Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjelp til kjøp av elbil for kortere periode

Startet av Maasa, mandag 08. mars 2021, klokken 21:21

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Legg merke til avtalt kjørelengde, om du leaser bil.
Er grensa på 45000km uavhengig av hvor lenge man leier bilen?
Sitat fra: Maasa på tirsdag 09. mars 2021, klokken 16:19
Og om en bil med 35kW batteri er på 80% etter 10 år, så får man ikke mange kilometerene ut av den på vinterstid vel? Da er man vel nede i 40km eller noe? 
Etter mine beregninger skulle 80% av 35kwt være 28kwt.
Under småkjøring med Leaf om vinteren i kyststrøk, så kommer jeg 5 km pr kwt. Så 140 km burde være realistisk rekkevidde for en liten bil med 28kwt.
I prisklassa under 60 000kr, trur jeg ikke du finner biler med 35kwt batteri. Gamle e-Golf og Leaf lå gjerne på 21kwt da de var nye, og kanskje 18kwt etter bilene var 2-3 år gamle.

Electrix

Sitat fra: Maasa på mandag 08. mars 2021, klokken 21:21
Hei
Min kone har en et vikariat i de neste 5 mnd mens jeg skal være hjemme i pappapermisjon. For at vi skal komme oss rundt så tenker jeg at det kunne være praktisk om hun fikk en elbil for perioden.
Planen er å kjøpe den nå og så selge den i september når ungen er begynt i barnehagen og vi ikke trenger den lenger.

Hun har 25km tur/retur jobb, og vi kan ikke basere oss på at hun får ladet på jobb. Det er stort sett 70 og 80 sone, og relativt flatt. Jeg håper helst på en bil som er veldig billig, men ønsker jo også at den skal være mulig å selge relativt lett og uten for stort tap når vi er ferdige med den. Har i utgangspunktet tenkt maks 60000.

Jeg fant en i-miev fra 2011, med 108000 km på seg, til 33500kr. Jeg tenkte i utgangspunktet dette var en passe bil for vårt behov og til en hyggelig pris.
Men så ble jeg litt bekymret for at en så gammel bil med så liten batteripakke kunne bli litt vanskelig å selge, kanskje spesielt så tett på vinteren og kulda. I tillegg lurer jeg jo på hvor mye av en 80km rekkevidde som er igjen etter 10 år, og hvor lenge batteripakka kan vare før den må byttes.

Gode råd og forslag tas imot med en kjempestor takk.
Her er bilen jeg fant: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=209654404
Om noen har andre gode forslag, så bor jeg i Agder.
Med såpass lav pris er det begrenset hvor mye man kan tape på bilen. Disse billige iMiew og Leaf er rene kupp nå om dagen. Vi har hatt vår Leaf i 8,5 år nå og nesten ikke brukt penger på den, hverken vedlikehold eller rep. Eneste er nye bremseklosser som jeg byttet selv (fremdeles originale bremseskiver), og så har den byttet stabilisatorstag fremme pga slitte ledd, vanlige slitasjedeler som byttes for noen få tusenlapper.

Mange ikke-elbileiere er bekymret for kort rekkevidde på disse, men skal man uansett ha 2 biler, eller kan byttelåne med familie/venner når man skal på langtur er disse bilene rene sparegriser.

Det kan jo også være en mulighet å leie elbil gjennom en periode, vi har blandt annet leid ut vår Leaf litt gjennom nabobil, men har lagt det bort en stund siden de fleste vil leie bil for langtur og det er disse eldste elbilen ikke egnet til, da blir det bare støy å holde på. Kunne jo kanskje leid den ut for en slik periode, men tror egentlig du kommer bedre ut på å kjøpe en og selge igjen siden det er veldig lavt verditap på disse, de har stort sett gjort unna det meste av verditap.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA