Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstraservice?

Startet av bobakka, tirsdag 02. februar 2021, klokken 19:04

« forrige - neste »

bobakka

Jeg tok ut min i3 i oktober 2017 og har 4 år/80.000 km serviceavtale.
Jeg hadde service i oktober 2019 med neste service i oktober i år.
Nå har jeg fått opp varsel i bilen om at jeg må ha bilen på service om 500 km på 65.000 km.
Noen som har vært borti tilsvarende?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

SveinJ

Det enkleste er vel å spørre der du kjøpte bilen?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Klykken

Bremser og bremsevæske er så vidt meg bekjent behovsbasert og intervallsbasert. Du har altså støtt på "behovsbasert" service.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Klykken på onsdag 03. februar 2021, klokken 08:53
Bremser og bremsevæske er så vidt meg bekjent behovsbasert og intervallsbasert. Du har altså støtt på "behovsbasert" service.
Mon det, når det skal skje på 65000 km?
Et annet spørsmål er hvorfor man henger igjen med intervallbasert service på elbiler?
Man betaler dyrt for stort sett visuelle inspeksjoner man ikke trenger. Med EU kontroller ivaretas sikkerheten og det holder lenge, når bilen selv via sensore og sw overvåker og rapporter andre problemer.

Orbit

"Behovsbasert" på en i3 tror jeg ikke kan være annet enn nedslitte bremseklosser.... som ikke nødvendigvis er faktisk det, men kan være at en av sensorene har mistet kontakten.

Intervallbasert på i3 er kun skifte av bremsevæske og pollenfilter annenhvert år (uavhengig av km) - samt utlesing av feilkoder og evt oppdatering av SW. Det kan samkjøres med EU-kontroll på samme intervall.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: Orbit på onsdag 03. februar 2021, klokken 13:22
"Behovsbasert" på en i3 tror jeg ikke kan være annet enn nedslitte bremseklosser.... som ikke nødvendigvis er faktisk det, men kan være at en av sensorene har mistet kontakten.

Intervallbasert på i3 er kun skifte av bremsevæske og pollenfilter annenhvert år (uavhengig av km) - samt utlesing av feilkoder og evt oppdatering av SW. Det kan samkjøres med EU-kontroll på samme intervall.
Jeg sjekket med forhandler og fant ut hvor jeg skulle lete i menyen - og den sier at bremseklosser foran må byttes. Men jeg syns ikke klossene ser tynnslitt ut, men skivene ser ganske ruglete ut - men ikke rustete.

Andre biler har jo gjerne mekaniske slitasjevarslere som begynner å bråke, og selv da er det mye å gå på før det er metall mot metall. Bare ubehagelig å kjøre med, ikke farlig.

Jeg skal ha bilen på EU kontroll og 12mnd service innen oktober - og hadde tenkt å ordne alt med bremser da i den grad det er nødvendig. Er det mulig å sjekke eventuelle kontaktproblemer selv? Noen fare med å kjøre 5000 km med klosser som ser OK ut, men som bilen mener er modne for utskifting?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Orbit

Det er i praksis mekanisk sensor også på i3. "Sensoren" er en ledning som går fra kontakt i hjulhuset, via bremseklossen (ligger i en lomme i klossen) og tilbake. Når klossene er slitt ned, blir også ledningen slitt og kuttes. Dette gir da slitasjevarsel. Sensor foran sitter på venstre side.

Kobler du fra kontakten i hjulhuset kan du måle om det er forbindelse mellom de to pinnene på hjulsiden. Er dette brutt, er sensorledningen slitt ned og må byttes (og da også klosser ganske snart). Jeg vet ikke hvor mye det egentlig er igjen, men 5000 km på en i3 høres overkommelig ut. Det er selvfølgelig ingen hensikt å bare bytte sensor, den vil da slites ned med en gang.

Er det mot formodning forbindelse gjennom sensoren, så er det enten dårlig kontakt i hjulhuset, eller et brudd lenger inne.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

bobakka

Sitat fra: Orbit på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:00
Sensor foran sitter på venstre side.
Tusen takk - veldig nyttig. Hvis jeg forstår det riktig er det bare en sensor for begge forhjulene og den sitter på venstre side. Jeg forstår ikke helt av figuren hvor sensorledningen er koblet inn, men regner med at det er enkelt å se når jeg kommer til og får tatt en titt på hjulhuset.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PionerThink

Hvis du ser på denne videoen og spoler frem til 8min så ser du hvordan sensor monteres:
https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA
Det ligger en liten plastbeholder oppe i hjulhuset hvor koblingen sitter som du må åpne og splitte når sensor med ledning skal byttes! Jeg opplevde at jeg fikk feilmelding en gang etterpå, så jeg måtte inn og presse koblingen sammen med en tang for å være sikker på kontakt! Husk også en god latmannsarm og Torx hylse for å løsne kalipper da de to skruene kan sitte godt! Ellers var det en veldig grei jobb!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Sitat fra: PionerThink på torsdag 04. februar 2021, klokken 14:03
Hvis du ser på denne videoen og spoler frem til 8min så ser du hvordan sensor monteres:
https://www.youtube.com/watch?v=zHb3HQtkaOA
Tenkte jeg skulle kjøpe skiver og klosser og bytte nå etter påske. Jeg har aldri gjort jobben før, men har alt av verktøy unntatt E18 Torx, Bremsestempelverktøy og Monteringspasta. Jeg regner med at pastaen er standard bremsecalipperfett el.l og at både calipper og glider bør smøres. Er det nødvendig med bremsestempelverktøy, eller kan jeg bare bruke rå kraft med et flatt verktøy?
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

PionerThink

Koster ikke allverden med et bremsestempelverktøy på Biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/bremseverktoy/bremsestempelverktoy/bremsestempelverktoy-2000016991
Jeg kjøpte meg en skikkelig "latmannsarm" også på Biltema i samme slengen da de torx-skruene kan sitte skikkelig godt fast. Ellers er det vel mange typer "pasta" du kan bruke på bremsene på en elbil siden man ikke akkurat risikerer varmgang her :o
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

bobakka

Er det noen mulighet for å prøve å få skiver på garanti fra BMW?
Var innom et verksted nå og han kastet et raskt blikk på skivene og sa at alle 4 må byttes.
Bilen er 3.5 år gammel og gått snart 70.000 km.
Jeg har aldri vært borti raskere bytte av skiver og det på en bil som var kjøpt ny.
iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

Ferry

Gratulerer med at skivene holdt såpass lenge ;)

Magster

Ja, grattis! Jeg prøvde etter 2 år og 18.000km, bare å glemme.

bobakka

iMiev fra 8.2.11 og deretter 20 000 elbil km per år. Solgt 30.01.18 på 138 000.
i3 fra 18.10.17. Mindre rekkeviddeangst.
iX3 hentet 25.3.21. Slutt på rekkeviddeangst (nesten) :-) Solgt for innkjøpspris etter 15 mnd.
iX fra 7.11.22. Helt slutt på rekkeviddeangst..?
Fossilbil kun for lange ferieturer?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA