Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie med tre barn - trenger tips

Startet av Goran, onsdag 03. februar 2021, klokken 14:37

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: vuk013 på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:20
Hvorfor er det ingen som nevner Id4 eller Enyaq? Det er nye biler som er vesentlig billigere enn alternativene nevnt ovenfor? De har ikke separate seter bak, men likevel godt med plass?

Vesentlig vil jeg ikke si, blir fort nærme 600 000 for en 4x4 enyaq80 med mye utstyr
Model 3 2019 LR Rwd

automat

Sitat fra: vuk013 på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:20
Hvorfor er det ingen som nevner Id4 eller Enyaq? Det er nye biler som er vesentlig billigere enn alternativene nevnt ovenfor? De har ikke separate seter bak, men likevel godt med plass?
Da kan man ta med TMY i vurderingen også. Men man kan jo stille kontrollspørsmålet. Hvordan vil man selv like å sitte på midtplassen bak på en lengre kjøretur?

Nå ønsket jo trådstarter tre seterader, for å unngå krangling i baksetet. Og da blir jo midtsetet bak av mindre interresse. Men det begrenser jo valgmulighetene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

ID4 og Enyaq er mye mindre enn Model X, spesielt på innsiden og bagasjeplass.
Kjører en ofte med tre barn og vil spre dem utover i kupeen er X 6 seter et veldig godt valg.
ID6 vil kanskje også være et alternativ, men den er fort et år frem i tid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Moas

2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Daniel_0007

Sitat fra: Moas på torsdag 04. februar 2021, klokken 11:08
Er denne 7 seteren for billig?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=204425537

Ja spørs hva man har som krav men sjekk forumet, lader treigt og dårlig rekkevidde, funker best som en nr2 bil til å kjøre familien rundt.
Positive at det er god plass.
Model 3 2019 LR Rwd

KapteinLefso

Vi har 4 barn. Kunne godt tenkt meg en Model X, men fornuften tok overhånd. Vi har bestilt en Citroen e-Spacetourer. Suverent med plass! Fleksibel seteløsning. Grei nok rekkevidde, og hengerfeste (1000 kg) er på plass. Liker også at den har skyvedører.

Kunne jo også gått for noe billigere slik som Maxus, men den har ikke samme hengervekt, har ekstremt begrenset nyttelast (0 kg til bagasje ved 7 personer i bilen) og dårligere rekkevidde. Den har også en totalt useriøs importør som lyger om rekkevidden på bilen, de kjøper jeg rett og slett ikke bil av.

Vi kom frem til at en av firlingene (Peugeot e-Traveller, Opel Zafira e-life, Citroen e-Spacetourer eller Toyota Proace Verso Electric) var den rimeligste bilen som dekket alle behovene våre. Selvsagt mye vi gjerne kunne tenkt oss i tillegg, slik som enda lengre rekkevidde, sprekere motor, mer hengervek. Men da må man over på Tesla Model X, og det var ikke aktuelt kom vi frem til, og da hadde det blitt vesentlig mindre plass.

Mercedes EQV avskrev vi fordi den ikke kan leveres med hengerfeste, men ellers fristet den veldig. Den begynner som noen skrev her på rundt 750k, men da er den faktisk godt utstyrt.
2017 BMW i3

Hanhijnn

Sitat fra: KapteinLefso på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:48
Vi har 4 barn. Kunne godt tenkt meg en Model X, men fornuften tok overhånd. Vi har bestilt en Citroen e-Spacetourer. Suverent med plass! Fleksibel seteløsning. Grei nok rekkevidde, og hengerfeste (1000 kg) er på plass. Liker også at den har skyvedører.

Kunne jo også gått for noe billigere slik som Maxus, men den har ikke samme hengervekt, har ekstremt begrenset nyttelast (0 kg til bagasje ved 7 personer i bilen) og dårligere rekkevidde. Den har også en totalt useriøs importør som lyger om rekkevidden på bilen, de kjøper jeg rett og slett ikke bil av.

Vi kom frem til at en av firlingene (Peugeot e-Traveller, Opel Zafira e-life, Citroen e-Spacetourer eller Toyota Proace Verso Electric) var den rimeligste bilen som dekket alle behovene våre. Selvsagt mye vi gjerne kunne tenkt oss i tillegg, slik som enda lengre rekkevidde, sprekere motor, mer hengervek. Men da må man over på Tesla Model X, og det var ikke aktuelt kom vi frem til, og da hadde det blitt vesentlig mindre plass.

Mercedes EQV avskrev vi fordi den ikke kan leveres med hengerfeste, men ellers fristet den veldig. Den begynner som noen skrev her på rundt 750k, men da er den faktisk godt utstyrt.
Hva er rekkevidden på ë-Spacetourer?

Har dere vurdert Tesla Model Y som 7-seter?
2012-mod. Nissan Leaf
2017-mod. Mitsubishi Outlander PHEV
2021-mod. Tesla Model Y bestilt

batterimannen

#22
Sitat fra: vuk013 på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:20
Hvorfor er det ingen som nevner Id4 eller Enyaq? Det er nye biler som er vesentlig billigere enn alternativene nevnt ovenfor? De har ikke separate seter bak, men likevel godt med plass?

Har selv bestilt Enyaq 80X, så kan si at det virker som en fin bil. Men jeg har 2 barn. Hadde jeg hatt 3 hadde jeg vært mer skeptisk. Har sett div løsninger for å få plass til 3 bak med div smale barneseter, sitteputer etc. Blir fort at man ikke får brukt isofixpunktene på siden for å få plass i midten.

Hva med å vente på Honqi e-hs9. Hvis du klarer utseende så kommer den som 6 og 7 seter.

Grei oversikt over utstyr og pris på de 3 utgavene: https://www.tu.no/artikler/stor-kraftig-og-luksurios-til-neste-ar-kommer-denne-oppsiktsvekkende-elbilen-til-norge/504030
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Elbileier fra Sandnes

Jeg har selv tre barn på 10, 13 og 15. Vi har en 2016 modell Touran, som på mange måter er en perfekt familiebil med mye plass for fem pluss bagasje. Samt en helt ny Volvo XC40 elbil. Vi kjører nå helst til hytta i XC40en. Skiboks på taket, samt bagasjeboks på hengerfestet :). XC40 er nemlig litt for liten for full ferieoppakning, men den er bedre å kjøre. Touranen blir bare brukt når svigermor skal være med. Jeg planlegger å beholde den et par år til, frem til det kommer noen gode elbil syvsetere på markedet med rekkevidde og som kan ha ski på taket. Hvis jeg skulle byttet ut Touranen nå, hadde det sannsynligvis blitt i en Kia Sorento Plug-in hybrid.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Goran

Jeg sett på både mustang e-mach og skodaen, men jeg liker ikke "halvsetet" i baksetet. Kan bli heftig tur retur Trondheim - Vestlandet selv for en seksåring.

Elektro12

Sitat fra: KapteinLefso på torsdag 04. februar 2021, klokken 12:48
Vi har 4 barn. Kunne godt tenkt meg en Model X, men fornuften tok overhånd. Vi har bestilt en Citroen e-Spacetourer. Suverent med plass! Fleksibel seteløsning. Grei nok rekkevidde, og hengerfeste (1000 kg) er på plass. Liker også at den har skyvedører.

Kunne jo også gått for noe billigere slik som Maxus, men den har ikke samme hengervekt, har ekstremt begrenset nyttelast (0 kg til bagasje ved 7 personer i bilen) og dårligere rekkevidde. Den har også en totalt useriøs importør som lyger om rekkevidden på bilen, de kjøper jeg rett og slett ikke bil av.

Vi kom frem til at en av firlingene (Peugeot e-Traveller, Opel Zafira e-life, Citroen e-Spacetourer eller Toyota Proace Verso Electric) var den rimeligste bilen som dekket alle behovene våre. Selvsagt mye vi gjerne kunne tenkt oss i tillegg, slik som enda lengre rekkevidde, sprekere motor, mer hengervek. Men da må man over på Tesla Model X, og det var ikke aktuelt kom vi frem til, og da hadde det blitt vesentlig mindre plass.

Mercedes EQV avskrev vi fordi den ikke kan leveres med hengerfeste, men ellers fristet den veldig. Den begynner som noen skrev her på rundt 750k, men da er den faktisk godt utstyrt.

Så sant de innfrir kollisjonssikkerhet (har vært en utfordring på mange kassebiler før) så er jo disse bilene utrolig praktiske for familier, spesielt turglade.

vinterdekk

Nissan Ariya er på liten Norges-turne med pre-produksjon utgave og skal innom Trondheim en gang også. Den har fem sitteplasser og leveres ikke før i 2022 da. Men sånn ut fra egenerfaring så kjører vi oftere med ledige seter enn full bil med en husholdning på fem. Behovene påvirkes endel av alderssammensetningen til ungene, særlig når de blir eldre og tar buss selv.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vuk013

Sitat fra: Daniel_0007 på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:23
Sitat fra: vuk013 på torsdag 04. februar 2021, klokken 09:20
Hvorfor er det ingen som nevner Id4 eller Enyaq? Det er nye biler som er vesentlig billigere enn alternativene nevnt ovenfor? De har ikke separate seter bak, men likevel godt med plass?

Vesentlig vil jeg ikke si, blir fort nærme 600 000 for en 4x4 enyaq80 med mye utstyr

Jeg vil si det er en vesentlig forskjell på 450.000 og 600.000 (hvis man ikke må ha 4x4, som ikke er nevnt som et krav ) og kravet til baksetet var vel bare "god plass (ikke tre seterader).

Men altså, jeg er ikke helt uenig med deg, man får også disse bilene til ca samme pris, avhengig av alder og km på TMX. Er i samme vurdering selv..

Goran

Det er ikke enkelt det her. Jeg er fortsatt der at en Tesla MX (seks seter) hadde vært den perfekte bilen for oss.
Samtidig er det jo noe med det å bruke over 600 000 kr på en bil med begrenset garanti.

Noen kjappe spørsmål:
- Er det åtte års garanti på batteri som standard? Eller frem til 100 000 km?
- Tesla Y kommer som syv seter, det ser helt hysterisk trangt ut?


Daniel_0007

Sitat fra: Goran på søndag 14. februar 2021, klokken 23:49
Det er ikke enkelt det her. Jeg er fortsatt der at en Tesla MX (seks seter) hadde vært den perfekte bilen for oss.
Samtidig er det jo noe med det å bruke over 600 000 kr på en bil med begrenset garanti.

Noen kjappe spørsmål:
- Er det åtte års garanti på batteri som standard? Eller frem til 100 000 km?
- Tesla Y kommer som syv seter, det ser helt hysterisk trangt ut?

Drivenhet og batteri-garanti
Batteri- og drivenheten i Teslaen din er dekket i tidsperioden:

Model S
Model X   8 år eller 240.000 km, avhengig av hva som inntreffer først, med minimum 70 % retensjon av batterikapasiteten i løpet av garantiperioden.

Her er video https://www.youtube.com/watch?v=v1db9mriuO0&feature=emb_logo av bakerste setene på model y men ja er ganske trangt og mest nok for små barn
Model 3 2019 LR Rwd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA