Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie med tre barn - trenger tips

Startet av Goran, onsdag 03. februar 2021, klokken 14:37

« forrige - neste »

vinterdekk

Det ser ut til at Opel Combo-e Life (og PSA søsken) som dukker opp iløpet av året kommer til å løfte konkurransen flere hakk blant familier som vurderer Maxus Euniq og Nissan e-nv200 Evalia. Den kommer angivelig i kort versjon med 5-7 seter, og lang versjon med 7 seter, imponerer neppe naboen i det hele tatt men kan trekke 750 kg på kroken.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Laget en tråd om den her tidligere https://elbilforum.no/index.php?topic=54937.0

Antar rekkevidden blir litt knapp for trådstarter men det er jo ett spørsmål om hvor ofte man kjører på langtur, om det er hurtigladere der man drar, når på året og pris også.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på mandag 15. februar 2021, klokken 11:00
Det ser ut til at Opel Combo-e Life (og PSA søsken) som dukker opp iløpet av året kommer til å løfte konkurransen flere hakk blant familier som vurderer Maxus Euniq og Nissan e-nv200 Evalia. Den kommer angivelig i kort versjon med 5-7 seter, og lang versjon med 7 seter, imponerer neppe naboen i det hele tatt men kan trekke 750 kg på kroken.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Laget en tråd om den her tidligere https://elbilforum.no/index.php?topic=54937.0

Antar rekkevidden blir litt knapp for trådstarter men det er jo ett spørsmål om hvor ofte man kjører på langtur, om det er hurtigladere der man drar, når på året og pris også.

Ulempen at den har ganske høyt forbruk https://www.tu.no/artikler/vi-testet-tre-elektriske-flerbruksbiler-en-gir-klart-best-rekkevidde-for-pengene/505618
Model 3 2019 LR Rwd

vinterdekk

Regner med at Opel Combo-e er tørst også. Men Peugeot e-Travellers og Citroen e-SpaceTourer er så vidt jeg ser rundt fem meter lange, mens Opel Combo-e er 4.40-4.75 meter. Bare ett mindre og kanskje mer praktisk by-alternativ i sammenligningen.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Ebe

Vi var i samme posisjon som dere. Har hatt en Leaf siden 2014 og en Evalia E-nv200 siden 2018.

Nå har vi solgt Evaliaen og kjøpt en bensin Peugot 5008 SUV 2018-mod til 355.000. Peugoten gir oss det vi trenger, noe ingen annen elbil som vi kunne få i dag kunne gi oss.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Carl Anton Stenling

Multimac kan også være et alternativ som gjør det lettere å velge optimal elbilmodell: https://www.multimac.com/home
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Radial

#35
75kwh Citroen buss må være helt konge for ditt formål. Gigaplass, svært bagasjerom, 1000kg hengerfeste.

Velg setene du trenger, og bør klare minst 25mil blandet kjøring med største batteriet.

Helst Citroen fordi de ofte har litt bedre komfort enn Peugeot, selv om dette er samme plattform.
Vurderte disse nye PSA'ene selv, men den er så høy at jeg ikke kan bytte dekk i garasjen ,(kræsjer trolig i porten når jeg jekker), jeg ønsker 4x4 og mye mer hengervekt.
Trenger stengt tatt ikke all denne plassen i hverdagen heller, selv om oppussing krever plass (knall med hengerfeste).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Dette er ganske store biler, opp til 9 seter, blir sikkert populært hos de andre foreldrene i den lokale fotballklubben.  8)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Goran

Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".



1000kwh

Sitat fra: Goran på søndag 21. februar 2021, klokken 09:16
Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".
Det er nok en grei pris.

Radial

Sitat fra: Goran på søndag 21. februar 2021, klokken 09:16
Hva må man betale i forsikring for en Tesla MX? Om man f. eks skal forsikre en 2017 modell?
Ser ut til at jeg kommer opp i 13000 kr i året, selv med rabatt hos fagforbund osv. Det er jo dobbel pris av hva jeg betaler for forsikring på min Ford s-max i dag.
Har god bonus og har kjørt skadefritt i en "mannsalder".

Prøvd denne?
https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/

Fyll ut og sjekk flere selskaper samtidig.

Før den er lansert i Norge, koster Model Y ca 11k i året med 8k kjørelengde 😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Elektro12

Går inflasjon i besparelsen på drivstoff med slike forsikringspremier. :)

Den er naturligvis dyr, alu-karosseri som er krevende å reparere og så mye elektronikk at terskelen for kondemnering nok er lavere enn mange andre biler ved skader. Store glassvinduer som nok er dyre å skifte.

Forsikring er ikke veldedighet.

Hanhijnn

#41
Sitat fra: Radial på søndag 21. februar 2021, klokken 10:43

Prøvd denne?
https://www.finansportalen.no/forsikring/bilforsikring/

Fyll ut og sjekk flere selskaper samtidig.

Før den er lansert i Norge, koster Model Y ca 11k i året med 8k kjørelengde 😂

Jeg fikk priser fra 7000 til 14000 på min bestilte TMY der (med 12000 km kjørelengde), så prisene på forsikring er FORTSATT veldig individuelle.
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

Radial

Sitat fra: Elektro12 på onsdag 24. februar 2021, klokken 06:00
Går inflasjon i besparelsen på drivstoff med slike forsikringspremier. :)

Den er naturligvis dyr, alu-karosseri som er krevende å reparere og så mye elektronikk at terskelen for kondemnering nok er lavere enn mange andre biler ved skader. Store glassvinduer som nok er dyre å skifte.

Forsikring er ikke veldedighet.

Ja det er i stor kontrast til min ZS EV som koster 4800kr i året for full kasko på 16k.

På TMY sparer man inntil videre lite på redusert kjørelengde heller, og heller ikke om fruen får den på sitt eie (ref damer pleier ha bedre priser enn menn)..
Men bilen ER ikke her enda, så dette kan like godt være modell 3 priser med % påslag for vekt og SUV fasong.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

1000kwh

Sitat fra: Radial på onsdag 24. februar 2021, klokken 11:56
Sitat fra: Elektro12 på onsdag 24. februar 2021, klokken 06:00
Går inflasjon i besparelsen på drivstoff med slike forsikringspremier. :)

Den er naturligvis dyr, alu-karosseri som er krevende å reparere og så mye elektronikk at terskelen for kondemnering nok er lavere enn mange andre biler ved skader. Store glassvinduer som nok er dyre å skifte.

Forsikring er ikke veldedighet.

Ja det er i stor kontrast til min ZS EV som koster 4800kr i året for full kasko på 16k.

På TMY sparer man inntil videre lite på redusert kjørelengde heller, og heller ikke om fruen får den på sitt eie (ref damer pleier ha bedre priser enn menn)..
Men bilen ER ikke her enda, så dette kan like godt være modell 3 priser med % påslag for vekt og SUV fasong.
Men Tesla sine priser har økt. Jeg fikk veldig gunstig pris på Model S i starten.

Vi betaler 4500,- for en MG, men dette er også en ny modell og det kan øke tenker jeg.

Daniel_0007

#44
Ja tror største problemet har vært mye ulykker med tesla og da øker prisen, nordmenn som er vant med små putre motorer på 100 hester plutselig får bil med 400+ og instant aks er litt dårlig kombo

https://vartoslo.no/fremtind-svein-skovly-tesla/oslo-sjaforer-blant-landets-darligste-viser-nye-tall-verst-er-de-med-tesla-og-tyske-biler/287929

Er vel mest folk fra oslo/bærum som kjører tesla og  :P
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA