Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Oppvarming

Startet av saksland, tirsdag 02. februar 2021, klokken 13:20

« forrige - neste »

saksland

Jeg pleier å varme opp bilen før lange turer, spesielt nå om vinteren. Og som vi alle vet må ladekabelen være i for at dette skal være mulig. Da skulle man jo tro at batteriet ikke skulle bli brukt, men jeg har lagt merke til at mens varmeapparatet kjører, så reduseres batteriet et par prosent. Er det andre som har opplevd dette? Jeg ser på ladeboksen at bilen trekker rundt 8A når varmeapparatet starter, så den bruker ihvertfall strøm fra den til oppvarmingen. Er dette normalt?

Marius Kotsbak

Må ikke koble til, men om det skal være noe poeng ja. Om du bare har 16A inn så kan det være den bruker litt fra batteriet. Har du mer sannsynligvis ikke.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

saksland

Hm, jeg har trodd at man måtte være koblet til for å forvarme, men det funker visst frakoblet også ser jeg nå. Riktignok bare 15min, men det er jo greit nok for korte turer.

Men jeg synes uansett at det er merkelig at batteriet tappes såpass mye uten at lading igangsettes når man forvarmer en 100% oppladet bil.  Har testet både med 10A og 20A med samme resultat.

Joltus

Hørte et tall på varmeapparatet. Det trekker ganske mye på maks.

Dette vil variere med varmebehovet. Er det iskaldt går det mer strøm. Når vi setter laderen på 32A får vi null trekk på batteriet.

I tillegg er ikke alltid 100 prosent 100 prosent når du begynner å kjøre. Sett flere ganger at bilen skal være fulladet og i display står det 98 eller andre verdier. Har nok litt med hvordan gom leser batteriet, noe som også påvirkes av kulda.

Marius Kotsbak

Vet ikke hvorfor, men Teslabjørn fant ut at forvarming ikke bruker varmepumpa, bare PTC. Man kan se det med LeafSpy. Så da går det litt mer enn forventet.

Siden du kommenterer på forum for 2.gen+ så kan man skru på muligheten for å forvarme uten tilkoblet strøm der (det gjelder vel forresten bare med timer, styring fra app har alltid vært mulig). Synes du 15 minutter er lite så kan du prøve Quick Leaf-appen om du bruker Android, den kan automatisk sette i gang 4 perioder.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Aaah. Takk for tips! Det var genialt.

Kona slutter litt pluss minus fra jobb. Så veldig greit å kunne bare restarte den automatisk

Marius Kotsbak

Må riktignok inn i en litt skjult meny inni ved å holde inn start AC-knappen. Bare obs på at den kan starte oppvarming igjen etter kjøreturen er ferdig (om den prøver å starte under kjøring så feiler den og repetisjon stopper). Evt. trykke cancel i telefonmenyen når man skal kjøre for å stoppe det.

Liker også at man kan lage seg hurtiglink på telefonen til operasjonene (hold ned på ikonet).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Kommer ikke inn på noen av de appene plutselig. Samme passord som funker på Nissan youplus... 🤔

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Rett inn nå 🤷‍♂️

Fant ut av det. Takk for tips ja!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA