten forsvinner når man har valgt Performance. Hva det kan bety vet ikke jeg.

LR


P
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA