Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie med tre barn - trenger tips

Startet av Goran, onsdag 03. februar 2021, klokken 14:37

« forrige - neste »

Electrix

Vi har barn på ganske lik alder, 7, 10 og 12. Vi kikket tidligere på Model X, men endte opp med en Model 3 og er veldig fornøyd. Man må pakke litt fornuftig til ferier, men Model 3 har bedre plass enn det ser ut til. På vinterferie og om sommeren med teltferie bruker vi skiboksen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

geear

Sitat fra: Goran på søndag 21. februar 2021, klokken 09:16
Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".
Betaler ca. 6700,- for vår. Er i 30-åra og bor i Sandnes. Men har hatt den siden ny i nov 17, og det virker som prisene på forsikring har skutt til værs siden. Har riktig nok byttet forsikringsselskap på veien, men da var det til Tryg, som garanterte 10% lavere enn DNB, ifm NITO-avtalen.

Har forøvrig barn 5-10-13 selv, og ny type 7-seter X (levert fra slutten av nov 2017 i Norge). Veldig fleksibel løsning med tre barn. Mulighet til en eller to personer ekstra (også voksne), og som oftest når vi kjører på langtur sitter det to på midtrekka og en bakerst, med det andre setet nedlagt. Da har vi rimelig god bagasjeplass samtidig som det er avstand mellom barna. Handler vi mye på ferietur er det bare å legge flate begge bakerste setene og kjøre hjem med alle på midtrekka. Det går også fint tre voksne mannfolk på midtrekk, selv på langtur. Du kan også legge ned singelsetet på midtrekka, og høyre sete bakerst, for å få med lange gjenstander, og allikevel ha plass til fem personer. Mister den romslige og litt luksuriøse van-følelsen 6-seteren gir, men nye 7-seteren er mer fleksibel.

Men JA, jeg tror Model S fungerer veldig fint for en familie på fem. Den er litt irriterende lav i dørkarmen bak, men det er en romslig bil og veldig lastevennlig bagasjerom. Det er behov for hengerfeste som gjør S uaktuell for oss.

RJK

Ser Enyaq og ID.4 nevnt som alternativer, og da vil jo definitivt Ioniq 5 kunne være et godt valg. 500 K for største batteri 0g 4WD, og det tippes at samme bilen etter intropris kommer på 30-40 K mere.

Men her vil uansett være mulig å trekke av noen tusenlapper om man ikke vil ha taket med solcellepaneler. Hvor mye det kommer ekstra på, er vel usikkert ennå. Og Hyundai/Kia har jo gjerne vært standard, full pskke uten soltak og full pakke med soltak/panoramatak.

Med mulighet for 75-80 kg på taket og 1 600 på kroken, eventuelt 100 kg på kula (det som fåes på Kona om man ikke kan trekke last), så burde den duge greit.

Størrelsesmessig er den jo i samme klasse som Enyaq og ID.4, men vil jo ha noen fordeler i forhold til rask lading på vei. Dog, med små barn, er det vel fordel med å stoppe ofte og passelig lenge, så om det er en reell fordel nå, må du nok vurdere selv.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Sitat fra: Goran på onsdag 03. februar 2021, klokken 14:37
Det er vel nærmest økonomisk vannvidd å regne å kjøpe en brukt bil til 600 000 kr? Hvilke andre alternativ har jeg?
Du kan sjekke opp om du finner ny I-Pace i samme prisklasse, og i utlandet burde man kunne finne billigere I-pace, f.eks som demoutgave, eller brukt, litt avhengig av valutavariasjoner.
Enyaq ser også ut som en fristende familiebil, men skal man ha nødvendig utstyr som firehjulstrekk, så blir den nesten like dyr som I-Pace. Enyaq er en fremtidsbil med ventetid, og det er usikkert når VW får orden på softwaren sin, mens I-Pace har vært 2 år på markedet, og 2021 er kommet med oppdateringer.
I-Pace er brei, men det er begrensa bagasjeplass, da bagasjerommet går ikke så langt ned, og den ser ikke ut til å ha så bra plassutnyttelse som Tesla.

Elbileier fra Sandnes

På vinterferie i Volvo XC40 elbil. Kompakt på utsiden, men god plass inni. Takboks med ski, tre barn fra 10 til 15 år. Mat og klær for 5 dager. Jeg har egentlig en Thule bagasjeboks på 300 L til å henge på tilhengerfestet, men den står igjen i garasjen for alt gikk inni bilen :). Og super kjørekomfort!
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Goran

Sitat fra: geear på søndag 28. februar 2021, klokken 12:24
Sitat fra: Goran på søndag 21. februar 2021, klokken 09:16
Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".
Betaler ca. 6700,- for vår. Er i 30-åra og bor i Sandnes. Men har hatt den siden ny i nov 17, og det virker som prisene på forsikring har skutt til værs siden. Har riktig nok byttet forsikringsselskap på veien, men da var det til Tryg, som garanterte 10% lavere enn DNB, ifm NITO-avtalen.

Har forøvrig barn 5-10-13 selv, og ny type 7-seter X (levert fra slutten av nov 2017 i Norge). Veldig fleksibel løsning med tre barn. Mulighet til en eller to personer ekstra (også voksne), og som oftest når vi kjører på langtur sitter det to på midtrekka og en bakerst, med det andre setet nedlagt. Da har vi rimelig god bagasjeplass samtidig som det er avstand mellom barna. Handler vi mye på ferietur er det bare å legge flate begge bakerste setene og kjøre hjem med alle på midtrekka. Det går også fint tre voksne mannfolk på midtrekk, selv på langtur. Du kan også legge ned singelsetet på midtrekka, og høyre sete bakerst, for å få med lange gjenstander, og allikevel ha plass til fem personer. Mister den romslige og litt luksuriøse van-følelsen 6-seteren gir, men nye 7-seteren er mer fleksibel.

Men JA, jeg tror Model S fungerer veldig fint for en familie på fem. Den er litt irriterende lav i dørkarmen bak, men det er en romslig bil og veldig lastevennlig bagasjerom. Det er behov for hengerfeste som gjør S uaktuell for oss.

Takk for interessant svar.
Det er kona som er mest opphengt i seks seter, jeg tenker også at syv seter kunne vært ok.


geear

Må ellers nevne at selv om jeg har skistativ til hengerfestet på vår X, og elsker falkevingedørene med de enormt romslige åpningene og tak over når en skal ha barn inn og ut i regnet, så irriterer det fortsatt litt at det ikke er mulig å ha takboks.

sebreed

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på søndag 28. februar 2021, klokken 19:30
På vinterferie i Volvo XC40 elbil. Kompakt på utsiden, men god plass inni. Takboks med ski

Hvilken takboks har du, og hvordan påvirker det forbruket? Venter min XC40 og tenker på takboks fremfor skistativ.
Volvo XC40 P8 2021

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: sebreed på søndag 28. februar 2021, klokken 22:03

Hvilken takboks har du, og hvordan påvirker det forbruket? Venter min XC40 og tenker på takboks fremfor skistativ.

Jeg har Packline FX SUV, som jeg også har brukt på mine forrige biler. Veldig fornøyd med den. Volvoen er jo litt tørst i utgangspunktet - jeg anslår max +10%, men kanskje best å vente til Volvo har fått fintunet forbruket generelt.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Tjomsas

Sitat fra: Elbileier fra Sandnes på mandag 01. mars 2021, klokken 10:51
Sitat fra: sebreed på søndag 28. februar 2021, klokken 22:03

Hvilken takboks har du, og hvordan påvirker det forbruket? Venter min XC40 og tenker på takboks fremfor skistativ.

Jeg har Packline FX SUV, som jeg også har brukt på mine forrige biler. Veldig fornøyd med den. Volvoen er jo litt tørst i utgangspunktet - jeg anslår max +10%, men kanskje best å vente til Volvo har fått fintunet forbruket generelt.

Det ser selvfølgelig litt rart ut, men man kan alltids forsøke seg på den nye "bakfrem" takboksen fra Calix (Aero Loader). Vurderer den selv.

Teslabjørn la ut en test av den på Model 3 i dag. Snakka vel om en reduksjon i forbruk på 9% i 100 km/t, og redusert støy.

Goran

Hva tenker dere om denne?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=210070990

Lav KM, men nybilgaranti er straks historie.
Det er vel vanlig å etterspørre servicehistorikk?

Bensinkanna

Hadde nok lett slengt på 100k og gått for denne da, https://www.finn.no/209979600
Personlig liker jeg og kjøpe ny hos forhandler, så hvis jeg var deg ville jeg tatt midt i bunken og kjøpt den ny hos tesla :P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA