Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Familie med tre barn - trenger tips

Startet av Goran, onsdag 03. februar 2021, klokken 14:37

« forrige - neste »

Goran

Hei alle sammen,

Håper jeg blir tilgitt for at jeg sikkert stiller et spørsmål som er stilt mange ganger før.
Vi er en familie på fem, vi har tre barn på fem, åtte og 12 år.
Per dags dato har jeg en fem seter ford s-max 2010 modell. Bilen er jo perfekt på mange måter, men den begynner å bli gammel og klar for utskiftning.
Kona har fått ny jobb som innebærer at hun ganske ofte trenger bil til og fra jobb (på tvers av Trondheim). Vi tenker derfor at vår neste bil bør bli en elbil.

På mange måter kunne vi klart oss med en liten elbil til bykjøring. Samtidig har vi behov for å kunne kjøre lengre i ferier. Vi har hytte på vestlandet og familien til kona bor et stykka unna. Det gjør at en golf eller leaf blir for smått.
Det er også et poeng at det bør være noenlunde komfortabelt for tre barn i baksetet.

Drømmen min er en tesla - X med seks seter. Da kan jeg spre kidsa litt i bilen (de to største krangler en del!). Da er det også mulig å ha med en ekstra person i bilen ved behov.

For en tesla x med seks seter må jeg opp i rundt 600 000 kr. Det er vel nærmest økonomisk vannvidd å regne å kjøpe en brukt bil til 600 000 kr? Hvilke andre alternativ har jeg?
Jeg kjenner tre andre med tesla X, og de er stort sett veldig fornøyd.

Denne bilen er et eksempel på noe jeg kunne tenkt meg: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=189095418

Tips?




Tjomsas

#1
Model X får noen andre svare på. Men jeg ville ikke kjøpt en med få år igjen på garantien ihvertfall.

Det begynner å komme noen OK alternativer. I øvre prissjikt har du Mercedes-Benz EQV. Starter på 760 000,-. Regner med den er ganske ribbet for utstyr, men her har du plass og OK rekkevidde.

I et litt mer hyggelig prisleie finner du:

- Opel Zafira e-Life
- Citroën e-Spacetourer
- Toyota Proace Verso
- Peugeot e-Traveller

Alle fås med 50/75 kWt batteri, og har en WLTP-rekkevidde på 330 km med det største batteriet. Hurtiglading opptil 100 kW (opptil 11 kW AC), kort og lang utgave+++.

Daniel_0007

Sitat fra: Tjomsas på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:06
Model X får noen andre svare på. Men jeg ville ikke kjøpt en med få år igjen på garantien ihvertfall.

Det begynner å komme noen OK alternativer. I øvre prissjikt har du Mercedes-Benz EQV. Starter på 760 000,-. Regner med den er ganske ribbet for utstyr, men her har du plass og OK rekkevidde.

I et litt mer hyggelig prisleie finner du:

- Opel Zafira e-Life
- Citroën e-Spacetourer
- Toyota Proace Verso
- Peugeot e-Traveller

Alle fås med 50/75 kWt batteri, og har en WLTP-rekkevidde på 330 km med det største batteriet. Hurtiglading opptil 100 kW (opptil 11 kW AC), kort og lang utgave+++.

Ja de er gode alternativer men viktig å huske på det er varebiler med ekstra seter i, en model x med luft er nok betraktelig mer komfortabel å kjøre.
Model 3 2019 LR Rwd

1000kwh

Samme jeg tenkte. Hvis målet er Model X, så er ikke disse kassebilene noe å satse på.

Tjomsas

Helt klart, Model X er nok i en helt annen klasse  :). Men han tilføyer at det kanskje er litt mye å bruke 600 000,- på en bruktbil. Eneste av de jeg nevner som kanskje er i nærheten er vel EQV. Finnes det noen andre alternativer med stor plass?

Svein_H

Jeg får være fluen i suppa jeg da, og spørre: Kan det være et alternativ å kjøpe inn en liten og rimelig elbil for jobbpendling / bykjøring, og heller satse på leiebil (eller beholde S-Max-en hvis mulig) for ferier og langturer? Jeg syns det virker litt voldsomt å gå for en diger vare-/personbil eller et luksusdråg på 2.5 tonn hvis hovedvekten av kjøringen skjer med 1 person innenfor Trondheim by.

Mulig jeg har misforstått TS her, i så fall kan dette innlegget ignoreres.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Goran

Bare bra med hår i suppe i denne sammenhengen :)
Det er nok det mest fornuftige med en liten elbil, samtidig er det slitsomt om vi må låne bil hver gang vi skal til svigermor eller til hytta (vi pleier å være borte noen uker på sommeren). Men det er jo et alternativ.

To biler er nok helt uaktuelt pga parkeringssituasjonen her jeg bor.

Kan en tesla-s funke med tre barn?

Truls Antonsen

Etron funker også med 3 barn, men samme prisleiet som TMX du nevner.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Goran

Har to venner som har etron, det er kjekke biler men jeg synes bagasjerommet er fryktelig trangt.
Tesla S har om ikke annet tre seter i baksetet, litt bedre komfort om man faktisk er tre der bak.

Truls Antonsen

Ja S-Max er nok større ja. Jeg kom fra Touran, og opplever det som like grei plass.


Sent from my iPhone using Tapatalk

z4rd

Du sier jo selv at TMX 6-s hadde vært topp, men at 600k er utenfor budsjettet... Så da spør jeg, hva er budsjettet ditt? Det blir liksom litt styrende :)

Når det er sagt, så er det riktig slik flere påpeker at e-tron, Model S og X er alle gode kandidater. Samtlige takler 3 barn i baksetet komfortabelt, i stigende rekkefølge... S og X har definitivt bedre oppbevaringsplass.

Hva med å se etter en så ny som mulig S75D? Anbefaler følgelig å låne bilen og teste litt, etter deres behov. Tror du kan bli overrasket over hvor god plass det er i disse bilene... Lykke til! :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Barid Bel

#11
Hvis du ikke trenger suv-egenskapene som kun X har / hengerfeste og synes det er ok å betale rundt 600k for en bil ligger det flere Model S 100d (EPA: 536km) på finn til omkring den prisen. F.eks denne fra 2019 med bare 38k km kjørt:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=202237144

Eller en 75D til 100k mindre - hvis du går for en Tesla er det helt greit å planlegge et kjapt ladestopp på langturene, siden infrastrukturen er så bra:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=206302364

Hvis du ønsker deg en Tesla og har pengene til det så vet jeg ikke om du er fornøyd med noe særlig annet. Audi og Mercedes har biler som kan konkurrere og nok er hakket bedre på komfort (lydisolering, opplevet interiørkvalitet), men som kommer til "kort" på andre områder - rekkevidde, lading, hele "hvordan kan en vanlig bil gjøre dette!!" stortglis opplevelsen..

Personlig er jeg også stor fan av å kjøpe det du faktisk ønsker deg. Er Model X drømmebilen, så kjøp drømmebilen. Det er kanskje ikke mest fornuftig, best bruktverdi, #1 på lista over minst feil eller mest økonomisk, men har du pengene og ikke noe annet frister, så kjøp en. Du kan iallefall glede deg til hver biltur de neste årene:)
Kia e-Niro MY21
Tesla Model Y Performance forhåpentligvis 2022
Backend dev

automat

Det er er ikke mange biler som matcher S-Max med sine tre individuelle bakseter. Problemet i de fleste biler er midtsetet, som i større eller mndre grad er et nødsete.

TMX  og EQV er nok de eneste elbilene som ikke vil føles som en stor nedgradering av bakseteplass, når man kommer fra en S-Max.

Hilsen en med tre barn som har gått fra S-Max til TMX (5-seter).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Goran

Takk for alle innspill!
Hva gjelder budsjettet så spiller jo fornuften inn også. Kunne godt betalt 600 000 for en bil, men ikke om det er kun kort tid igjen på garanti etc.

Jeg sliter jo veldig med om jeg skal gå for en liten elbil som dekker 90 % av behovet (konas pendling til jobb, kjøre sønnen til hockeytrening osv). Eller gå for en større variant som også kan dekke behovet i ferien.

vuk013

Hvorfor er det ingen som nevner Id4 eller Enyaq? Det er nye biler som er vesentlig billigere enn alternativene nevnt ovenfor? De har ikke separate seter bak, men likevel godt med plass?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA